הצלם אמיר ויינברג יפוצה בגין הפרת זכויות יוצרים על צילומו של רבין

יקבל פיצוי בסך 66,500 שקל מהאמן אליעזר ויסהוף

הצלם אמיר ויינברג יקבל פיצוי בסך 66,500 שקל מהאמן אליעזר ויסהוף, בשל הפרת זכויות יוצרים שלו על צילומו של ראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין. כך קבע בית המשפט העליון, בהלכה משפטית מנחה בנוגע לזכויות יוצרים, שניתנה היום (ג'). בכך קיבלו שופטי העליון אליעזר ריבלין, אליקים רובינשטיין וחנן מלצר את ערעורו של ויינברג על פסק דינו של בית המשפט המחוזי, וקבעו כי הופרו זכויות היוצרים של הצלם בתמונה, היות שצילומים של דמויות ציבוריות נהנים מהגנת זכויות יוצרים רגילה, ולא הגנה מופחתת.

ויסהוף הוא אמן בתחום עיצוב המדליות, שעיצב מדליה הנושאת את דמותו של רבין עבור המטבעה המלכותית הנורבגית. שופטי העליון קבעו כי בעיצוב המדליה השתמש ויסהוף בתצלום שצילם ויינברג, לאחר שזה ניתן לו מידי לאה רבין. בית המשפט קבע כי התצלום מוגן בזכויות יוצרים וכי אלה הופרו על-ידי ויסהוף, זאת בניגוד לקביעת המחוזי.

17 צלמי עיתונות ביקשו להצטרף להליך, בטענה שהענקת הגנה מופחתת לצילומים תיעודיים תפגע בצלמי העיתונות ותפקיר את ההיסטוריה המצולמת של מדינת ישראל.

העליון קיבל את הבקשה ואף עמד על חשיבותם הרבה של תצלומים תיעודיים. נקבע כי היקף ההגנה על זכויות היוצרים בהם אינו מופחת: "יותר משיש בו בצילום מן המצולם - יש בו מן המצלם... התצלום משקף את המציאות כפי שהיא נראית בעיני רוחו של המצלם ולא רק כפי שהיא נתפסת בעין המצלמה. רגע אחד של צילום אוצר בתוכו לעתים יותר מעולם שלם, תמונה אחת - הכל יודעים - שווה יותר מאלף מילים".

השופטים ריבלין ומלצר קבעו כי ויינברג יהא זכאי לפיצויים בסך 66,500 שקל, כפי שקבע בית משפט השלום. השופט רובינשטיין סבר, בדעת מיעוט, כי יש מקום להפחית את הפיצויים ולהעמידם על 45 אלף שקל בלבד, וזאת בהתחשב בשכר המתון שקיבל ויסהוף עבור עיצוב המדליה (רע"א 7774/09).