המסחר בבורסה ננעל במגמה מעורבת; הוט זינקה 13.9%

מחזור המסחר הסתכם בכ-431 מיליון שקל בלבד ■ ירידות חדות בהכשרה אנרגיה ומודיעין לקראת סיום קידוח האקספלורציה ב"מירה" ■ עליות חדות במלאנוקס, פרטנר, איזיצ'יפ ופריגו עקב פערי ארביטראז'

יום המסחר בבורסה באחד העם נסגר (א') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות על רקע נעילה חיובית בוול סטריט ביום ו' האחרון, ובהמשך לשטף של נתונים כלכליים בארץ ובארה"ב. מחזור המסחר נותר דליל והסתכם בכ-430 מיליון שקל בלבד.

בשוק המקומי, ממתינים המשקיעים להחלטת הריבית של בנק ישראל ביום ב' וכן מנסים להמשיך לתמחר תקיפה ישראלית אפשרית באיראן. בהמשך השבוע, יתמקדו המשקיעים בת"א גם בנתונים שיפורסמו במהלך השבוע בחו"ל ובכללם ספר הבז' ואומדן הצמיחה השני לרבעון השני בארה"ב. אולם, גולת הכותרת תהיה בסוף השבוע בכנס הבנקאות בג'קסון הול - משם, מקווים רבים, יצא הפדרל ריזרב בהכרזה על תוכנית רכישות אג"ח שלישית בארה"ב (QE3).

כאמור, הפער בין בורסת ת"א לוול סטריט ממשיך להתרחב, לאחר שזו ננעלה ביום ו' בעליות שערים, שנבעו בעקבות פרסומו של מכתב ששלח יו"ר ה'פד' בן ברננקי לחבר הקונגרס דארל איסא (Darrell Issa), במסגרתו חזר ברננקי על המנטרות הישנות שלו, לפיהן לבנק המרכזי ישנם כלים נוספים לפעולה במידת הצורך. במלים אחרות, וכפי שהוא הצהיר כבר בעבר, רק במקרה שהמצב הכלכלי יחריף עוד יותר, אז יוציא את נשק יום הדין - ה-QE3.

אז מה אומר על כך זיו סגל? המנתח הטכני של "גלובס" נשאר אופטימי וטוען כי: "מדד המעו"ף סגר את שבוע המסחר החולף בטריטוריה חיובית. מעל 1,105 נקודות וכמעט מעל 1,110 נקודות. כל מי שמניח, כמונו, שהמגמה היא מגמת עליה, יכול לראות בתוצאות המסחר מהשבוע שעבר אישור לכך".

לדברי סגל, "מהלך מתחת ל-1,100 נקודות יבטל את המגמה העולה ויכניס את המעו"ף לאזור האפור. כל מי שלא 'מקבל' את עליות המדד על רקע הכותרות הפסימיות והמפחידות בעיתונים, כדאי לו גם לחשוב על האפשרות שעליות על רקע כותרות שחורות הן דווקא יותר משמעותיות ובעלות נוכחות. מהלך מעל 1,125 נקודות ייתן אישור נוסף למגמת העליה".

באירופה, גובר החשש כי ממשלת ספרד תבקש לבסוף תוכנית חילוץ כוללת בהיקף של מאות מיליארדי אירו. בסוף השבוע דווח כי שני בכירים המקורבים לנושא, טענו כי ספרד מנהלת מו"מ עם מוסדות האיחוד האירופי לגבי האפשרות והתנאים שיהיה עליה לקבל טרם קבלת חבילת החילוץ. נזכיר כי מוסדות האיחוד האירופי כבר אישרו לספרד חבילת חילוץ למערכת הבנקאות בהיקף של 100 מיליארד אירו.

בתוך כך, סוכנות "רויטרס" דיווחה בסוף השבוע כי בבנק המרכזי האירופי, בראשות מריו דראגי, שוקלים להנהיג "רצועת ניוד" לאגרות חוב של מדינות הנמצאות בבעיות, כגון איטליה וספרד, במטרה לבלום את עליית התשואות על האג"חים שלהן ואת מתקפות הספקולנטים. זאת, על פי מקורות בכירים ב-ECB.

ומה לגבי השוק המקומי? בפגישה שנערכה ביום חמישי בין שר האוצר יובל שטייניץ לבין ראשי הבנקים, טענו האחרונים כי קיימות שתי סיבות מרכזיות להתייבשות הבורסה. האחת, המתחים הגיאו-פוליטים המבריחים את המשקיעים הזרים, והשנייה, הרגולציה הכבדה על גופי ההשקעות ועל הבנקים. (לסיפור המלא)

דרהי בהצעת רכש מלאה להוט

פטריק דרהי, בעל השליטה בחברת הוט (באמצעות חברת "קול" שבבעלותו) מציע לרכוש את מניות הוט שבידי הציבור. כיום מחזיק דרהי 69.25% ממניות הוט כך שמדובר בהצעת רכש לכ-31% מהמניות. הצעת הרכש המלאה של "קול" משקפת להוט שווי של כ-2.7 מיליארד שקל - פרמיה של כ-12.5% על מחיר הבורסה (ביום חמישי).

במסגרת סקירה שפרסמו כלכלני בנק לאומי בסוף השבוע, הם העריכו, בין היתר, כי קונצרן אי.די.בי של נוחי דנקנר יתקשה לפרוע את חובותיו וכי קיימת אפשרות שרואי החשבון של הקבוצה יצמידו לה הערת "עסק חי" בדוחותיה לרבעון השני. "לאור התשואות הגבוהות בהן נסחרות איגרות החוב של הקבוצה והחולשה הגורפת בעסקיה השונים נראה כי אין בידה את היכולת למחזר חובות", מעריכים בלאומי. (לסיפור המלא)

גם כלל תעשיות מקבוצת אי.די.בי, במוקד, לאחר שהודיעה הבוקר כי החברה הבת משאב (המוחזקת על ידי כלל תעשיות בכ-75%), תשקיע כ-90 מיליון דולר בפרוייקט הרחבת תחנת הכח של החברה - אשר צפוי להגדיל את כושר ייצור החשמל בכ-50 מגה-וואט בשלב ראשון, ובכ-70 מגה-וואט עם השלמת הפרויקט. בהמשך היום פרסמה כלל תעשיות את דוחותיה לרבעון השני.

ירידות בולטות נרשמו במניות הכשרה אנרגיה ומודיעין לקראת סיום קידוח האקספלורציה ב"מירה" שצפוי בשבוע הבא.

מספר מניות דואליות פתחו פער ארביטראז' חיובי ביום שישי וריכזו עניין. נציין את פרטנר שחזרה היום למסחר למסחר עם פער חיובי של 3.34%, אמפל עם פער של כ-12%, מלאנוקס עם פער של 2.6% ופריגו עם פער של כ-3%.

סאגת דלק נדל"ן מסרבת לגווע. ל"גלובס" נודע ביום שישי כי לא הושג הרוב הנדרש (75% בכל הצבעה) לתמיכה בהסדר החוב שהציעה החברה, בבעלותו של יצחק תשובה, לבעלי האג"ח - כאשר בעלי אג"ח מסדרות ה' וכ"ה, הצביעו נגד ההסדר, בעוד בעלי אג"ח סדרה ד' הצביעו בעדו. כעת, ללא הצעה להסדר חוב חדש ומשופר, נראה כי החברה הולכת לפירוק. המסחר בני"ע של החברה הופסק עד לקבלת דיווח מסודר לבורסה על תוצאות אסיפות מחזיקי האג"ח.

[לאתר האג"ח][לאתר המעו"ף][לארביטראז]