חשש באירופה: קרן החילוץ תוקם - אך הכסף לא יספיק

לפני ניתוח קרדיט סוויס: באם ספרד ואיטליה ידרשו חילוץ מלא לפני שנת 2014, יהא מחסור של כ-150 מיליארד אירו לחילוצן בקרן הייצוב האירופאית הקרובה (ESM)

חשש מתגבר באירופה, כי גם אם הקמתה של קרן החילוץ הקבועה ביבשת, ה-ESM, תאושר - וזו תפעל במלוא כוחה, עדיין לא תכיל מספיק מזומנים כדי לפדות את חובותיהן של כלכלות ספרד ואיטליה, במידה ואלו יזדקקו לסיוע כספי חיצוני. כך עולה מחישוב שביצעו כלכלני קרדיט סוויס, שפורסם היום (א').

"כוח האש" המלא של ה-ESM, אליו תגיע הקרן בשנת 2014, צפוי להגיע לסביב 400 מיליארד אירו בשנת 2014 - כאשר באירופה "בונים" על סיוע של כ-408 מיליארד אירו לחילוץ שתי הממשלות. אולם, נכון לעכשיו, הקרן מכילה יתרות מזומנים בהיקף של 250 מיליארד אירו בלבד - קרי, קיים מחסור של 150 מיליארד אירו (190 מיליארד דולר) בקופת הקרן, פער משמעותי במידה ואיטליה וספרד יזדקקו לחילוץ מלא לפני שנת 2014.

כמובן, שאפקט "כוח האש" של הקרן ישתפר, באם הבנק המרכזי האירופי (ECB) יתערב בשוק האג"ח המשני, ויחל לרכוש אג"ח ממשלתיות של איטליה וספרד - הדבר יוריד את תשואות איגרות החוב של שתי הממשלות, ויקטין את היקף הסיוע הנדרש בכדי לסייע להן לפרוס אותו.

בינתיים, עיני המשקיעים באירופה נשואות ל-12 בספטמבר, אז צפוי להצביע בית המשפט העליון בגרמניה לאשר חוקתית את חלקה של הממשלה המקומית ב-ESM (גרמניה אמורה להשתתף במימון יותר מ-30% מהיקף המזומנים בקרן), כאשר רבים צופים כי ההצבעה תעבור לאל בעיות מיוחדות.