"מבחינת גירעונות, הכדורגל הישראלי במצב הכי טוב באירופה"

כספי השוק האפור ומוסר התשלומים הגרוע עוד לא נעלמו; עם קצת יצירתיות עדיין ניתן להוציא כסף מתוך קבוצות; עופר אורליצקי, יו"ר הבקרה התקציבית, פותח עונה

הקומות ה-16 וה-23 בבניין ב.ס.ר מספר 2 ברמת גן, שם יושבת הבקרה התקציבית של ההתאחדות לכדורגל, מזכירות תחנת רכבת. על הקו דוהרים ניר ברקת, קורנפיין ובית"ר ירושלים; אנשי בני סכנין באים והולכים כל יום כמעט, מנסים את מזלם; וגם בעלים של קבוצות הליגה הלאומית, שמגיעים עם צ'קים של 5,000 שקל כדי להשלים תקציב לעונה הקרובה. כולם במרוץ לגרד כסף כדי לפתוח את עונת 2012/13 בסוף השבוע הקרוב.

על הברז יושב כבר שלוש שנים יו"ר הבקרה, רו"ח עופר אורליצקי, מאז שהמשרד שלו, ליאון אורליצקי ושות', לקח את תפקיד הבקרה התקציבית. על רמת הכדורגל הוא לא מתחייב, אבל הוא משוכנע שביחס לאירופה, בכל הקשור להתנהלות פיננסית - מצבנו דווקא טוב מאוד. "למרות המצב במשק, אני דווקא רואה גידול בתקציבי הקבוצות בליגה העונה", הוא אומר בריאיון ל"גלובס".

זה טוב שקבוצות עושות תקציב גבוה, מעבר ליכולתן, ובסוף גומרות עונה על ארבע?

"בכל העולם יש 4-5 קבוצות בכל ליגה עם תקציבים יותר גדולים. בספרד, אנגליה, איטליה. אבל אתם יודעים מה - מבחינת גירעונות אנחנו במצב הכי טוב באירופה. בכנסים של אופ"א באירופה באים ללמוד מאתנו איך לנהל כדורגל מאוזן ללא חובות".

יש קבוצות במצב אנוש, שאתה חושש שיקרסו?

"כשאני יושב עם קבוצה ומאשר אותה, אני בטוח שהיא תגמור את העונה. אבל יכול להיות מצב כמו שקרה בבית"ר בעונה שעברה, שספונסר ("מחסני מטבחים" - ט"ו, ש"ב) יפשוט רגל ושתחזית ההכנסות מכרטיסים לא תתממש - ואז תהיה בעיה. באופן כללי כשיש קבוצה שלאורך זמן אין לה בעלים, זו בעיה".

יאמר, גאידמק, גולדהאר - טובים לכדורגל? ההיסטוריה מראה שאנשים מבחוץ באים לעשות סיבוב, מנפחים משכורות, ואחרי תקופה קצרה משאירים גרוטאה.

"מה שגאידמק עשה כששפך 400 מיליון שקל ב-5 שנים זה חריג. אבל אני בהחלט בעד בעלים זרים שבאים. אחד כמו גולדהאר ששם העונה תקציב של 70 מיליון שקל במכבי ת"א, ועושה את זה בצורה מסודרת - זה טוב לכדורגל. אנשי עסקים מחו"ל הם עתיד טוב לכדורגל שלנו. זה לא טוב אם מישהו בא לשנה ועוזב, אבל דברים קורים גם לישראלים שבאים והולכים".

***

הרבה כסף זורם לכדורגל הישראלי, אבל הרבה פעמים מתעורר החשש שלא כל המקורות שלו הם "נקיים". אורליצקי לא מקבל את השמועות האלו. "בוא נפריד בין מה שהתקשורת כותבת, שהוא לא תמיד קרוב למציאות, לבין כסף שעובר אצלי ואני רואה אותו בעיניים. כשניר ברקת מביא כסף לבית"ר, אני יודע בדיוק מאיפה מגיע הכסף. אני בודק הכל. חלק מהכסף עובד פיזית דרכי. בבית"ר אלו שני תורמים יהודיים מחו"ל, ואני יודע בוודאות שהכסף מגיע מהם ולא מכל מיני סיבובים".

