השלטון המקומי: הממשלה "תוקעת" בניית מאות אלפי יח"ד

שלמה בוחבוט, יו"ר מרכז השלטון המקומי: "נוכחנו שחלק ממשרדי הממשלה מהווים חסם מהותי בהפשרת פרויקטים"

בנייה של כ-40 אלף יחידות דיור "תקועה" בוועדות התכנון והבנייה המחוזיות בעקבות קשיים וביורוקרטיה שמערימים משרדי הממשלה - כך טוענים ראשי מרכז השלטון המקומי, בהתבסס על ממצאים חלקיים של בדיקה מקיפה שנעשית בכל הרשויות המקומיות. הממצאים מתייחסים לכ-15 רשויות מקומיות בכל הארץ, שמהווים 5% בלבד מכלל הרשויות. בהתבסס על ממצאים אלה, מעריכים במרכז השלטון המקומי כי היקף יחידות הדיור שתקועות בוועדות בכל הארץ עשוי להגיע לכ-300 אלף.

בדיקת מרכז השלטון המקומי החלה בשבועות האחרונים בהוראת היו"ר, שלמה בוחבוט. במסגרתה, הועברו אל ראשי הרשויות המקומיות שאלונים על אודות תוכניות בנייה שביצוען מתעכב, בעקבות התנגדויות מצד משרדי הממשלה שנציגיהם יושבים בוועדות התכנון. לפי נתונים שנמסרו מ-15 רשויות עולה כי בעיר לוד מתעכבים שני פרויקטים של בנייה למגורים, כשכל אחד כולל בנייה של יותר מ-2,700 יחידות דיור. לפי דיווחים שהגיעו מעיריית רחובות אל מרכז השלטון המקומי, עולה כי תוכנית "נווה חבצלת", שבמסגרתה עתידות להיבנות כ-2,000 יחידות דיור, מתעכבת זה כשנה בעקבות סקר רעש שטרם בוצע. לפי אותו דיווח, סיכום שהושג כבר בנובמבר 2011 בין שני משרדי ממשלה שונים, שלפיו עד פברואר 2012 יתבצע סקר רעש מקיף שיבחן את השפעת בסיס חיל האוויר בתל הנוף על השכונה - לא התקיים עד עצם היום הזה, והתוכנית נשארה בינתיים על הנייר. "מאז פברואר עברו שבעה חודשים וגם עכשיו אין תאריך לביצוע הסקר האמור", אמר היום ל"גלובס" גורם במרכז השלטון המקומי.

"אנחנו עדים למצב שבו זוג צעיר לא יכול לרכוש לעצמו דירה, וככל שהזמן עובר יכולתו לרכוש דירה פוחתת. עבור חלק לא מבוטל מהצעירים זו בכלל משימה בלתי אפשרית, ועל רקע המצוקה הזאת לא היה מנוס מבדיקה מקיפה שנעשה בכלל הרשויות המקומיות", אמר היום (ג') יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, "הנחיתי על בדיקה מקיפה של מיזמים שמעוכבים בוועדות המחוזיות ונוכחנו שמאות אלפי יחידות מעוכבות וחלק ממשרדי הממשלה מהווים חסם מהותי בהפשרת הפרויקטים האמורים".

בוחבוט נפגש באחרונה עם שר הפנים אלי ישי וביקש ממנו לפעול בבהילות למען הסרת התנגדויות או עיכובים מצד משרדי ממשלה אחרים, שמכהנים בוועדות המחוזיות.

במרכז השלטון המקומי ממשיכים לנתח את ממצאי התשובות של ראשי הרשויות המקומיות ובכיריו טוענים כי הופתעו מהיקף הבנייה שמתעכבת בגלל ביורוקרטיה ממשלתית. לדבריהם, מצב זה מוכיח כי הממשלה לא תצליח לממש את מדיניותה בעקבות הביורוקרטיה של עצמה.

מה תקוע
 מה תקוע