מנכ"ל משרד המשפטים מסמן מועמדים מהשוק הפרטי

בשבועות הקרובים יגייס משרד המשפטים אנשי מקצוע למגוון משרות בכירות בעקבות פרישתם של מספר בכירים, בהם שני המשנים ליועץ המשפטי לממשלה - לענייני ייעוץ וחקיקה ולעניינים אזרחיים - ראש הרשות למשפט ולטכנולוגיה ועוד

משרד המשפטים מחדש פנים. בשבועות הקרובים עתידים בכירים במשרד המשפטים לסיים קדנציה בתפקידם, ובימים אלה מחפשים במשרד מועמדים שייכנסו לנעליהם, בין היתר משפטנים מהשוק הפרטי.

אחת המשרות שמתפנות היא: ראש הרשות למשפט, לטכנולוגיה ולהגנת הפרטיות (רמו"ט). עו"ד יורם הכהן, המכהן כיום בתפקיד זה, יעזוב השנה את תפקידו בתום קדנציה בת 6 שנים בנובמבר 2012.

הכהן הקים את הרשות ועמד בראשה מאז אוגוסט 2006, אך עקב "רפורמת הקדנציות" שנערכה במשרד המשפטים לפני שנים מספר וקציבת כהונתם של נושאי משרה במשרד, ראש הרשות נדרש לפנות את הכיסא. ועדת האיתור למציאת מחליף נמצאת בעיצומה של העבודה, ורשימת המועמדים עתידה להיסגר בשבוע הבא.

שינוי פנים

בכיר נוסף שפורש מתפקידו כבר בחודש הבא הוא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני ייעוץ וחקיקה, עו"ד מייק בלס. בלס יפרוש בסוף ספטמבר, וועדת איתור כבר עובדת על מציאת מחליף.

מאותו משרד עוזבת גם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים אזרחיים, עו"ד שרית דנה, שתסיים את תפקידה בסוף השנה.

עם פרישתם של אלה, יוחלפו מרבית המשנים-ליועץ שעבדו תחת היועץ המשפטי הקודם, עו"ד מני מזוז. במשרד ייוותרו שני משנים בלבד מהקדנציה של מזוז: עו"ד אורית קורן, המשנה לענייני חקיקה, שתסיים את הקדנציה שלה עוד כ-3 שנים; והמשנה לעניינים בינלאומיים, ד"ר שביט מטיאס, שתסיים את תפקידה בתוך כשנה.

בנסיבות אלה יוצא מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף, בקריאה למועמדים מהשוק הפרטי להצטרף למגזר הציבורי: "המשרד משנה את פניו בתקופה מאוד קצרה. חלק מהמועמדים לתפקידים שמתפנים מגיעים מתוך השירות הציבורי וחלק מבחוץ. הקריאה האמיתית שלי היום היא לשוק הפרטי - 'בואו, תתמודדו'. המדינה קוראת לאנשים להיקלט לשירות הציבורי".

- למה צריך לצאת בקריאה לשוק הפרטי? האם המשרות האלה אינן מבוקשות?

רוטקופף: "אלה משרות בכירות ומבוקשות, אך אנשים שמצליחים בשוק הפרטי לא מעוניינים להיכנס לשירות הציבורי, למעט אם הם כבר עשו את שלהם ועשו הרבה מאוד כסף, ומוכנים לבוא למעין שירות מילואים או שירות לאומי. השירות הציבורי רוצה לקלוט את האנשים הטובים שנמצאים בשוק האזרחי, גם בשלב שהם בשיא הצלחתם, אנשים שיכולים לבוא ולהוביל את המערכת קדימה. בתחום המשפטי מדובר לרוב בשותפים בכירים במשרדים גדולים ובעורכי דין מצליחים".

רפורמת הקדנציות

"רפורמת הקדנציות" פתחה משרות רבות במשרד המשפטים בשנים האחרונות - בפרקליטות ובמערך הייעוץ המשפטי לממשלה - ולכאורה היוותה בשורה: לא עוד שמירה על הכיסא עד גיל הפרישה. בשנתיים האחרונות פרשו מתפקידם מספר בכירים בולטים.

