האם מקדונלד'ס וג'נרל מילס אספו מידע על ילדים ברשת?

מתלונה לרשות הסחר הפדרלית בארה"ב עולה כי אתרי החברות עוברים על החוק

קבוצה של גופים הפעילים למען זכויות אדם פנו בימים האחרונים לרשות הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC), בתלונה כי אתרי האינטרנט של שורה של מותגים גדולים עברו על חוק הגנת הפרטיות של ילדים ברשת (Children's Online Privacy Protection Act).

בין המפרסמים - מקדונלד'ס עם האתר happymeal.com, ויאקום עם האתר של ניקלודיאון nick.com, ג'נרל מילס עם אתר ReesesPuffs.com ו-Trixworld.com ואחרים.

לטענת הגופים, המפרסמים מעודדים ילדים לשחק במשחקים הממותגים שלהם ולהתנסות בפעולות שמבקשות מהילדים לספק את כתובת המייל של חבריהם, כל זאת ללא הסכמת ההורים. משם שולחים המפרסמים מייל לחברים של הילדים שמזמין אותם להיכנס לאתרי המשחקים.

הגופים, שבהם ניתן למצוא את המרכז לדמוקרטיה דיגיטלית, פדרציית הצרכנות של אמריקה והמרכז למדע ציבורי, פנו ל-FTC כדי שיעדכנו את חוקי הפרטיות, כדי להגן על ילדים מאיסוף מידע ומעקב אחר התנהגות צרכנים, כולל איסוף מיילים, תמונות ושימוש בקוקיז (cookies).

כפי שמציין אתר AdAge, הגופים דואגים מהשימוש שעושים המפרסמים בשיטות של שיווק ויראלי והפצה מפה לאוזן. אמנם מדובר בשיטות לגיטימיות בקרב צעירים ומבוגרים, אך כפי שהגופים טוענים בפנייה ל-FTC, "שיטות אלה לא הוגנות ומטעות כשהן מכוונות לילדים, שלא תמיד מודעים לכך שהם נדרשים לספק מידע שמשמש למטרות פרסומיות".

הגופים גם מודאגים מכך שהילדים נדרשים להעלות תמונות של עצמם. "כל זה נעשה ללא בקשת אישור של ההורים - עבירה ברורה על החוק", טוענים במרכז לדמוקרטיה דיגיטלית בארה"ב.

דובר של ג'נרל מילס, אחת מענקיות המזון הגדולות בעולם, אמר כי "החברה מאמינה שהגופים לא הבינו נכון את הנושא. לדבריו, החוק הרלוונטי מאשר העברת מיילים לחברים, אך הכתובות או השם המלא של החברים נמחק לאחר שליחת המיילים".

דוברת מטעם מקדונלד'ס אמרה כי התלונה לא הגיעה לידי החברה, ולכן היא לא מגיבה לטענות.

מניקלודיאון נמסר כי "אנחנו לוקחים את החוק ברצינות ולא אוספים מידע כחלק מהעברת מיילים לחברים".