רשות ני"ע מנהלת חקירה מינהלית נגד הנהלת אפריקה

זאת בחשד לאי-דיווח והסתרת פרטים מהותיים מהמשקיעים בהצעת הרכש המלאה של נגב קרמיקה ■ בין הבכירים שתושאלו: איזי כהן ומחליפו אברהם נובוגרוצקי

‎‎רשות ניירות ערך מנהלת בשבועות האחרונים חקירה מינהלית כנגד ההנהלה הבכירה של חברת אפריקה תעשיות מקבוצת אפריקה ישראל , שבשליטת לב לבייב, בחשד לאי-דיווח והסתרת פרטים מהותיים מהמשקיעים בקשר להצעת הרכש המלאה של החברה-הבת, נגב קרמיקה.

‏בין הבכירים שתושאלו לאחרונה על-ידי חוקרי הרשות היו מנכ"ל אפריקה ישראל לשעבר, איזי כהן, ומחליפו בתפקיד, אברהם נובוגרוצקי, שכיהן קודם כמנכ"ל אפריקה תעשיות. בנוסף, נודע כי חוקרי הרשות פשטו לאחרונה על משרדי אפריקה תעשיות, לקחו מסמכים והחרימו מחשבים.

‏‎‎מחיקה מהבורסה

‏‎‎בינואר השנה הודיעה אפריקה תעשיות לבורסה בתל-אביב כי הגישה הצעת רכש מלאה למניות החברה-הבת שלה, נגב קרמיקה. ההצעה כללה רכישת 1.31 מיליון מניות (כ-10%), ולמעשה השלימה את מחיקתה של נגב מהמסחר בבורסה, כיוון שקודם לכך החזיקה אפריקה תעשיות בכ-90% ממניותיה. ההצעה הוגשה לפי מחיר של 23 שקל למניה, המשקף פרמיה של 5.9% על מחיר המניה בשוק.

לאחר שקיבלה אישור מבעלי המניות לרכישת כ-1.04 מיליון ממניות נגב (כ-8.08%), הודיעה אפריקה תעשיות כי נגב תימחק מהמסחר באמצעות הצעת רכש כפויה ליתרת בעלי המניות, שהתנגדו להצעת הרכש.

‏חוקרי הרשות חושדים כי מנהלי אפריקה ישראל ואפריקה תעשיות הסתירו מהמשקיעים פרטים מהותיים בנוגע לעסקאות שהתגבשו בחברת נגב, בעת שהציעו לרכוש מהציבור את מניותיו.

ברשות בוחנים אם לעסקאות אלה הייתה עשויה להיות השפעה משמעותית על ערך מניות נגב, ועל כן הסתרת פרטיהן נועדה למנוע דרישה של מאות מיליוני שקלים נוספים מאפריקה תעשיות בעת רכישתן.

‏כזכור, במאי השנה, חודשים ספורים לאחר מחיקת נגב קרמיקה מהבורסה, הודיעה אפריקה ישראל כי נגב חתמה על הסכם ליצוא בהיקף של 400 מיליון שקל ב-5 השנים הבאות עם חברת אולימפיה, מחברות הפצת האריחים הגדולות בעולם. במסגרת ההסכם נקבע כי נגב תפיץ את אריחי ‏NOVO‏ בצפון אמריקה.

‏מקבוצת נגב נמסר: "רשות ניירות ערך פנתה בהליך בירור מינהלי לחברות נגב ואפריקה ישראל תעשיות, בקשר עם הצעת הרכש שפירסמה אפריקה ישראל תעשיות למניות נגב קרמיקה בתחילת השנה. החברות מאמינות כי ממצאי הבירור יעלו כי לא עלה פגם בהתנהלותן בנושא זה".

‎‎סיימה בצמיחה

‏‎‎אפריקה תעשיות עוסקת בשני ענפי תעשייה מרכזיים: הראשון הוא פלדה, באמצעות (100%) פקר פלדה ובאמצעות (65%) חברת הפלדה הרוסית אפוגיי (‏APOGEY‏); והענף השני הוא תחום הקרמיקה, באמצעות (100%) קבוצת נגב.

‏נגב מייצרת, מייבאת ומשווקת מוצרי גמר לתעשיית הבנייה ועיצוב הבית, בהפצה ארצית לסוחרים ולפרויקטים, מחזיקה מערך מכירות לייצוא וכן רשת של 17 חנויות.

קבוצת נגב סיימה את שנת 2011 בצמיחה בכל הפרמטרים הכלכליים והתפעוליים, שכללו גידול של 28% בהכנסות ל-700 מיליון שקל, ושיפור של כ-35% ברווח הנקי ל-38 מיליון שקל. ‏‎‎‏