והפועל ת"א? מה אתה יודע על הכסף שמגיע מאותם אנשי עסקים שחיים רמון טוען שעומדים מאחוריו?

"פה צריך להפריד בין רכישת הקבוצה לבין העמדת תקציב. אני לא יודע איך רמון ישלם לאלי טביב על רכישת הקבוצה, אבל למען האמת זה לא מעניין אותי, אם הוא לא ישלם לטביב, ואם טביב יתבע אותו אחר כך בבית משפט. יותר חשוב לי שאני יודע שהכסף שיחסר לתקציב של הקבוצה, יגיע מחיים רמון. בדקנו את רמון ואת מקורות הכסף שלו, וממה שראינו הוא איש בעל אמצעים, ויכול לעמוד באחזקת קבוצה כמו הפועל ת"א. הוא שם ערבות אישית של כמה מיליונים טובים לעונה הקרובה".

הדרבי התל אביבי / צלם: שלומי יוסף
 הדרבי התל אביבי / צלם: שלומי יוסף

הדרבי התל-אביבי. "רמון שם ערבות של כמה מיליונים טובים"

קשה לבעלים לקבל מהבקרה אישור למשוך את שטרי ההון ולהוציא כסף חוקי מהקבוצה. אולי מכאן נולדים "תרגילים" שונים של בעלים?

"אומרים שטביב עשה תרגילים, אבל אני לא יודע אם הוא הוציא כסף מהקבוצה כמו שאנשים אומרים. יש לנו רואי חשבון חיצוניים שבודקים. אם אפשר לעבוד עלינו? אני לא יודע. אני לא מצאתי מישהו שעובד עלינו. אפשר לעבוד עלינו בדרך מסוימת, אם למשל מישהו ילך לקבוצה בסלובקיה ויעשה איתה קומבינה וינפח מחיר של שחקן, במקום לקנות ב-400 אלף אירו הוא יגיד לקבוצה שהוא מוכן לקנות אותו ב-600 אלף אירו".

אתה מדבר על טביב והרכישה של פאצ'לקה?

"אלו הסיפורים. אבל אני לא מאמין שטביב יעשה את זה כי הוא איש אמיד ואיש עסקים לגיטימי".

בדקת את זה?

"לא. ואני גם לא אבדוק את זה. יש לי שני משרדי חקירות בארץ שאני מפעיל ("מוקד" ו"ויצמן יער"), אבל אני לא ארוץ לחו"ל על כל דבר שאני שומע ויפעיל גם שם משרדי חקירות. תחשבו רגע על איש עסקים לגיטימי שעובד בחו"ל, מה - אני יכול להתחיל לרוץ אחריו? עם זאת, אני מאמין שהתופעה של הוצאת כסף קיימת, אבל בעיקר בליגות הנמוכות. גם תופעת הכספים השחורים בכדורגל שהיתה מאוד נפוצה ירדה, היא במינימום, אבל עדיין קיימת. אנחנו יושבים חזק על הקבוצות, ואני יותר רגוע בקטע הזה היום. יש קבוצות בלאומית שנותנות לי צ'קים של 5,000 שקל כדי להשלים תקציב, מכל מיני מקומות, ואני צריך ללכת ולבדוק כל צ'ק מה המקור שלו. זה לא נוח. כל מיני עסקים קטנים או אנשים פרטיים קטנים. אבל ככה זה עובד".

אורליצקי מספר שגם בעיות במוסר התשלומים עדיין קיימות, ובמקרים מסוימים שחקנים מעדיפים לפנות באופן אנונימי לבקרה כשמעוררת בעיה בתשלום שכרם. "היו הרבה מקרים ששחקנים ביקשו שנבדוק מה קורה, כי הם לא קיבלו כסף. לפעמים הם מצלצלים אליי. זה קורה בעיקר בלאומית. היה לי מקרה שטוטו תמוז והנציגים שלו התקשרו כי הוא לא קיבל שכר בהפועל והתלונן על הקנסות שחטף מטביב, אבל זה כבר לא עניין שלי אלא שלו מול הקבוצה".

הפועל ר"ג בזמנו התרסקה אחרי שירון קוריס הלווה כספים מהשוק האפור, זה קרה מאז בעוד קבוצות?

