אקירוב אחרי עזריאלי: הפחית 115 מ' ש' על מניות לאומי

ההפסד "על הנייר" שבו הכירה אלרוב ישראל, הוביל אותה להציג הפסד של 50 מיליון שקל ברבעון השני של 2012

ירידה החדה במניות הבנקים המקומיים ברבעון השני הכתה בחברות השקעה שמחזיקות בהן. בשבוע שעבר דיווחה קבוצת עזריאלי על הפחתה רבעונית של 135 מיליון שקל בגין החזקה של 4.8% במניות בנק לאומי, והיום הגיע תורה של אלרוב ישראל, שבשליטת אלפרד אקירוב.

אלרוב מדווחת על הפחתה של 115 מיליון שקל ברבעון בגין החזקה של 2.9% ממניות לאומי, והחזקה קטנה במניות בנק הפועלים. נכון ליום המאזן עומד ערך ההשקעה במניות הבנקים על 507 מיליון שקל. החברה בחרה להפריש 68 מיליון שקל כהפסד, ואת היתרה (47 מיליון שקל) זקפה לקרן הון. שווי ההחזקה במניית בנק לאומי ירד ברבעון השני ב-99מיליון שקל (מ-504 מיליון שקל ל-405 מיליון שקל) ושווי ההחזקה במניית בנק הפועלים ירד ב-16 מיליון שקל (מ-117 מיליון שקל ל-101 מיליון שקל).

מניית בנק לאומי ירדה ב-20% ברבעון השני, ומניית בנק הפועלים ב-13%. ההפסד שרשמה אלרוב נותר בינתיים "על הנייר", כל עוד לא יבוצע מימוש של ההשקעה, אך הוא הוביל את החברה להציג הפסד של 50 מיליון שקל ברבעון השני של 2012, לעומת רווח נקי של 17 מיליון שקל ברבעון המקביל (בו נרשמו שערוכי נדל"ן של 84 מיליון שקל בגין בניין בשוויץ). בסיכום חצי שנתי רשמה אלרוב ישראל הפסד של 20 מיליון שקל, לעומת רווח של 44 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2011.

אלרוב ישראל עוסקת בייזום, בנייה וניהול פרויקטים של נדל"ן למכירה ולהשכרה, וכן משקיעה בחברות טכנולוגיה ופיננסים. מלבד בתי המלון היוקרתיים שבבעלותה - מצודת דוד וממילא בירושלים - הרחיב אקירוב בשנים האחרונות את פעילות המלונאות של אלרוב לאירופה בהשקעות גדולות.

להערכת החברה, דמי השכירות הצפויים להתקבל על בסיס שנה מלאה מהנכסים בחו"ל (כולל דמי שכירות בגין נכסים בשלבי בנייה בשוויץ ושטחי המסחר בלונדון) מסתכמים בכ-224 מיליון שקל, הכוללים 190 מיליון שקל משוויץ, 25 מיליון שקל בצרפת ו-9 מיליון שקל מהנכס בלונדון.

הכנסות של 219 מיליון שקל

אלפרד אקירוב, המשמש כיו"ר אלרוב ישראל, מסר כי "פעילות המלון באמסטרדם, מלוננו הראשון באירופה, מתפתחת בהתאם לציפיות. ברבעון זה צומצם משמעותית ההפסד התפעולי, שעמד על כ-2 מיליון שקל בלבד לעומת כ-8 מיליון שקל ברבעון הקודם. אנו ממשיכים בפיתוחו של מלון קפה רויאל בלונדון אשר צפוי להיפתח ברבעון הרביעי של שנה זו. שני המלונות הללו זוכים לתשומת לב רבה מצד גורמים מקצועיים בענף התיירות לאור ייחודם והיוקרתיות שלהם".

התרחבות פורטפוליו המלונות של אלרוב גובה מחיר בדמות מבנה המימון שלה. לחברה הון חוזר שלילי של כ-3 מיליארד שקל, ובדוח הדירקטוריון מוסבר כי הדבר נובע מהחלטה להעדיף מימון באשראי לזמן קצר, בשל שיעורי הריבית, אשר בשנים האחרונות נמוכים בהשוואה לריבית לזמן ארוך, וכן בשל תקבולים צפויים ממכירת נכסים.

עוד מדווחת החברה כי בתקופה האחרונה עדכנה החברה הבת, אלרוב נדל"ן, את אמות המידה הפיננסיות שלה כלפי שני בנקים מקומיים שהעניקו לה אשראי. אלרוב נדל"ן התחייבה בפני נושיה אלה כי ההון העצמי שלה לא יפחת מ-1.25 מיליארד שקל - סכום גבוה ביותר מ-60% מכפי שהבנקים דרשו מהחברה עד כה.

הכנסות אלרוב ישראל ברבעון השני הסתכמו ב-219 מיליון שקל, ירידה של כ-19% לעומת הרבעון המקביל, שנובעת בעיקר מכך שהחברה רושמת את שערוכי הנדל"ן שלה כחלק מההכנסות. הללו קיזזו שיפור בפעילות השוטפת של הכנסות מבתי מלון ומנכסים מניבים. המגמה דומה גם בסיכום המחצית הראשונה של השנה - ירידה של 17% בהכנסות ל-401 מיליון שקל.

לאלרוב ובעליה יש מוניטין מרשים בכל הקשור לבניית מגדלי יוקרה. מתחילת השנה ועד היום נחתמו שני חוזים למכירת צמד הדירות האחרונות בפרויקט מגדלי אלרוב בת"א תמורת 8.4 מיליון שקל. בפרויקט ממילא נמכרה מתחילת השנה דירה אחת תמורת 7 מיליון שקל.