האם ברבי חסך לעצמו שנים בכלא כשנמלט מזירת התאונה?

החוק היבש נותן לא מעט הגנות לרוצחים בכבישים. לנו, האזרחים, נותר רק לקוות שכל אדם ששותה אלכוהול יימנע מנהיגה. אחרת הוא עלול למצוא את עצמו מתמודד עם שאלה גדולה: האם עדיף להציל חיים - או להימלט ולהציל את חיי?

עד כמה שזה נשמע קר ומנוכר, מבחינת החוק - ומבחינה זו בלבד, כמובן - שושן ברבי עשה לעצמו טובה גדולה כשנמלט מזירת האירוע מיד לאחר שדרס למוות 3 נשים, ככל הנראה תחת השפעת אלכוהול. אני מרשה לעצמי לומר את מה שעורכי דין רבים אחרים יחששו אפילו לרמוז: כל פליליסט היה מייעץ לברבי לברוח ולהסגיר את עצמו למשטרה רק לאחר כמה ימים.

מבחינה מוסרית ואנושית, כמעט מיותר לציין, אף עורך דין, כולל כותב שורות אלה, לא ייתן לגיטימציה לאדם שנמלט ומשאיר אחריו פצועים מדממים למוות, אך בהיבט המשפטי הדברים נראים אחרת.

נהיגה בשכרות, מעבר לכך שהיא אסורה על-פי חוק, יש בה משום מחשבה פלילית. אדם שנכנס לרכב לאחר ששתה אלכוהול, צריך לדעת שקיימת סבירות גבוהה לכך שיהפוך לפצצה מתקתקת על הכביש.

בנקודה זו, החוק מבחין בין כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות - שזה הסעיף בו יואשם נהג שמתוך חוסר זהירות ורשלנות פגע בהולך רגל והרגו, לבין כתב אישום בגין הריגה - שזה הסעיף בו יואשם נהג שיכור שפגע בהולך רגל וגרם למותו.

בשורה התחתונה, ההבדל בין שני סעיפי האישום מתבטא בשנים רבות בכלא. העונש המקסימלי על הריגה הוא 20 שנה, בעוד נהגים שנשפטו על גרימת מוות ברשלנות יצאו מזה גם בעבודות שירות.

שושן ברבי מכיר את החוק ואת התנהלות המשטרה, בשל עברו הפלילי. סביר להניח שהוא התקשר לעורך דין או שידע מה לעשות בעצמו, שכן אין זו הפעם הראשונה שבה הוא נתפס עובר על החוק בכבישים.

ברבי ידע שהוא חייב "להיפטר" מהאלכוהול שבגופו, ופרק הזמן הבטוח לכך הוא בין 48 ל-72 שעות מזמן השתייה. שוב, אני מדגיש, כמובן שזוהי מחשבה קרה וקיצונית ברשעותה כלפי הקורבנות האומללים, אך מול מערכת המשפט ברבי עשה את הדבר הנכון מבחינתו.

אין מקום לדיון חברתי ומוסרי בשאלה האם נכון לנהג לברוח ממקום התאונה ולא לסייע לנפגע, שכן התשובה ברורה. אולם המשפט הפלילי לא עוסק במוסר וערכים, אלא בראיות ובעובדות, ומבחינת אדם שנהג בשכרות - הדרך הטובה ביותר להתחמק מענישה חמורה תהיה מנוסה עד חלוף השפעת האלכוהול. למשטרה ולפרקליטות יהיה מאוד קשה להגיש כתב אישור על הריגה, ומנסיוננו, סוגיות כאלה בדרך-כלל מסתיימות בכתב אישום של גרימת מוות ברשלנות.

אז ברבי אולי יינצל מכתב אישום חמור, אבל עדיין ניתן יהיה להאשימו בעבירה חמורה אחרת, הפקרה, שהיא כשלעצמה עבירה חמורה עם מחשבה פלילית. בכך לפחות תהיה מעט נחמה קטנה למשפחות ההרוגות, שכן על הפקרה ניתן לשלוח לכלא ללא מעט שנים, וייתכן שיחמירו עם ברבי בעבירה זו כדי לפצות על אי-הגשת כתב אישום בגין הריגה.

לא נעים להגיד את זה, אבל החוק היבש נותן לא מעט הגנות לרוצחים בכבישים. לנו, האזרחים, נותר רק לקוות שכל אדם ששותה אלכוהול יימנע מנהיגה. אחרת, הוא עלול למצוא את עצמו מתמודד עם שאלה גדולה ובלתי מוכרעת: האם להציל את החיים של מי שפגעתי בהם - או להימלט ולהציל את חיי?

הכותב הוא מומחה במשפט פלילי.