תביעה: איתי תורג'מן גזעני; לא נתן לאתיופי להיכנס למועדון שלו

ג'רמי ארטיה, צעיר יוצא אתיופיה, דורש לזמן לביהמ"ש את חבריו של תורג'מן ל"הישרדות", כדי שיעידו על ביטויים גזעניים נגד שחורים שהשמיע בצילומים וצונזרו

‎‎השחקן איתי תורג'מן, שסיים את הרפתקת ההישרדות שלו באי בתאילנד בהדחה, יצטרך ללמוד בקרוב איך לשרוד בין כותלי בית המשפט. צעיר ישראלי ממוצא אתיופי הגיש לבית משפט השלום בפתח-תקווה תביעה בסך כ-135 אלף שקל נגד תורג'מן ושותפיו למועדון "דיזינגוף" בתל-אביב, לאחר שלא הורשה להיכנס למקום. לטענתו, כניסתו למועדון נמנעה מטעמים גזעניים, בגלל צבע עורו.

דבר הגשת התביעה פורסם לראשונה בתוכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל.

‏התובע, ג'רמי ארטיה, בן 29, בוגר סיירת מובחרת וסטודנט לתואר ראשון, שהתקבל לאחרונה לשורות המשטרה, טוען כי בינואר השנה הגיע למועדון שבבעלותם של איתי תורג'מן, מרדכי עידן, אורן ישולה, ג'רי גוזלן ועדי וכלר, אך הסלקטורית בכניסה סירבה להכניסו בטענה כי הכניסה מותרת למוזמנים בלבד, שקיבלו הודעת ‏SMS‏ המאשר זאת.

ואולם, נטען, מיד לאחר מכן נכנס חברו של ארטיה, אביחי שכטר, למועדון, מבלי שהוזמן ומבלי שנדרש להציג הודעת ‏SMS‏. ההבדל בינו לבין חברו, טוען ארטיה בתביעתו, טמון בצבע עורם ועיניהם. בעוד ארטיה כהה-עור, שכטר הנו בהיר ובעל עיניים בהירות.

‏‏"מקרה זה, יחד עם מקרים נוספים שתיעדו סלקציה גזענית כנגד התובע, צולם על-ידי מצלמות נסתרות של ערוץ 10, וכתבה על כך שודרה... תחת הכותרת 'אין כניסה לאתיופים'", כותב בא-כוחו של התובע, עו"ד עופר רון, בתביעה. ‏

עוד טוען התובע כי בדיקה שביצע מעלה כי הנתבעים הנם בעלי עבר עשיר בסלקציה נגד כהי-עור או בעלי מוצא ערבי או מזרחי, והם אף חויבו בעבר על-ידי בתי המשפט לשלם פיצויים לאנשים אותם הפלו.

‏‎‎חיקויים נלעגים

‏‎‎עוד נטען בתביעה כי השחקן המפורסם ביצע חיקויים נלעגים של בני העדה האתיופית במהלך התוכנית "הישרדות ‏VIP‏" בשעות של צפיית שיא. לטענת התובע, התברר לו כי בקטעים שצונזרו ולא שודרו בתוכנית הביע תורג'מן דעות גזעניות כלפי שחורי-עור באוזני חלק מחבריו לתוכנית, באופן המבהיר כי ההתנהלות המפלה של המועדון שבבעלותו הינה שיקוף של דעותיו.

‏ארטיה מבקש לזמן את כוכבי "הישרדות ‏VIP‏" להעיד נגד תורג'מן, וכן מבקש מבית המשפט לחייבם לחשוף את הדברים ששמעו בתוכנית. זאת, חרף התחייבותם לערוץ 10 כי לא יחשפו דברים שקרו באי אך לא שודרו. ‏

עורך דינו של ארטיה מבקש עוד מבית המשפט להורות לערוץ 10 להעביר את כל החומרים שלא נכנסו לתוכנית, וכן את הכתבה על האפליה של בני העדה האתיופית ששודרה בערוץ.

‏שמו של ארטיה עלה לכותרות לפני מספר חודשים, לאחר שלכד שני חשודים ברצח של בעל חנות בנתניה וקיבל על כך תעודת הוקרה ממפכ"ל המשטרה. ‏‎‎‏