זו התוכנית של שלי יחימוביץ' לבלימת גל הפיטורים במשק

בין ההמלצות: להשאיר פרויקטים לאומיים בישראל, להפעיל את קרן הסיוע למפעלים במצוקה, להאריך את חוק הטקסטיל, לשנות את חוק עידוד השקעות הון ועוד

שלי יחימוביץ', יו"ר מפלגת העבודה, קוראת לממשלה לנקוט צעדים מיידיים לבלימת גל הפיטורים במשק. זאת, לאחר שהבוקר פורסמו נתוני שירות התעסוקה המעידים על שיא של 3 שנים במספר המפוטרים בחודש יולי. (לסיפור המלא)

"גל פיטורים במשק אינו גל צונאמי בלתי נשלט", טוענת יחימוביץ'. "כפי שחובת הממשלה להיערך לאיומים בטחוניים כך חובתה להיערך לאיומים תעסוקתיים, היערכות שלא נעשתה כלל ובמקומה קבלנו התפארויות חסרות בסיס על מצבנו הכלכלי המצוין. פרנסה בכבוד היא תנאי בסיסי לקיום אנושי, ואובדן פרנסה הוא חורבן שיש למנוע אותו. פרצופים חמורים ואוזלת יד הם לא הפתרון. לעבודה!".

יחימוביץ' מפרטת גם מספר פעולות שלדעתה יש לבצע באופן מיידי כדי לבלום את גל הפיטורים:

■ לאסור הוצאת פרויקטים לאומיים (רכבת, למשל) לחברות זרות שמביאות גם עובדים מחו"ל. "אנחנו לא צריכים לדאוג לתעסוקת סינים", אמרה.

■ הפעלת קרן הסיוע למפעלים במצוקה אושרה בממשלה ב-2009 אבל מעולם לא הופעלה: "העובדים שילמו עליה מדמי ההבראה שלהם והכסף נשאר בסוף באוצר 'כי המשבר נגמר'. אז הנה עוד משבר, נא להשתמש בכסף של העובדים".

■ חופשה זמנית בתשלום: "המדינה משלמת שכר, המעסיק הטבות סוציאליות - עד תום המשבר. בגרמניה עושים את זה וזה עובד".

■ הארכת חוק הטקסטיל הבטחוני שחוקקה יחימוביץ' להעדפת מכרזים כחול-לבן על פני מכרזים טורקיים וסינים: "עד כה הוא סיפק יותר מאלף מקומות עבודה וחסך למדינה הרבה כסף".

■ חוק עידוד השקעות הון: לא רק למפעלים מייצאים, גם למפעלים שמייצרים לשוק המקומי. יש הרבה כאלה בפריפריה. ("יש לי תיקון חקיקה כזה, פשוט לאשר אותו").

■ הגמשת קריטריונים למסלולי תעסוקה (מסלולי סיוע של התמ"ת).

■ מעסיקים גדולים ומבוססים מוזמנים לתת כתף: "חברות הסלולר משכו דיבידנדים שמנים וחילקו שכר בכירים פרוע והן עדיין רווחיות. חכו עם הפיטורים. לא חילקתם לעובדים כשהיה, אל תבקשו מהם לשלם כשאין".