כתב אישום חמור: המאפיות הגדולות תיאמו מחירים

טלטלה בשוק הלחם: רשות ההגבלים הגישה כתב אישום נגד 19 נאשמים, בהם המאפיות אנג'ל, ברמן ודוידוביץ', מנהליהן ונושאי משרה בכירים ■ לפי האישום, מנכ"לי המאפיות ומנהלים בכירים הסכימו להימנע מתחרות ע"י חלוקת לקוחות

‎‎כתב אישום חמור בפרשת קרטל הלחם: רשות ההגבלים העסקיים הגישה הבוקר (ד') לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום כנגד 19 נאשמים, בהם המאפיות הגדולות בישראל - קבוצת אנג'ל, קבוצת ברמן וקבוצת דוידוביץ - וכן נגד מנהליהן ונושאי משרה בכירים בהן: ירון אנג'ל, מנכ"ל מאפיית אנג'ל; יהודה שניידמן, מנכ"ל מאפיית ברמן; יוחנן אהרונסון, מנכ"ל מאפיית מרחבית ויו"ר מאפיית דגנית עין בר; ושייקה דוידוביץ', מנכ"ל מאפיות דוידוביץ'. זאת, בטענה כי תיאמו מחירים במטרה להעלות את מחירי הלחם האחיד והחלות לצרכן.

לפי כתב האישום, בשלהי חודש פברואר 2010 הסכימו אנג'ל, שניידמן, אהרונסון ודוידוביץ' להימנע מתחרות על אספקת מוצרי המאפיות על-ידי חלוקת הלקוחות בין המאפיות. בנוסף, הוסכם ביניהם כי המאפיות יפעלו מול הקמעונאים להעלאת מחירי הלחם האחיד והחלות לצרכן. להסכמות אלה היו שותפים גם נושאי משרה בכירים אחרים במאפיות השונות, בהם מנהלי המכירות במאפיות.

לנאשמים מיוחסות עבירות של עריכת הסדר כובל והיותם צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות. הנסיבות המחמירות המיוחסות לנאשמים על-פי כתב האישום הנן: "חלקן ומעמדן של המאפיות בייצור מוצרי הלחם שבפיקוח בארץ; ריבוי קורבנות העבירה הפוטנציאלים והנזק מההסדר; תחכומו של ההסדר והשימוש במספר טכניקות קרטליסטיות העוברות על איסורי הליבה של חוק ההגבלים העסקיים; והפסקת פעילותו של ההסדר רק משנודע לנאשמים על פתיחת החקירה הפלילית".

‏‎‎עצירת התחרות

‏‎‎שוק הלחם נשלט על-ידי 3 הקבוצות הגדולות המעורבות בפרשה. הקבוצה הגדולה ביותר היא קבוצת אנג'ל, המחזיקה במאפיות אנג'ל בירושלים, בלוד, בנתיבות ומאפיית אורנים. קבוצת אנג'ל מעריכה כי היא מחזיקה בנתח שוק של 20% מהשוק, שנאמד ב-2 מיליארד שקל;

השחקנית השנייה בגודלה היא קבוצת ברמן, המחזיקה, בנוסף למאפיית ברמן, גם במאפיית ודש ברמת-השרון ובמאפיית לחם חן בבת-ים.

‏השחקנית השלישית היא קבוצת דוידוביץ, המחזיקה בנוסף למאפיית דוידוביץ, גם במאפיית אחדות חיפה, במאפייה מרחבית קריית-שמונה, במאפיית דגנית עין בר בקיבוץ עינת ובמאפיית אלומות בחולון. להוציא את מאפיות ודש ומאפיית לחם חן, כל המאפיות של 3 הקבוצות נכללות בטיוטת כתבי האישום.

‏מחירי הלחם האחיד והחלות נמצאים בפיקוח של משרד התמ"ת, שקובע מחיר מקסימלי למוצר לצרכן. במציאות, בתקופה שקדמה לאישומים המיוחסים, הייתה תחרות בשוק על מכירת מוצרי הלחם בפיקוח, כשהפועל היוצא שלה היה שהמוצרים נמכרו לצרכן מתחת למחיר המקסימלי שקבע משרד התמ"ת. על-פי האישומים, ראשי המאפיות סיכמו ביניהן לפעול לעצירת התחרות ולהעלאת המחיר.

