אנליסטים מעריכים: מניות הגז יזנקו בעשרות אחוזים

UBS: "השוק מתמחר את פרויקט 'לוויתן' עם סיכון רב מדי בלי להתייחס לפוטנציאל המסחרי" ■ IBI: "מניות הסקטור מאוד אטרקטיביות" ■ ירון זר פחות אופטימי: "הוועדה 'מרחה' 11 חודשים. השאלות החשובות באמת נותרו פתוחות"

יממה לאחר הגשת דוח ועדת צמח הסופי לראש הממשלה בנימין נתניהו, מריעים הבוקר (ה') האנליסטים להמלצות הוועדה, ומנפקים סקירות והמלצות לסקטור הגז.

האנליסט רוני בירון מ-UBS מציין כי המלצות הוועדה הסופיות מציעות יותר גמישות בסוגיית הייצוא. "למרות שההמלצות דרושות אישור ממשלה, אנחנו מאמינים כי הן מהוות עוד אבן דרך חשובה לסקטור".

בירון רואה בהמלצות הסופיות חדשות טובות לסקטור היות והן מספקות קרקע יציבה למודל הייצוא וכניסת שותף לפרויקט הנזלת הגז. בירון רואה במאגר "לוויתן" את האפסייד הגדול מכולם.

בשורה התחתונה, ממליץ בירון על מניות קבוצת דלק , דלק קידוחים , אבנר ורציו ב"קנייה", במחירי יעד עם אפסייד של עשרות אחוזים. לאבנר מצמיד בירון מחיר יעד של 3.13 שקלים (66% אפסייד), דלק קידוחים 17.3 שקל (65%), קבוצת דלק 900 שקל (60%) ורציו עם מחיר יעד שאפתני של 46 אגורות (83% אפסייד).

בשיחה עם "גלובס" ציין בירון כי "הסקטור סובל מתמחור חסר עמוק, והשוק מתמחר את פרויקט 'לוויתן' עם סיכון רב מדי בלי להתייחס לפוטנציאל המסחרי. האירוע הגדול הבא הוא כמובן כניסה של שחקן זר בינלאומי, עובדה שתיתן אפסייד גדול מאוד. למי שיש סבלנות - שיישאר במניות. הסיכון הוא שחלון ההזדמנויות צר, והם חייבים לסגור שותף די מהר".

"המניות מאוד אטרקטיביות"

אנליסט האנרגיה של IBI, גיל בשן, אומר כי "אין ספק שבשורה התחתונה מדובר בחדשות חיוביות. הוועדה השתכנעה שרק על ידי אופק של יצוא ניתן יהיה להגיע למשק גז אופטימלי גם לשוק המקומי. ברור שמסקנות הוועדה סוללות את הדרך לפלטפורמת יצוא. בסופו של דבר, בתמחור הנוכחי, המניות מאוד אטרקטיביות".

אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, ערן יונגר, אומר כי "יש פה הרבה נקודות חיוביות למניות הסקטור, במיוחד לקבוצת דלק בגלל האפשרות להעביר זכויות בין המאגרים. עכשיו יכול להיות שיהיה אינטרס להקדים את פיתוח מאגר 'לוויתן'".

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, דווקא מאיר את הנושא מזווית אחרת. אומנם הוא גם בדעה כי מדובר בחדשות טובות לסקטור, אך מציין כי הסיכונים נותרו רבים. "הוועדה 'מרחה' 11 חודשים כדי להגיע למסקנות, ומעבירה את הטיפול בבעיות החשובות באמת - איך ומתי יתבצע יצוא הגז ומידת ההתערבות הממשלתית בעניין - לוועדות משנה אחרות. השאלה החשובה היא מתי יתחיל הייצוא, אני מעריך שבין 2018 ל-2022, ועד כמה המדינה מסוגלת לקדם את האישור להקמת מתקן קרקעי ל-LNG. שותפויות לוויתן מצויות באי ודאות גבוהה, המותנית ביכולת למצוא עתודות גז נוספות באזור".

אלעד קראוס, אנליסט הנדל"ן והאנרגיה של הראל פיננסים, מציין כי המסקנות חיוביות מאוד לשותפויות הגז ומפיגות את אי הוודאות בהקשר לייצוא הגז ומיקום מתקן ההנזלה. מסקנות הוועדה אשר צריכות לקבל את אישור הממשלה, מכינות את הקרקע לקראת האירוע הבא במשק הגז : כניסת משקיע ללוויתן, אשר צפוי להתרחש עד סוף השנה. "אנו ממליצים להגדיל את האחזקה בסקטור הגז ובמיוחד במניות אבנר ודלק קידוחים ".