"יש 2-3 קבוצות בלאומית שהגיעו למצבים דומים, לא בסכומים שקוריס הגיע אליהם בר"ג. אלו אנשים טובים שהם לא מספיק עשירים כדי להחזיק קבוצה, ואתם יודעים איך זה בכדורגל - כולם לוחצים, הקהל, העיתונאים, ואז מביאים עוד ועוד כספים מכל מיני מקומות. אנחנו יודעים לטפל בזה בשקט".

כשבא בעלים שיש עליו שמועות, כמו גל יוסף למשל, אתה מקשה עליו את החיים?

"לא. כי כשהוא נותן צ'קים שקשורים בהכח ר"ג, שהוא בעלים שלה, הצ'קים האלו נבדקים והבנק מאשר אותם ואין לי שום בעיה".

לא יכול להיות שגל יוסף ייתן צ'ק לבית"ר ירושלים?

"לא. אין סיכוי, כי אני רואה את כל הצ'קים. אני מכיר את הסיפורים שרמזו לזה שהוא נתן כסף לגאידמק בינואר שנה שעברה, ומשם גאידמק הזרים כסף לקבוצה. אבל זה לא סביר בעיניי, כי אני יודע בוודאות שהכסף של גאידמק הגיע אליי מחשבון פרטי של גאידמק בחו"ל. בכל הבדיקות שלי לא ראיתי פעם אחת שהוא נותן כסף לגאידמק".

מאמן בית"ר, אלי כהן, אמר בראיון בשנה שעברה שגל יוסף סייע להביא רכש בינואר.

"הוא לא יודע על מה הוא מדבר".

ארקדי גאידמק / צלם בן יוסטר
 ארקדי גאידמק / צלם בן יוסטר

גאידמק. "אין סיכוי שגל יוסף נותן צ'קים לבית"ר"

***

שינוי מהותי בכל הקשור לבעלות על קבוצות כדורגל הולך להתבצע בקרוב, במידה ותיושמנה ההמלצות של דוח ועדת שטרוזמן, שאורליצקי היה אחד מהיועצים שלה, והמלצותיה הוגשו ליו"ר ההתאחדות אבי לוזון. אם עד היום קבוצות בליגה הופעלו כמלכ"רים, הרי שבקרוב מאוד קבוצות יוכלו לבחור אם ברצונן לפעול כעסק פרטי לכל דבר.

"אם מכבי ת"א ומכבי חיפה רוצות לשחק למטרות רווח, הן יוכלו לעשות זאת בקרוב מאוד, אבל אז הן יאבדו את ההטבות המלכ"ריות שלהן ואת ההקצבות מהמדינה. אבל מה אלו ההקצבות מהמדינה שכולם מדברים עליהן? זה בסך הכל חצי מיליון שקל לקבוצה. רוב הכסף, שכביכול נקרא ציבורי, הוא כסף מהטוטו ומטלוויזיה, שבו לא תהיה פגיעה גם אחרי השינוי".

אורליצקי בטוח שהרפורמה הזאת "תעניק תנופה גדולה לכדורגל. בדמיון שלי אני רואה קבוצות מנפיקות בבורסה, כמו שמנצ'סטר יונייטד עשו עכשיו. מכבי ת"א רוצה ללכת על המודל הזה כבר עכשיו, כל חודש הם מתקשרים אליי ואומרים 'תריץ את זה'. למכבי ולחיפה אין שום בעיה לוותר על חצי מיליון שקל הקצבות".

***

אורליצקי מודה שהכדורגל הישראלי עדיין נתמך כמעט לחלוטין על-ידי בעלי בית שמוכנים לשים את היד עמוק בכיס. "בעונה החולפת, הבעלים שמו מכיסם הפרטי יותר מ-100 מיליון שקל. יש גם הרבה דברים שאנשים לא יודעים, למשל שיואב כץ נתן עשרות מיליונים בשנים האחרונות. עשרות מיליונים! הוא מעביר לי כסף מארה"ב. קבוצה כמו שלו, עם תקציב של 16 מיליון שקל, בלי קהל, בלי הכנסות, בלי כלום, מי מביא כסף אם לא הוא? העיקר צוחקים עליו כל הזמן בכל תוכנית טלוויזיה שהוא קמצן, ומכפישים אותו".

על-פי הערכות, כץ הביא מכיסו הפרטי 20 מיליון שקלים ב-5 השנים האחרונות.