לוקסנבורג חוזר לתמונה: מתכנן השתלטות על פרטנר

יעקב לוקסנבורג, שרכ"ש אג"ח סאני וסקיילקס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, פועל לרכוש את השליטה בחברת הסלולר באמצעות האג"ח של החברות המחזיקות בה ■ בחודש מאי רכש לוקסנבורג אג"ח סאני בעשרות מיליוני שקלים

ביטול העסקה בין אילן בן דב להאצ'יסון אתמול (ג') מזמין ניסיון השתלטות על חברת פרטנר . ל"גלובס" נודע כי יעקב לוקסנבורג (לוקסי), בעל השליטה בחברת ההשקעות וחיפושי הנפט לפידות, פועל לגיבוש קבוצת משקיעים כדי להשתלט על חברת הסלולר של בן דב. ככל הידוע, מי שמגבש את הקבוצה עם לוקסי הוא חברו הוותיק, יואב קפלן, מנהל השקעות בחברת הקרנות של בית ההשקעות אי.בי.אי. מלוקסנבורג ומקפלן לא נמסרה תגובה.

בסוף חודש מאי נחשף ב"גלובס" כי לוקסנבורג, באמצעות לפידות, רכש אג"ח של חברת סאני, הנמצאת בשליטת בן דב, וכן אג"ח של החברה הבת סקיילקס - שבאמצעותה שולט בן דב בפרטנר וביבואנית ציוד הקצה של סמסונג - בהיקף של 35 מיליון שקל.

בשוק ההון התקשו אז להסביר מהי מטרתו של לוקסנבורג - האם השתלטות על פרטנר ויבואנית סמסונג, או שמא "סיבוב" מהיר על האג"ח, מתוך הנחה שמחירן יעלה והוא יוכל למכור אותן ברווח. בעקבות חתימת העסקה בין בן דב להאצ'יסון, בתחילת חודש יוני, נראה היה כי לוקסנבורג יסתפק ברווח מהשבחת השקעתו, אך בעקבות ביטולה של העסקה אתמול נראה כי כוונותיו השתנו.

לוקסנבורג מחזיק בעיקר באג"ח סאני, שאותן רכש לפי הערכות במחיר של כ-30-35 אגורות. עם היוודע העסקה עם האצ'יסון טיפסו האג"ח בכ-50%, אולם אתמול, בעקבות ביטולה, הן צנחו בחדות, כך שלוקסנבורג מופסד כיום עשרות אחוזים על השקעתו. בעיה נוספת מבחינתו, היא גודל הפוזיציה שלו, שאינה מאפשרת לו "לחתוך" את ההפסד, גם אם הוא מעוניין בכך, בגלל מחזורי המסחר הנמוכים באג"ח סאני.

זהות אינטרסים עם בן דב

לא ברור עדיין כיצד מתכוון לוקסנבורג להוציא לפועל את תוכניותיו להשתלטות על פרטנר. האם באמצעות העמדת אג"ח סאני לפירעון מיידי (אתמול זימנו מחזיקי אג"ח החברה אסיפה שתתכנס בשבוע הבא), ניסיון לאגד מאחוריו את מחזיקי אג"ח סקיילקס או הבאת משקיע או קבוצת משקיעים, שתזרים כסף לסאני או לסקיילקס.

מה שבטוח הוא שבאופן אירוני למדי, אחרי ביטול עסקת האצ'יסון, מצא את עצמו לוקסנבורג בזהות אינטרסים עם בן דב, האיש שאותו הוא מבקש להדיח. רוב ההחזקות של השניים נמצאות בסאני, שבקצה הפירמידה. עקב ביטול העסקה (שבמסגרתה הייתה אמורה סאני להיוותר עם נכס משמעותי בדמות פעילות יבוא מכשירי סמסונג הרווחית), נותרה סאני בעיקר עם מניות סקיילקס (78.71%), וללא יכולת ממשית להחזיר את חובותיה למחזיקי האג"ח (238 מיליון שקל).

בסקיילקס קיים פער של קרוב למיליארד שקל בין היקף התחייבויותיה לשווי נכסיה. עקב כך, גם הבטוחה שיש בידי מחזיקי האג"ח של סאני - מניות השליטה בסקיילקס - אינה אלא פיסת נייר לאחר ביטול עסקת האצ'יסון, כיוון שלא תהיה דרך להעלות מסקיילקס לסאני ערך אשר ישרת את חובותיה של האחרונה.

