"הדירות לא יותר יקרות מכפי שהיו; אנחנו יותר קוטרים"

צפו בתוכנית הנדל"ן של "גלובס" ■ פרופ' יקיר פלסנר: "המינהל זו משאבת כספים - המדינה לא תוותר על 3 מיליארד ש' בשנה משוק הנדל"ן" ■ מיכאל בן ישי: "היום זוג צעיר מחפש לקנות דירה רק במרכז הארץ - ושם אין סיכוי שהמחירים יירדו"

מה באמת יוכל לעצור את עליית מחירי הדירות המתחדשת והאם באמת כדאי לקחת משכנתא בימים אלה? שאלות אלו, בין השאר, עלו לדיון בתוכנית הנדל"ן של "גלובס" בהשתתפות מיכאל בן ישי, סמנכ"ל ומנהל סיכונים ראשי בבנק ירושלים, ופרופ' יקיר פלסנר, לשעבר משנה לנגיד בנק ישראל.

לדברי פלסנר, "הישראלים מחליטים לקחת משכנתאות כי הריבית נמוכה ואין צפי שבעתיד הקרוב היא תעלה. זה מתאים גם לגידול באבטלה".

בן ישי: "אנחנו לא דוחפים את האנשים לקנות דירה. אנחנו בוחנים אותם. בוחנים שיש להם את כושר ההחזר כדי לעמוד בהלוואה לטווח ארוך. אנחנו מחזירים אותם לריאליות. הזוגות הצעירים שקונים דירות, הם אלה שיש להם סיוע מהמשפחה, מההורים. קשה מאוד לגרד 40% אפילו לדירה של מיליון שקל, זה 400 אלף שקל, זה הרבה כסף".

פלסנר: "במונחים של הכנסה, הדירות היום לא יותר יקרות ממה שהיו לפני 60 שנה. גם אז היה קשה כמו שקשה כאן עכשיו. פשוט היום אנחנו יותר קוטרים, אנחנו מצפים ליותר. עם עליית רמת החיים, אנחנו חושבים שצריך להיות לנו יותר קל בכל התחומים. בתחום הדיור זה לא עובד במדינת ישראל", דברי פלסנר.

בן ישי: "אני חושב שגם טעמי הצעירים קצת השתנו עם הזמן. היום זוג צעיר מחפש דירה של 4 ו-5 חדרים - במרכז הארץ. ובמרכז הארץ המחירים הם גבוהים ואין סיכוי שהם ישתנו. מי שרוצה לקנות במרכז הארץ, אז צריך להשקיע, מה לעשות?".

- הביקוש חוזר והריבית נמוכה. האם בכל זאת אפשר לשכוח מירידת מחירים?

בן ישי: "אני לא יודע. אני לא רוצה להתנבא, אתה יודע למי נתנה הנבואה. אבל המצב העובדתי מראה שלא תהיה ירידת מחירים - זה ממש לא יקרה".

פלסנר: "גם מבחינת הממשלה לא תבוא הישועה - מינהל מקרקעי ישראל הוא משאבת כספים. הוא מכניס לתקציב משהו כמו 3 מיליארד שקל בשנה, הממשלה לא תוותר על זה. והפוליטיקאים גם לא יוותרו על שליטה בקרקע, כי באמצעות קרקע אפשר לתת טובות הנאה למקורבים, בלי שזה יירשם בתקציב".

צפו בתוכנית המלאה...