קבלנים על האפליה לטובת הדתיים: "לתת הנחות שוות"

"גלובס" חשף אמש: בזמן שחילונים מקבלים 20% הנחה על דירות ביקנעם, דתיים מקבלי עד 63% הנחה ■ נסים בובליל: "התוצאות מוכיחות שניתן לתת הנחות משמעותיות, אבל המפתח בידי הממשלה"‏

"תוצאות מכרזי מחיר למשתכן מוכיחות שניתן לתת הנחות משמעותיות בקרקע, אבל המפתח להנחות אלו נמצא בידי הממשלה. הנחות דומות צריכות להינתן בכל האזורים", כך אומר היום (ה') נשיא התאחדות בוני הארץ נסים בובליל, יום לאחר חשיפת "גלובס" בעניין ההטבות המפליגות במכרזי מחיר למשתכן שניתנות לאוכלוסייה הדתית.

לדברי בובליל, "הקבלנים משתתפים במכרזי מחיר למשתכן בשמחה והמחירים שהם מציעים מוכיחים עד כמה ניתן להוזיל את מחירי הדירות בכל רחבי הארץ על ידי הוזלת מחירי הקרקע ושינוי שיטת המכרז. עלויות הבנייה הרי זהות בכל מקום בארץ, והמרכיב המרכזי הוא עלות הקרקע. ככל שהממשלה תקבל החלטה כזו לתת הנחה משמעותית בקרקע, ניתן לאמץ את השיטה בכל הארץ ולכלל הציבור" .

‎‎ביקוש והיצע גם במחיר למשתכן

עופרה חדד, סמנכ"ל ובעלים של חברת יורו ישראל, מסבירה שמשרד השיכון פועל בשיטת הביקוש וההיצע גם בכל הנוגע למחיר קרקע במכרזי מחיר למשתכן.

"הייתי בסיור קבלנים המתייחס למכרז של מחיר למשתכן במודיעין", אומרת חדד. "דיברו שם על הנחות של 50% מהערכת השמאי על הקרקע, והערכת השמאי גם ככה גבוהה מאוד. איך יכולות לצאת מזה דירות זולות לזכאים? על פי המחירים הקיימים, דירה יכולה להימכר במינימום מיליון שקל. וזה לא מה שמתכוונים אליו במחיר למשתכן. אבל יש עוד בעיה: בכל הקשור לאזורי הביקוש, ברגע שמשרד השיכון רואה שיש התעניינות וקבלנים ניגשים, הוא מעלים את מחיר הקרקע בלי להסס. ומחיר הקרקע עולה כמו במכרזים רגילים".

חדד מוסיפה כי אם הממשלה באמת רוצה לייצר דירות זולות בשיטה זו, עליה לוותר על מחיר הקרקע: "מחיר הקרקע צריך להיות אפס ואז ההנחה תתגלגל באמת לכיסו של הרוכש".

לדברי מוטי אשכנזי, סמנכ"ל ייזום בחברת "פרץ בוני הנגב": "הנתונים שנחשפו אמש מוכיחים שוב כי בחלק ממכרזי מחיר למשתכן אין הנחה אמיתית במחירי הקרקע שמאפשרת ליזמים להוזיל את מחירי הדירות ולהשיג את המטרה שלשמה מתפרסם המכרז מלכתחילה. אם רוצים באמת להוזיל את מחירי הדיור, צריך לפרסם מכרזי מחיר למשתכן בעיקר באזורי ביקוש של זוגות צעירים, ועל המדינה לתת הנחה אחידה לקרקע בכל המכרזים ללא הבדל מגזרי".

‎‎‏"שהקרקע תישאר בבעלות המדינה"

שלומי חסון, מנכ"ל חברת פריזט חסון, טוען כי אין מקום לאפליה בין חרדים לחילונים בישראל על רקע נושא הדיור. "נכון היה שמשרד השיכון יאמץ מודל מחיר למשתכן שבו המדינה מקצה קרקעות לדיור בר השגה אך משאירה את הקרקע בבעלותה, והמכרז לקבלנים ייצא עבור בנייה והוצאות פיתוח בלבד. המודל יאפשר מחד דיור בר השגה לזכאים ומאידך ימנע אפשרות לספסר בקרקע".

לצד הקבלנים, שמתייחסים בעיקר לסוגיית ההנחות בקרקע, יש גם הסבורים שהשיטה כולה אינה נכונה. אנשי הפורום לצדק חברתי, מהגופים שהניעו את מחאת הקיץ האחרון, תוקפים את תוצאות המכרזים ואומרים: "כפי שכבר התרענו בעבר, פתרונות הדיור לכאורה של ממשלת ישראל מתבטאים רק במתן הנחות מפליגות לקבלנים וליזמים ומתעלמים לחלוטין מהצורך האמיתי של כלל הציבור. על הממשלה למצוא פתרון אמיתי שיהיה נכון לכולם, כלומר להפסיק ולהפריט את קרקעות המדינה ולתת הטבות בחלק קטן מהן ולהתחיל לבנות דיור ציבורי בהיקף הנדרש באופן מיידי".