UBS: המלצות צמח הן גורם חיובי, רציו צפויה לזנק ב-70%

האנליסט רוני בירון מעריך כי להמלצות אפקט חיובי והן למעשה יסללו את הדרך להכנסת שותף בינלאומי גדול לפיתוח מאגר "לוויתן" עד סוף השנה

ההמלצות המסתמנות של ועדת צמח הן חיוביות לסקטור הגז הטבעי בישראל. כך כותב רוני בירון, אנליסט ב-UBS, בעדכון לסקירתו על מניות הסקטור בארץ.

כפי שמסתמן כעת, הדוח הסופי של ועדת צמח יקל על שותפויות הגז לייצא יותר גז לחו"ל. מדובר בריכוך מסקנות הביניים של הוועדה. לפי טיוטת הדוח הסופי, הוועדה לקביעת מבנה משק הגז בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח תאפשר לשותפויות הגז לייצא יותר מ-50% מעתודות הגז שברשותן מכל מאגר גדול (מעל 200 מיליארד מ"ק, כמו "תמר" ו"לווייתן"). מאגרים בינוניים (בגודל 100-200 מיליארד מ"ק) יוכלו לייצא 60% ומאגרים קטנים (מתחת ל-100 מיליארד מ"ק) אפילו 75%.

עוד עולה מטיוטת הדוח הסופי כי רזרבות הגז לחישוב אפשרות היצוא יכללו גם רזרבות מוכחות וגם רזרבות צפויות, כלומר השותפויות יוכלו לתכנן יצוא גז ממאגרים שטרם הוכחו כתגלית.

עוד תמליץ הוועדה לשמור על עתודות גז לצרכי פנים למשך 25 שנה, בטענה ש"הבטחת אספקה לפרק זמן ארוך יותר אינה כדאית מבחינה כלכלית". היצוא יתאפשר רק כאשר לישראל יהיו לפחות 450 מיליארד מ"ק של גז (היקף זה יתעדכן בעוד 5 שנים).

בירון מעריך כי להמלצות אפקט חיובי והן למעשה יסללו את הדרך להכנסת שותף בינלאומי גדול לפיתוח מאגר "לוויתן" עד סוף השנה. המרוויחות הפוטנציאליות הגדולות, רציו (שלה 15% מהזכויות במאגר) והחברות מקבוצת דלק - אבנר ודלק קידוחים.

לדעתו, מחירן של השותפויות בבורסה היום מגלם את תגליות הגז הטבעי בלבד ולא משקלל פוטנציאל למציאת מאגרי נפט.

בירון מציב מחיר יעד של 46 אג' לרציו (גבוה בכ-70% ממחירה בבורסה כעת), 3.13 שקל לאבנר (אפסייד של כ-66%) 17.3 שקל לדלק קידוחים ו-900 שקל לקבוצת דלק (אפסייד של כ-55%). כולן בהמלצת "קניה". מחיר היעד שלו לישראמקו (המלצת "נייטראלי") הוא 55 אג'.