בדוחותיה של סאני לרבעון הראשון הופיעה הערת "עסק חי", והחברה אינה עומדת כיום בהתניות הפיננסיות מול מחזיקי האג"ח, שיכולים להעמיד את החוב לפירעון מיידי. אם סאני אכן תלך לפירוק, שיעור ההחזר שיקבלו מחזיקי האג"ח יהיה באזור 13-14 אג' לכל אג"ח - ירידה נוספת של 33% ביחס למחיר הנוכחי. לפיכך, ברור מדוע ממהר לוקסנבורג לפעול.

ההשתלטות: דרך החזקות אי.בי.אי

באשר ליואב קפלן, הוא ככל הנראה מתכנן לפעול ביוזמה הנוכחית באמצעות החזקות אי.בי.אי באג"ח סקיילקס. בית ההשקעות שבשליטת צבי לובצקי, עמנואל קוק ודוד ויסברג, מחזיק בכ-122 מיליון שקל מאיגרות החוב של סקיילקס (כ-8% מההיקף הכולל של כלל סדרות האג"ח), והוא אחד המשקיעים הגדולים בהן.

לפי גורמים בשוק ההון, קפלן, שבעבר ביצע אקזיטים של 30 מיליון שקל בחברות החיתום והקרנות של בית ההשקעות, פועל מאחורי הקלעים, וייתכן שהוא בכלל מי שהביא את לוקסנבורג להשקעה באג"ח של סאני וסקיילקס.

לוקסנבורג, בן 56, הוא איש שוק הון ותיק, אך אינו מרבה להיחשף. באחרונה התראיין ל"גלובס", מיד לאחר פרסום העסקה עם האצ'יסון. "אנשים היו מופתעים: שאלו את עצמם מה קרה שאילן בן דב הלך פתאום להאצ'יסון? כל הזמן הזה הוא לא יכול היה לעשות את המהלך? אני אגיד לך מה קרה: אני לא הייתי לפני כן. פתאום באתי, והנוכחות שלי זה הפרמטר היחיד במשוואה שהשתנה. כנראה הייתי הקטליזטור", אמר באותו ראיון נדיר.

לוקסנבורג זכור לוותיקי שוק ההון בעיקר בזכות השתלטויות מוצלחות שלו על גיבור ספורט ולפידות, ורווחים נאים שגזר מהנפקות שהוביל. באותו ראיון הוא התייחס לאופי הפעילות שלו, ואמר: "המוסדיים, ממה שרואים, יש להם הזמן שלהם: מדברים, לוקחים עורכי דין, מגישים הליכים. זה לא הסגנון שלנו. מה שקרה הוא שפעם ראשונה שגוף עסקי חובר לבעלי חוב מוסדיים, ואילן בן דב חשש כנראה שהכוחות המשותפים שלי ושל המוסדיים יגרמו לזעזוע שאף אחד לא תכנן.

"הוא הבין שעם הכניסה שלי לזירה, המשחק הוא אחר, והוא שינס מותניים. אנחנו לא אנשי ריב ומדון. אנחנו אנשי עסקים. אם יש מהלך שעסקית יכול להיות מוצלח, נלך על זה". כמו כן הוא הוסיף, כי "ההחלטה להתחיל מהלך כזה, אסור לה להישען על כך שזה 'סיבוב'. אתה צריך להביא בחשבון שיקרה מצב שהחברה 'תיפול לך לידיים', ולכן זו צריכה להיות חברה טובה".

שלשום בוטלה עסקת בן דב-האצ'יסון, שלפיה אמורה הייתה סאני למכור את מניות השליטה בסקיילקס להאצי'סון, בתמורה ל-125 מיליון דולר. בד בבד, אמורה הייתה סאני לרכוש מסקיילקס את פעילות השיווק של מכשירי הסלולר של סמסונג, בתמורה ל-100 מיליון דולר, כשבעתיד יכלה סקיילקס לקבל מסאני תשלומים נוספים, שיגיעו לעד 100 מיליון שקל, בהתאם לתוצאות פעילות זו בשלוש השנים הקרובות.

ביצוע העסקה היה מותנה בהיענות של לפחות 50% ממחזיקי אג"ח סקיילקס (בעלי חוב שהיקפו הנוכחי כ-1.6 מיליארד שקל) להצעת רכש ששיקפה בממוצע "תספורת" של 30% על החוב המתואם שיירכש. מחזיקי האג"ח שלא תמכו בעסקה בתחילה הרגישו אתמול פספוס גדול, שכן האינטרס שלהם היה לקבל את האצ'יסון כבעל בית במקומו של בן דב, בהנחה כי במו"מ, התספורת הצפויה עשויה להיות נמוכה יותר.