משקיעים על בלוני ניסוי

בשבוע שעבר נפל דבר ב-S&P, וקצת לפניכן עשו עלינו סיבוב ב-CNBC

הפעם אתן דוגמא למידת התלות שלנו במעשיהם ובעיקר במוצא פיהם של קובעי מדיניות המתערבים ללא הפסק בשוק ההון.

כך היה ביום רביעי בשבוע שעבר, כאשר ראש סניף הפדרל רזרב, בולרד (James B. Bullard) הופיע בתוכנית הבוקר של CNBC.

בולרד זה נחשב למשפיע ביותר על השווקים מבין כל ראשי הסניפים של הפד, ושני רק לבן שלום ברננקי מכול אנשי פד כולם. ומדוע הופעתו יצרה את המהומה שיצרה (ירידה תוך יומית ב-30 נקודות מדד ב-S&P, ובכך שבירת הגבול התחתון של יתד עולה, אשר החזירה מעמד מאז אמצע יולי)?

התשובה נעוצה כמובן בציפיות השווקים להרחבה כמותית נוספת ("QE") מן הפד, ומן הבנק המרכזי האירופי. לבולרד, ולברננקי, אין נגיעה ישירה ל-ECB, אבל לגבי הפד הם כמובן הקובעים. יש לזכור שבולרד היה האיש אשר זרק לאוויר את הרעיון לבצע את ההרחבה השנייה (QE2), ואת פעילות ה"טוויסט", וזאת לפני שהוכרז עליהם רשמית.

בזמנו, הוא השתמש בדיוק באותה במה, רשת הטלוויזיה הכלכלית הפופולרית - CNBC. עם הזמן הוא הפך להיות בלון הניסויי של כוונות הפד, כאשר הדברים נעשים כמובן ב"שפת הפד" המיוחדת. כמי שעוקב אחרי הופעותיו בקפדנות, אני מודה שאינני תמיד מצליח לפענח את הנואנסים של שפה זו, אבל לא הייתה בעיה כזו ביום רביעי שעבר.

אז, בריש גלי, הוא קירר לחלוטין את הציפיות להרחבה כמותית משמעותית קרובה. על פיו נתוני המקרו של ארה"ב אמנם לא אופטימאליים, אבל בהחלט לא רעים, ובינתיים נחשבים לטובים מכל המדינות המפותחות הגדולות. גם מצב השווקים, והרמה הגבוהה של מחירי הסחורות (אנרגיה, מזון, מתכות יקרות), מהווים אתגר קשה לביצוע מהלך שיכול להאיץ את העלייה הזו למדרגה של אינפלציה מסוכנת.

אמנם בפרוטוקול הישיבה של הפד, אשר פורסם יום קודם לכן, נאמר שאם המצב לא ישתפר במהירות, הפד יראה לנכון לפעול, אבל על פי בולרד, זו מהווה רק דעה אחת בדיון מעמיק, ועדיין לא הדעה הנראית לו כמייצגת את המצב המיידי של מצביעי הפד.

השווקים לא היו צריכים יותר מכך כדי להבין שהעליות הגדולות של התקופה הקרובה קצת הקדימו את המאוחר, אם חלקן הגדול היה מבוסס על תקווה לכמות כסף חינמי נוסף. כמו שציינתי בפורום זה, ובמקומות אחרים, אינני חושב שהפד חשב בכול מקרה לבצע QE משמעותי בקרוב.

כפי שבולרד ציין, אין הצדקה לכך בנתונים, אבל יתר על כן, לא היה עדיין פד אשר עשה צעד מדיניות חשוב חודשיים לפני בחירות. החשש בלהיתפס כנוקט צד, גרם מהם תמיד לעשות דברים, כחצי שנה לפחות, לפני מועד כזה. כולנו יודעים שהנשיא אובמה הוא הנשיא הטוב לפד.