‏פגישות בבתי-קפה

‏עוד עולה מכתב האישום, שהוגש באמצעות עורכי הדין אסף מוזס, זיו גלעדי ואייל פרזון, כי טרם עריכת ההסדר הכובל ביניהן, במהלך החודשים פברואר-מאי 2010, קיימו הנאשמים מגעים שונים, פגישות משותפות ושיחות טלפון לצורך גיבוש המתווה האסור. בין היתר, נפגשו הנאשמים במשרד עורכי הדין פישר-בכר-חן-וול-אוריון, בבתי-קפה בירושלים ובתחנת הדלק דור-אלון בכביש 6.

‏‏"הנאשמים לא קיבלו ביחס להסדר האמור אישור מבית הדין להגבלים עסקיים, היתר זמני מאב בית הדין או פטור מן הממונה לקבל את אישור בית הדין להסדר כובל", נכתב באישום.

בכך, נכתב, "הנאשמים, בהיותם בני אדם המנהלים עסקים, צדדים להסדר, לפיו הגבילו את עצמם באופן העלול למנוע או להפחית את התחרות בינם לבין הצדדים האחרים להסדר, או חלק מהם, או בינם לבין אדם שאינו צד להסדר. ההסדר כלל כבילות הנוגעת למחיר שיירד, שיוצע או שישולם; לחלוקת השוק כולו או חלקו".

‏‎‎הסדר כובל

‏‎‎חקירת רשות ההגבלים העסקיים בפרשה החלה במאי 2010, בעיצומו של הקרטל, במסגרתה נערכו פשיטות על המאפיות ונעצרו חלק מהחשודים בחשד לעריכת הסדר כובל בנסיבות מחמירות, הסכמים על הימנעות מתחרות, חלוקת השוק והסכמים לפעול במשותף להעלאת מחירי הלחם האחיד והחלות.

בדצמבר אשתקד הודיעה רשות ההגבלים העסקיים לחשודים כי בכוונתה להגיש נגדם כתב אישום בכפוף לעריכת שימוע, ובאפריל ניצלו רק שבעה מהנאשמים את זכותם לשימוע.

‏אחד הגורמים שניצל את זכותו לשימוע הוא יצחק ברמן, בעל מאפיות ברמן, שיוצג בידי עורכי הדין איריס ניב-סבאג, נוית נגב, ליזי שובל ואלון ביכלר ממשרד שינמן-נגב-ניב. בעקבות השימוע הוחלט שלא להגיש נגדו כתב אישום.

אחרים שניצלו את זכותם לשימוע הם אהרונסון, מנחם אוברקוביץ ממאפיית דגנית ואורי בן-יהודה מאורנית. ‏3 המנכ"לים של ברמן, אנג'ל ודוידוביץ בחרו שלא להגיע לשימוע. ‏‎‎‏

עורכי הדין איריס ניב-סבאג, נוית נגב, ליזי שובל ואלון ביכלר ממשרד שינמן-נגב-ניב, שייצגו את ברמן, מסרו: "אנחנו שמחים ומברכים על כך שרשות ההגבלים קיבלה את טענותינו בשימוע והחליטה שלא להגיש כתב אישום כנגד יצחק ברמן. נדגיש כי מלכתחילה הודיעה לנו הרשות כי היא שוקלת הגשת כתב אישום כנגדו רק בגין אחריות מנהלים ולא באחריות ישירה לעבירה.‏ לאחר שקיימנו בפני הרשות שימוע נרחב מעמיק ומפורט בו טענו את טענותינו, החליטה הרשות לקבל את טענותינו ולא להגיש כתב אישום נגדו. אנחנו מעריכים מאד את הפתיחות, את הדיון המעמיק שהתקיים ואת דרך הפעלת שיקול-הדעת של אנשי הרשות".‏

"אישום בודד ומצומצם"

עורכי הדין ניב זקלר, יוסי עזגד וערן זך, המייצגים את מאפיית אנג'ל, מסרו: "נזכיר כי תחילת החקירה בעניין לוותה בראיונות לתקשורת של נציגי הרשות, שדיברו על קרטל 'מהחמורים שנחקרו', הכולל תיאום גורף של מחירים ומכרזים. כבר בעת פרסום טיוטת כתב האישום, שכללה 4 אישומים, התברר כי החשד לתיאום מכרזים הוסר.

"לאחר השימועים שנערכו, נותר בכתב האישום שהוגש היום לבית המשפט אישום בודד ומצומצם בהיקפו המתייחס לתקופה קצרה, זאת בניגוד להצהרות הגרנדיוזיות שפורסמו בתחילת החקירה.

"אנו מאמינים כי בית המשפט, אשר יבחן את הדברים, יגיע למסקנה כי שוק הלחם הוא אחד השווקים התחרותיים בישראל, וכי לא נעברה כל עבירה".

קרטל אפוי
 קרטל אפוי

קרטל אפוי
 קרטל אפוי