בג"ץ דחה את עתירת ההסתדרות שביקשה למכור נכסי ציבור

עתירת ההסתדרות, שלפיה המינהל פוגע בזכותה לממש נכסים, נדחתה ■ בג"ץ: ההסתדרות לא תרוויח על חשבון קרקעות שהוקצו לה למטרות ציבוריות

האם ההסתדרות תוכל לממש את הנדל"ן היקר שלה? בג"ץ דחה הבוקר (ג') את עתירת חברת העובדים, זרוע הנדל"ן של ההסתדרות, שטענה כי מדיניות מינהל מקרקעי ישראל פוגעת בזכותה לממש את נכסי המקרקעין שברשותה.

לאחר שבעשור האחרון מימשה ההסתדרות יותר מ-100 נכסי מקרקעין בהיקף של יותר מ-600 מיליון שקל לכיסוי גירעונה, ברשותה עדיין מאות נכסים ששווים מאות מיליוני שקלים.

ההסתדרות עתרה לבטל את החלטת מועצת מקרקעי ישראל 1062 (כיום 1136), שלפיה אם לא מתקיימות המטלות הציבוריות שלשמן החכיר המינהל את הנכס לחוכר, המקרקעין צריך לחזור למדינה.

לאחרונה תבע המינהל את בית"ר ירושלים בטענה ‎כי מכרה לחברת נדל"ן את מגרש האימונים שלה - "בניגוד למטרה הציבורית שלשמה הוקצתה הקרקע, על חשבון הקופה הציבורית"‏‎.‎‏ במקרה דומה, העבירה ההסתדרות את מתחם "סמינר שיין" הענק בפתח-תקווה לשותפות בראשות יגאל אהובי, כפי שנחשף ב"גלובס".

שופטי העליון כתבו בהחלטתם כי המדינה העניקה הטבות על קרקע לגופים ציבוריים לטובת האזרחים, ולכן "המדינה סבורה כי רווחתם של האזרחים תגדל אם רווחי מימוש הקרקעות יועברו לתקציב המדינה" ולא לתקציב ההסתדרות.

השופטים הדגישו כי המדינה העניקה מלכתחילה "הטבות לגופים ציבוריים שפועלים למען הציבור וללא מטרות רווח", וכי אין מקום להסתדרות "להשיא לעצמה רווחים על חשבון קרקעות המדינה שהוקצו למטרות ציבוריות".

עם זאת, בג"ץ הורה שלא ליישם את החלטה 1136 עד שיוכנסו בה שינויים המפרטים באילו תנאים יוכלו גופים ציבוריים - לרבות קופות-חולים, ישיבות ומעונות יום - לממש את הנכסים שברשותם מבלי להחזיר את הקרקע למינהל עם שינוי הייעוד.

עו"ד דוד בסון, שייצג את ההסתדרות, מסר כי "בג"ץ ביטל למעשה את החלטה 1136, שהפקיעה את כל הרכוש של מוסדות ציבור שהחזיקו קרקעות בחכירה מהמינהל".

הוא העריך כי ההחלטה תתוקן "כך שלא תחול על מי שחכר את הקרקע בפטור ממכרז לפני 1965", ושיתחשבו "בהשקעות שנעשו במבנים ושעלו על שווי הקרקע כולה".

‎‎‏"תמורה מלאה"

‎‎עו"ד יעקב קוינט, היועץ המשפטי של המינהל, אמר כי "בג"ץ דחה את העתירה ורואה במדיניות המינהל ראויה. יש לדייק את ההחלטה ולהתאימה לנכסים שבעבורם שולמה תמורה מלאה וסוגי נכסים אחרים".

מהאגודה לצדק חלוקתי, ששימשה ידיד בית המשפט בעתירה, נמסר כי מדובר ב"פסק דין תקדימי הקובע כי ההסתדרות לא זכאית לשנות ייעוד הנכסים שהוקצו לה לצורכי ציבור". ע

עם זאת, הקביעה כי על המינהל להבחין בין סוגי חוכרים שונים היא "פתח מסוכן שעלול לקבוע כלל גורף למקרים נדירים שבהם שולמו דמי חכירה מלאים. אלה צריכים להיות נידונים בנפרד בבית המשפט, כדי לא לתת זכויות גורפות בנכסים שהוקצו לציבור תמורת דמי חכירה מזעריים".

דודי גיל, מנכ"ל חברת העובדים של ההסתדרות, מסר בתגובה כי "החלטת בג"ץ התקבלה אצלנו לפני מספר שעות, ואנו לומדים באופן מעמיק ויסודי את ההחלטה. אנו מברכים על כך שבית המשפט קיבל חלק משמעותי מטענתנו. על פניו, בג"ץ קבע כי החלטת מינהל מקרקעי ישראל איננה בתוקף, ויש לערוך בה התאמות".