בג"ץ דחה עתירה נגד הקצאת קרקעות למיזמים סולאריים ללא מכרז

זאת לאחר שקבע כי ההסדר החדש אינו מיטיב את מצבם של היישובים החקלאיים שעשויים ליהנות מהמתקנים, לעומת מצבם לפני ההסדר

בג"ץ דחה את העתירות של האגודה לצדק חלוקתי וחברת מגור נגד הקצאת קרקעות מדינה למיזמים סולאריים ללא מכרז, לאחר שקבע כי ההסדר החדש אינו מיטיב את מצבם של היישובים החקלאיים שעשויים ליהנות מהמתקנים, לעומת מצבם לפני ההסדר.

ב-30 בינואר אישרה מועצת מינהל מקרקעי ישראל הסדר חדש שביטל פטורים והנחות מפליגות על תשלום דמי חכירה ליישובי פריפריה שעל קרקעותיהם אמורים להיבנות מתקנים סולאריים בינוניים וגדולים. בנוסף החליט המינהל להעלות את השומות על הקרקע מאלפי שקלים בודדים לשומות של 75-100 אלף שקל דונם. כתוצאה מהשומות החדשות יידרשו היזמים לשלם מראש למדינה כ-20 מיליון שקל בגין כל מגה-ואט מותקן במתקנים.

האגודה לצדק חלוקתי וחברת מגור, מתחרה עסקית של יזמי המתקנים הקרקעיים, עתרו נגד הוראות המעבר שנקבעו לצד ההסדר החדש.

מדובר בהוראות שחלות על פרויקטים שבהם נחתמו כבר הסכמים עם היישובים ושתוכניותיהם יאושרו להפקדה בוועדות התכנון עד 1 בספטמבר. הוראות המעבר מתירות הסכמי השכרת משנה של יישובים חקלאיים עם יזמים ובכך, לטענת האגודה לצדק חלוקתי, מהוות אישור לחלוקת קרקעות מדינה ללא מכרז - האגודה טענה כי ההסדר הזה מהווה הטבה מפליגה שהמדינה מחלקת ליישובים החקלאיים היושבים על אדמותיה.

ואולם שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן קבע כי האפשרות לפטור ממכרז הייתה קיימת כבר מ-2008. השופט הוסיף כי העותרים לא הוכיחו

את טענותיהם כי החלטת המינהל הושפעה מלחצים של בעלי הון וכינה את ההאשמות "רמיזות בלתי מבוססות". בית המשפט חייב את מגור לשלם הוצאות משפט בסך 60 אלף שקל למדינה וליזמים הסולאריים הקרקעיים.

עו"ד חי חיימסון ממשרד חיימסון סודאי, שיצג את תנועות המושבים והקיבוצים שהיו המשיבים בעתירה, ברך על החלטת בג"ץ ואמר כי "פסק הדין מהווה אבן דרך חשובה בפיתוח המיזמים הסולאריים בקרקעות מושבים וקיבוצים שונים, שיהוו מקור הכנסה משמעותי ארוך טווח ביישובים אלה, בין היתר, משהוא מכיר בלגיטימיות של ההתקשרויות החוזיות שנכרתו בין היישובים השונים ליזמים הסולאריים".