איתו לא יהיו שינויים פרסונאליים, ובמיוחד לא יהיו חוקים, אשר ידרשו מן הפד להיות באמת שקוף, ולחזור לדאוג ליציבות המטבע. כמו כן, שמענו לאחרונה ממפלגתו של המועמד הרפובליקאי על רעיון לחזור לסוג של קישור בין הזהב לדולר. זה יכול להיות באמת מכת מוות, לפד וליכולתו לפעול, כפי שהוא עשה לאחרונה. אבל, פעולה QE בספטמבר לא תתפרש אלא כהתערבות למענו וזה יכול להיות בומרנג מסוכן מדיי במקרה והוא לא יחזור לבית הלבן.

לסיכום, ניתן לראות את הופעתו של בולרד כסמל של תופעה. התוכן מאוד מעניין, אבל יותר מדהימה התדירות שבה האירועים האלו מופיעים, והופכים לעיתים קרובות את המוסכמות. בסביבה כזו, עלינו להפנים שהניתוח הטכני, למרות היותו עדיין הכלי העיקרי בעיני לתזמון, נפגע לא מעט.

האופי האקראי של ההתערבויות גורם לזה שהפסיכולוגיה האנושית כבר לא מהווה את הגורם העיקרי, והקובע, את מה שקורה בשוק ההון, ומה שנחשב בזמנו לשולי, לוקח כל יום חלק נכבד יותר ממה שקובע את תנועת המחיר.

S&P פינת וול סטריט

והנה העדכון הטכני השבועי עבור מדד המניות האמריקאי, S&P500, בעזרת הגרף היומי שלו (על מצבו עד יום שישי האחרון):

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

ביום החמישי של השבוע שעבר קרה דבר מאוד משמעותי במדד. מאז המעבר של המדד מעל רמת המחיר של 1390, ראינו זחילה איטית, אבל מתמשכת כלפי מעלה, כאשר התנועה האופקית של תנועה זוחלת זו, אפשרה למדד לעבור מן הגבול השמאלי של היתד העולה לגבול הימני שלה (1 סגול).

כאשר המחיר אכן הצליח להגיע לשם, ראינו את יום חמישי, דהיינו יום של אסרטיביות יתרה בתנועה. כמו שאמרתי בשבוע שעבר לא הייתה, ועדיין אין, שום סיבה לחשוב על משהו אחר חוץ מאשר חיוב במדד הזה.

נתוני המקרו הרעים בסין, אירופה, וארה"ב לא מזיזים כלל לסוחרים, וזאת לאור המוסכמה שבטווח הקצר נראה הרחבה כמותית נוספת בכל הגזרות האלו. למה שתהיה כזו? כאשר המדדים כל כך גבוהים, ותשואות האג"ח כה נמוכות עדיין? זה ממש לא ברור לי, אבל זו המוסכמה שגורמת לחדשות הרעות לגרום לעליות, כי בעצם הן ממסמרות את הציפייה עוד יותר.

כמו במדד הישראלי, גם כאן אנו עדים לרוח גבית מצד האינדיקאטורים השונים: מדד כניסת הכסף (2 סגול), החל לעלות מאז התגובה החיובית האחרונה סביב 1327, והמומנטום (3 סגול), ממשיך להתנהל בעלייה למרות המצב הדי קיצוני שבו הוא כבר נמצא.

בסה"כ המדד מתקדם לכיוון השיא של 1422, כפי שציפיתי, והמבחן הגדול שלו יהיה כאשר נגיע לשם. היתד הדובית, המצב הקיצוני של "קניות יתר", והשאננות הכללית של המשקיעים המתבטאת ב-VIX, כל אלו מהווים את הקרקע למשהו פוטנציאלי שלילי וגדול. אבל עדיין אין שום סימן לכך עכשיו, ולכן נמשיך לעקוב בעין חיובית על ההתפתחויות בשווקים האמריקאים, ובמדד הזה ספציפית.

  • משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.