האקזיט של צלניר: ימכור מניותיו בפועלים אי.בי.אי ב-15 מ' ש'

רונן צלניר משמש כיו"ר פועלים אי.בי.אי, שהפכה תחת ניהולו לגורם מוביל בשוק החיתום המקומי ■ מאז הנפקתה הרוויחה החברה יותר מ-300 מיליון שקל

רונן צלניר, אחת הדמויות המרכזיות והמוערכות בשוק החיתום הישראלי מזה כ-20 שנה, הודיע היום על פרישתו מתפקיד יו"ר פועלים אי.בי.אי - חברת החיתום המשותפת לו, לבית ההשקעות אי.בי.אי ולבנק הפועלים. צלניר, המחזיק ב-8.5% ממניות חברת החיתום, צפוי למכור לבנק הפועלים את החזקותיו תמורת כ-15 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 180 מיליון שקל - גבוה ב-38% משווי השוק שלהן.

ככל הנראה, בנק הפועלים, המחזיק כיום ב-19.97% מהמניות (באמצעות פועלים שוקי הון), יפעל למכירת המניות שיירכשו מצלניר. הסיבה היא, שתקנות החיתום קובעות כי חברת חיתום בנקאית אינה יכולה להוביל הנפקות של חברות שחובן לאותו בנק עולה על 15% מסך המאזן.

פרישתו של צלניר הפתיעה היום רבים בשוק ההון, והיא מגיעה יומיים בלבד לאחר פרישתם של עודד גל, מנכ"ל קרנות אי.בי.אי, ויואב קפלן, מנהל ההשקעות של הקרנות - ככל הידוע על רקע חילוקי דעות עם בעלי השליטה בבית ההשקעות. גל וקפלן נחשבים לעמודי התווך של בית ההשקעות. מקורבים לצלניר שללו היום קיומו של קשר בין העזיבות, אולם לא מן הנמנע כי פרישתו של קפלן, הנחשב למקורב לצלניר, השפיעה על החלטתו לפרוש דווקא כעת.

צלניר, 55, הקים את חברת החיתום שלו - שאז נקראה אי.בי.אי חיתום, ביחד עם בית ההשקעות אי.בי.אי וקפלן בשנת 1993. שבע שנים לאחר מכן, בתחילת שנת 2000 הונפקה החברה, בתקופה בה שלטה ללא עוררין - לצד לידר - בשוק החיתום המקומי.

ההנפקות הגדולות בשוק

החברה, שהובילה רבים מהטרנדים בשוק החיתום ונודעה כיצירתית במיוחד - לא מעט בזכותו של צלניר, חתומה לא רק על ההנפקות הגדולות בשוק ההון המקומי, אלא גם על ההפרטות הגדולות שהיו במשק, וביניהן של הבנקים הפועלים, לאומי ודיסקונט, חברת התקשורת בזק ויצרנית הדשנים כיל.

בסוף 2002 נכנס בנק הפועלים להשקעה בחברת החיתום, עת רכש 29% ממניות פועלים אי.בי.אי תמורת כ-30 מיליון שקל. 20% מהמניות נרכשו בדרך של הקצאה, ואת היתרה הוא רכש מבעלי השליטה דאז - בית ההשקעות אי.בי.אי, צלניר וקפלן.

לפני כשש שנים, בעקבות אירוע בריאותי שעבר צלניר, הוא פינה את כסא המנכ"ל לאליאב בר-דוד, ועבר לשמש כיו"ר. בר דוד פרש מהחברה לאחר שנה וחצי ובמקומו מונה ארז גולדשמידט למנכ"ל, שממשיך לכהן בתפקידו זה.

גם לאחר שנכנסו שחקנים נוספים לענף החיתום, ולמרות שצלניר הקטין את מעורבותו בעסק בשנים האחרונות, פועלים אי.בי.אי שמרה על מעמדה החזק בענף. ואולם, עקב החולשה בענף כולו, הדומיננטיות שלה פחות באה לידי ביטוי בתוצאות הכספיות: ברבעון השני השנה הרוויחה החברה רק 1.7 מיליון שקל - כמחצית מרווחיה ברבעון המקביל אשתקד, וב-2011 כולה עמדו הרווחים על 9.8 מיליון שקל. בסך הכול, מאז ההנפקה בשנת 2000 הרוויחה החברה כ-330 מיליון שקל, סכום שרובו הגדול חולק כדיבידנדים לבעלי המניות.