החיסכון הפנסיוני עשוי להיות גלגל ההצלה של הבורסה

מנתוני האוצר עולה שב-2011 הופקדו בכל האפיקים הפנסיוניים, כולל קרנות השתלמות, כספים בהיקף גבוה ב-9% מאשר ב-2010 ■ מדובר בעשרות מיליארדי שקלים שעם הזמן ימצאו דרכם לבורסה - ויחזירו אותה לחיים

שוק ההון מדשדש על רקע חששות באשר למצב הכלכלה המקומית, וכאלו ה"מיובאים" מאירופה וארה"ב; היעדר "כסף זר"; והאיומים הגיאו-פוליטיים - זו המציאות של השוק המקומי בחודשים האחרונים. התייבשות הבורסה באה לידי ביטוי בעיקר במחזורי מסחר הנמוכים מאוד, וכאשר אין כסף ונזילות, מחיריהם של רבים מניירות הערך נחתכים.

מתחילת השנה ועד סוף יולי הסתכם המסחר היומי הממוצע במניות בבורסת ת"א בכ-1.1 מיליארד שקל - נפילה של כ-40% ביחס למחזור המסחר היומי ב-2011. לא רק זאת, אלא שבחודש יולי כבר ירד הממוצע היומי לכ-840 מיליון שקל, כשבחמשת ימי המסחר האחרונים (שני שעבר עד אתמול, א') הוא ירד לכ-720 מיליון שקל בלבד.

למחזורי המסחר הנמוכים, שהם גורם לחששות בשוק וגם התוצאה של חששות אחרים, יש השפעה ישירה על מחירי המניות - מעין מציאות שמזינה את עצמה. ואולם, בהסתכלות לטווחי זמן ארוכים יותר, התמונה בשוק ההון המקומי רחוקה מלהיות פסימית בכל הקשור לסכומי הכסף שזורמים אליו, ושצפויים להמשיך ולהגיע מ"ספקים" מקומיים.

בימים האחרונים פרסם אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר את הדוח השנתי שלו ל-2011, וממנו עולה כי היקפי הכספים הזורמים מדי שנה לשלל אפיקי החיסכון הפנסיוני בישראל, ודרכם לאג"ח ממשלתיות, להשקעות ישירות בנדל"ן ובתשתיות ובעיקר לשוקי ההון בארץ ובחו"ל - ממשיכים לצמוח בשיעור חד.

מדובר בכספי עוגן שזורמים בהיקפים אדירים לשוק ההון, על מנת להישאר בו במשך שנים ולהניב תשואה לטווח ארוך, ואלו מהווים מקור חשוב של נזילות לשוק ולחברות המקומיות. נוסף על כך, להפקדות והפרמיות שיזרמו לגופים הפנסיוניים חשיבות משמעותית, מעצם היותם זרם מזומנים 'חדש' שמחפש השקעות בארץ ובחו"ל.

היובש בבורסה - לא מציאות הכרחית

כך, מנתוני האוצר עולה שבשנה שעברה הופקדו בכל האפיקים הפנסיוניים, כולל קרנות השתלמות, כספים בהיקף כולל של מעל 62 מיליארד שקל, גידול של 9% ביחס לסך ההפקדות שנרשמו בשוק המקומי ב-2010. מדובר בהמשך ישיר למגמת צמיחה בהיקף ההפקדות לאפיקי החיסכון הפנסיוני בשנים האחרונות, שנמשכה גם בשיא המשבר הכלכלי הקודם (או השלב הראשון של המשבר הכלכלי שאנו חווים כיום), ב-2008-2009.

בסך הכול, בחמש השנים 2007-2011 זרמו לחיסכון הפנסיוני בישראל סכומי עתק של כ-272 מיליארד שקל, שהיוו מדי שנה קצת יותר מ-7% מהתמ"ג.

הגם שחלק ניכר מכספים אלה לא זורם מיידית למניות ולאג"ח קונצרניות בשוק ההון המקומי - בתקופה האחרונה שיעורים יותר ויותר גדולים מהכסף החדש בחיסכון זורמים לחו"ל - הרי שעדיין מדובר במקור לא אכזב של כספים שצפויים להמשיך ולזרום לשוק ההון של ישראל, ולספק לו נזילות וביקושים לני"ע בימים פחות פסימיים. כלומר, היובש הנוכחי במחזורי המסחר בבורסה אינו בגדר מציאות שאינה ניתנת לשינוי.