בין היתר, פרשה מתפקידה לאחר שנים ארוכות המשנה לעניינים כלכליים-פיסקליים, עו"ד דידי לחמן-מסר, ולנעליה נכנס עו"ד אבי ליכט; עו"ד רז ניזרי, מונה למשנה ליועץ המשפטי; האפוטרופוס הכללי החדש פרופ' דוד האן החליף את שלמה שחר בתפקידו; רשם הפטנטים, ד"ר מאיר נועם, סיים כהונה, והחליף אותו העו"ד-מהנדס אסא קלינג (בנו של השופט המחוזי בדימוס גבריאל קלינג); גם השמאי הממשלתי, אייל יצחקי, פרש מתפקידו, ולנעליו נכנס אשתקד השמאי טל אלדרוטי.

אולם בשנים האחרונות נמתחה גם ביקורת על הרפורמה, שבעיני רבים הובילה לחוסר יציבות במשרד המשפטים ולתחלופה מהירה מדי של עובדים טובים ושל בכירים שתרמו למערכת. לטענת המבקרים, הגיל והניסיון המקצועי של ממלאי התפקידים הבכירים המכהנים ירד.

לדברי רוטקופף, הרפורמה הביאה עמה בשורה חיובית, אך צריך לדעת איך למנוע את ההשלכות השליליות שעשויות להיות לה. "קציבת הקדנציות היא דבר טוב מאוד. אני חושב שאדם בכל תפקיד צריך לתת את השירות שלו במשך שנים מספר ולהמשיך הלאה, להתחדש ולעשות דברים אחרים. עם הזמן עלול להיות קיבוע או מה שנחזה להיות קיבוע, וחשוב לא להיכנס למקום הזה.

"מצד שני, צריך לשמר את האנשים הטובים וליצור מנגנונים לשמר את האנשים שרוצים להישאר בתפקידים אחרים בתוך המערכת. למשל, באמצעות שינויים רוחביים בתוך משרד המשפטים, שתורמים גם למשרד וגם לאדם. זה יכול להיות בתוך היחידות שלהם או באחת מבין 50 היחידות האחרות במשרד, לעבור ממחלקת החקיקה, לסנגוריה או לפרקליטות, לרשם התאגידים או לרשות להלבנת הון וכדומה. זה לא תמיד מצליח. יש בכירים שמסיימים תפקיד, ואיני יכול למצוא להם תפקיד במקום אחר במשרד. אז זה יתרון וחיסרון".

מחפשים נציב תלונות על הפרקליטים

ב"מודעות הדרושים" של משרד המשפטים מוצעות עוד כמה משרות. נפתח מכרז בינמשרדי למינוי המבת"ן - מבקר תלונות נחקרים בשב"כ. בנובמבר אשתקד הורה היועץ המשפטי לממשלה להוציא את מוסד מבקר תלונות נחקרים בשירות הביטחון הכללי מידי השב"כ ולהעבירו לאחריות משרד המשפטים, כדי שלא תהיה מראית-עין שהשב"כ חוקר את עצמו.

בנוסף, דרושים שני בכירים לאיוש שתי משרות חדשות במשרד המשפטים שלא היו קיימות בעבר: סמנכ"לים למנכ"ל המשרד. אחד לענייני תכנון ותקצוב (המכרז נפתח), והשני לענייני מינהל ומשאבי אנוש. סמנכ"ל במשרד, רונן גורביץ', מונה לאחרונה למשנה למנכ"ל, תפקיד שלא היה מאויש במשך שנים.

ועוד משרה חדשה ומעניינת: לפני חודשים מספר הודיע היועמ"ש יהודה וינשטיין לוועדה לביקורת המדינה כי בחר להקים יחידה עצמאית בתוך משרד המשפטים, שתקיים ביקורת על הפרקליטות, וכך נפתחה עוד משרה במשרד - נציב התלונות על הפרקליטים. בשלב זה, ממתינים במשרד לאישור ועדת השירות של הנציבות להפעלת ועדת האיתור למשרה. המהלך צפוי להתחיל בשבועיים הראשונים של חודש ספטמבר, מתוך כוונה שהנציב שימונה יתחיל לעבוד כבר באוקטובר-נובמבר השנה.

לדברי רוטקופף, "מיום שיהיה אישור יציאה לדרך לוועדת איתור, תוך כחודש-חודשיים ימונה נציב תלונות, שיתחיל לעבוד. היחידה כבר מוקמת מבחינה רשמית, יש תקנים, יש משרדים, והמבנה הארגוני ברור. רק צריך למצוא מועמד מתאים ולהתחיל לעבוד".

מבוקשים
 מבוקשים