תמרור אזהרה: צניחה של 23% בהתחלות הבנייה ברבעון 2

(עדכון) - שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, כי "הקשיים בליווי בנקאי של היזמים נותן את אותותיו על האטה יחסית של קצב הבנייה, אולם אני מאמין כי גם בנושא זה תבוא הקלה"

צניחה בהתחלות הבנייה: ברבעון השני הוחל בבנייתן של 9,237 יחידות דיור חדשות, ירידה של 8% מהרבעון הראשון, ונפילה של 23% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

עוד עולה מנתוני הלמ"ס, כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 16% בהתחלות הבנייה, בהשוואה למחצית הראשונה ב-2011. מתוך 19,270 התחלות בנייה במחצית הראשונה של השנה, שליש היו צמודי-קרקע, והשאר בבנייה רוויה.

המספר הגדול ביותר של דירות שהוחל בבנייתן במחצית הראשונה של 2012 נרשם במחוז המרכז, המהווה 33% מכלל הדירות, ואילו חלקם של כל אחד מהמחוזות ירושלים וחיפה היה 10%. חמישית מהתחלות הבנייה נרשמו במחוז הצפון; 14% בתל אביב; ו-11% בדרום.

שיאנית התחלות הבנייה במחצית הראשונה של השנה היתה תל אביב, בה הוחל בבנייתן של 1,221 דירות חדשות; אחריה מדורגת ירושלים, עם 998 יח"ד; במקום שלישי נמצאת יבנה עם 748 יח"ד; ובמקום רביעי העיר בית שמש, שרשמה זינוק של 175% בהתחלות הבנייה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והוחל בה בבניית 672 יח"ד חדשות. לעומת יבנה, צנחו באופן חד התחלות הבנייה בערים אשקלון (50%-), פתח תקווה (34%-) ורחובות (33%-).

בימים אלה מצויות כ-83 אלף יחידות דיור בבנייה פעילה, המספר הגבוה ביותר מאז יוני 1999. מעניין לציין, בעיקר לנוכח מצוקת הדיור, כי ברבעון השני של השנה הסתכם שטח הבנייה של הדירות שהוחל בבנייתן ב-1.78 מיליון מ"ר, המשקפים שטח ממוצע של 193 מ"ר לדירה חדשה.

בתגובה לנתונים, מסר שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, כי "הקשיים בליווי בנקאי של היזמים נותן את אותותיו על האטה יחסית של קצב הבנייה, אולם אני מאמין כי גם בנושא זה תבוא הקלה בזכות אישורו של הצעד שיזמתי, שלפיו הקבלנים לא ידרשו לספק ערבויות חוק המכר (דירות) עבור מרכיב המע"מ במחיר הדירה - מה שיביא להגדלת האשראי ליזמים במיליארדי שקלים. השיא של גמר הבנייה מלמד כי למרות הקשיים, ענף הנדל"ן ממשיך להגביר את הקצב".