לפיד: "בי"ס שלא מקבל לכיתה א' ילדה אתיופית - ייסגר"

יו"ר מפלגת "יש עתיד" הציג הבוקר את פרק החינוך במצע המפלגה ■ מציע להכריז על "עשור החינוך", במסגרתו יוצב הנושא בראש סולם העדיפויות של המדינה

יממה לפני פתיחת שנת הלימודים, יו"ר מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד, הציג הבוקר (א') במסיבת עיתונאים את פרק החינוך במצע המפלגה. במרכז התכנית, הכרזתו של "עשור החינוך", במסגרתו תציב מדינת ישראל את החינוך בראש סולם העדיפויות שלה.

"חינוך, בניגוד למגמות שפשטו בו בשנים האחרונות, צריך להיות גורם מאחד, ויוצר של שיוויון, אבל חינוך הוא גם יכולתה של המדינה להגיד מה לא מקובל עליה", אמר לפיד. "חינוך הוא המקום שבו מוסד חינוכי שלא מלמד לימודי ליב"ה לא יקבל מן המדינה אגורה שחוקה אחת; חינוך הוא מקום שבו בית ספר שלא מקבל לכיתה א' ילדה אתיופית, לא ייפתח; ומנהל של תיכון שמנשיר תלמידים בגלל ציוניהם, רק כדי להעלות את אחוז הזכאות בבית ספרו, עלול לאבד את מקום עבודתו".

לדבריו, "חינוך הוא גם האפשרות של המדינה לסגור פערים. לא יכול להיות שאחוזי הזכאות לבגרות במקום להיות תוצר של כשרון ומאמץ, הם תוצר של הפער בין הפריפריה במרכז. לא יכול להיות שמי שלהורים שלו אין כסף לשיעורים פרטיים יהיה תקוע בתחתית הסולם החינוכי כילד, וכתוצאה מזה תקוע בתחתית הסולם הסוציו-אקונומי כמבוגר".

"מה זה אומר? שויתרנו עליו? שהוא פחות חשוב כי הוא גר בשכונה הלא נכונה בעיר הלא נכונה?", שאל לפיד. "מערכת החינוך צריכה להגיד לילדים האלה, אתם במרכז, אולי לא במרכז הגיאוגרפי, אבל במרכז תשומת הלב שלי, אתם הדבר הכי חשוב לי, אני לא אשקוט ולא אנוח עד שאתן לכם תנאי פתיחה שווים כמו לילדים ברשויות החזקות".

תוכנית המפלגה בתחום החינוך מתמקדת ב-3 סעיפים עיקריים: הראשון, הפרדת החינוך מהפוליטיקה - תוך הקמת הקמת מועצה לאומית לחינוך, "שתשחרר את הזיקה הפסולה שבין חינוך לפוליטיקה ותבטיח גיבושן של תכניות מקצועיות ארוכות טווח". המטרת השינוי הוא להעצים את תפקידה של המדינה כמעצבת מדיניות החינוך וכמפקחת על קיומה. כפועל יוצא יועברו סמכויות ביצוע לשלטון המקומי, לתאגידי חינוך ולבתי הספר.

במסגרת הסעיף השני, יגובש סל חינוך אישי לתלמיד - ובו שלושה מרכיבים: ערכית, לימודית ותקציבית. התוכנית תבוסס על לימודי ליב"ה, ותקבע על ידי המועצה הלאומית לחינוך ובתוכה "כל תוכן ערכי, התורם לאדם השלם שאנחנו מאמינים שצריך לצאת ממערכת החינוך". ולבסוף, סוגיית התקצוב - אשר יכלול את הטיול השנתי, התקשוב, השיעורים הפרטניים, הביקור במוזיאון ובתיאטרון. "על בסיסו יוגדרו השירותים לתלמידים עם צרכים מיוחדים והתקצוב הדיפרנציאלי לאוכלוסיות מוחלשות, לצמצום הפערים החברתיים, בגובה 26%, כמקובל ברוב מדינות ה-OECD", מוסרים ב"יש עתיד".

בסעיף השלישי, מעוניינים ב"יש עתיד" להעצים את המורים ומנהלי בתי הספר ולהגביר את האמון בהם. "התכנית תעניק סמכויות ניהול וחופש פעולה נרחב למנהלי בתי הספר תוך הגדרה חדשה של תחומי סמכותם ואחריותם, על ידי הרחבת האוטונומיה הניהולית ומרחב האחריות והאמון במורים", לשון הודעת המפלגה.

"זהו שינוי יסודי של מערכת היחסים בין המורה לתלמיד תוך הרחבת סמכותם של המורים והגדרה ברורה של העסקתם הישירה (ביטול 'מורי קבלן'). במסגרת התכנית יועלה שכר המורים בהתאם לשכר הממוצע במשק ויועלה רף הקבלה לאוניברסיטאות ולמכללות כל אלה יחזקו את ההערכה למקצוע ואת איכות הפונים אליו".

עוד הוסיף לפיד ואמר: "המורים לא צריכים להיות פועלים שחורים בתעשיית הבחינות והמדידות, במקום זה הם צריכים לעסוק בהוראה ובלימוד, ובהשכלה ובחינוך, ואנחנו צריכים לתת בהם אמון שהם יכולים ויודעים ללמד. טירוף הבחינות מוכרח להסתיים. התלמידים ייבחנו במתמטיקה, אנגלית, הבנת הנקרא ומקצוע בחירה אחד. זה לא אומר שלא יהיה להם ציון בתנ"ך בתעודת הבגרות, או ציון בגרות בספרות או ציון בגרות בפיסיקה או בביולוגיה. תהיה תעודת בגרות מלאה, אבל רוב הציונים יהיו פנימיים".