נאמני האג"ח של אי.די.בי נערכים להערת "עסק חי"

ככל הידוע, אי.די.בי שכנעה כי ההערה לא תופיע בדוחות אי.די.בי פתוח, אולם באשר לאי.די.בי אחזקות עדיין לא התקבלה הכרעה ■ אם אכן תוצמד הערת "עסק חי", מדובר באירוע שיכול להפוך לטריגר שיוביל להסדר חוב בקבוצה של דנקנר

החשש מהערת "עסק חי" בדוחות אי.די.בי אחזקות של נוחי דנקנר הולך ומתעצם. אל הדיונים בין רואי החשבון של הקבוצה - סומך חייקין KMPG וזיו האפט BDO, לבין אנשי מחלקת התאגידים של רשות ניירות ערך בראשות שמואל האוזר, הצטרפו בימים האחרונים גם נאמני סדרות האג"ח של הקבוצה.

אלו, כך נודע ל"גלובס", נפגשו אתמול בירושלים עם אנשי רשות ני"ע, ודנו בהשלכות הצפויות של הערת "עסק חי" (הטלת ספק ביכולתה של החברה לפרוע את חובותיה בזמן) בדוחות אי.די.בי אחזקות , שיפורסמו בהמשך השבוע.

ככל הידוע, הצליחו אנשי אי.די.בי לשכנע את רואי החשבון ואנשי רשות ני"ע כי ההערה לא תופיע בדוחותיה של החברה הבת אי.די.בי פתוח, לאור מימוש הנכסים והיכולת להעלות כספים אל החברה האם, אולם באשר לאי.די.בי אחזקות עדיין לא התקבלה הכרעה.

אם אכן תוצמד הערת "עסק חי" לדוחות אי.די.בי אחזקות, שהגירעון בהונה העצמי בסוף הרבעון הראשון הגיע ל-634 מיליון שקל, מדובר באירוע שעשוי להוות טריגר שיוביל להסדר חוב. במצב כזה, יצטרכו נאמני האג"ח של הקבוצה, ובהם הרמטיק ושטראוס לזר, לזמן אסיפות מחזיקים על מנת לדון בהשלכות פרסום ההערה. אחת מאלה יכולה להיות דרישה לפירעון מיידי של חוב מצד מחזיקי האג"ח, אך גם אם לא תגיע דרישה כזו, לדנקנר יהיו חודשים ספורים בלבד לפתור את הבעיות התזרימיות של חברת ההחזקות.

תשלום החוב הקרוב של אי.די.בי אחזקות הוא הריבית לסדרה ד', בהיקף של כ-65 מיליון שקל, שמועדו בדצמבר. במקרה של הצמדת הערת "עסק חי" לדוחות, עשויים המחזיקים ביתר הסדרות להתנגד לתשלום, בטענה להעדפת נושים בשעה שעתיד החברה לוט בערפל.

מכאן, ההידרדרות יכולה להיות מהירה - אי תשלום של חוב במועד הוא הפרה של תנאי האג"ח, שממנה קצרה הדרך להעמדה לפירעון מיידי או גיבוש הסדר חוב. לפי המחיר בו נסחרת אג"ח ד' של אי.די.בי, נראה שהשוק מתמחר את אי תשלום הריבית בדצמבר הקרוב.

אג"ח ד', בהיקף של כ-1.16 מיליארד שקל, נסחרת היום בכ-18 אגורות בלבד, ואילו תשלום הריבית המיועד עומד על 6 אגורות לערך. המשמעות היא שמי שירכוש את האיגרת במחיר הנוכחי יקבל שליש מהשקעתו חזרה כבר בעוד ארבעה חודשים. למרות ההחזר הגבוה בפרק זמן קצר, עדיין אין קופצים על האג"ח, שהתשואה עליה עולה בהתמדה בתקופה האחרונה, והיום היא רשמה ירידה של 7%.

גירעון של 634 מיליון שקל

מצבה הפיננסי של אי.די.בי אחזקות הוא מורכב, ולראייה התשואות בהן נסחרות האג"ח שלה, שמגיעות עד כ-160%. היקף החוב הנוכחי נאמד בכ-2 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.6 מיליארד שקל לבעלי האג"ח. בקופת החברה נותרו כ-200 מיליון שקל, לאחר פירעונות האג"ח האחרונים, ובשנתיים הקרובות עליה לפרוע כחצי מיליארד שקל.

הסיבה בגינה עלולה אי.די.בי אחזקות לפרסם הערת "עסק חי", היא שלא ברור עדיין כיצד תגשר על פער זה. חברת האם אינה יכולה להשתמש במזומנים שנמצאים בבת אי.די.בי פתוח, כיוון שיתרת הרווחים לחלוקה שלה היא שלילית, והחברה אף התחייבה לאמות מידה פיננסיות מול הבנקים, שכוללות איסור על חלוקת דיבידנדים.

אופציה לגשר על הפער היא גיוס הון, כפי שהוזכר בדוחות החברה בעבר. במארס האחרון גייס דנקנר באמצעות הנפקה, בעיקר למקורבים, סכום של כ-323 מיליון שקל, ומי שרכש בהנפקה זו, הפסיד למעלה מ-50% משווי המניות, כך שלא נראה שמהלך דומה ייצא לפועל. אפשרויות נוספות הן הכנסת שותף בגרעין השליטה, או הנפקת זכויות שבה יזרים דנקנר הון, מה שתלוי כמובן ביכולותיו הפיננסיות האישיות.

במקרה שדנקנר לא יפתור את הבעיה התזרימית, ואי.די.בי אחזקות לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה ותידרש להסדר חוב, הוא יהיה פשוט יחסית: הנכס היחיד של החברה הוא אי.די.בי פתוח, ואם דנקנר לא יזרים הון לחברה במסגרת ההסדר, יהפכו מחזיקי האג"ח לבעליה של אי.די.בי אחזקות, וימכרו את החזקתה היחידה למרבה במחיר. בסיטואציה כזו, יאבד דנקנר את השליטה בחברת ההחזקות שהקים.

.

חוב של כמעט
 חוב של כמעט