אלרואי מציע למחזיקי אג"ח קמן וישאל "תספורת" של 70%

היקף החוב עומד על 140 מ' ש' ■ רבעון שחור נוסף לקמן הגדיל הגירעון בהון העצמי שלה ל-225 מ' ש'

לאחר קרוב לשנתיים של דיונים הגישה אתמול חברת קמן , שבשליטת רוני אלרואי, הצעת הסדר לארגון חובות החברה לכלל נושיה, אשר כוללת את חברות ההחזקה הבנות, ישאל וקמן תעשיות. ההצעה פורסמה במקביל לפרסום דוחות הרבעון השני, שבהם הציגה חברת ההחזקות הפסד עצום של 78.9 מיליון שקל. זאת בעיקר בגין מחיקות מוניטין בחברות הבנות, שהעמיקו את הגירעון בהון העצמי שלה ל-225 מיליון שקל.

היקף החוב הכולל של שלוש החברות - קמן החזקות, ישאל וקמן תעשיות - עומד על כ-725 מיליון שקל. על פי עקרונות ההסדר, ימחקו כל נושי החברה סכום כולל של כ-395 מיליון שקל ("תספורת" של 57%), כאשר 95 מיליון שקל מהיקף החוב ייפרע באופן מיידי ו-50 מיליון שקל יוזרמו לחברה על ידי אלרואי עצמו.

לאחר מהלך זה יונפקו לנושים הבלתי מובטחים (מחזיקי האג"ח) אגרות חוב חדשות שקרן האג"ח שלהם תיפרע רק בעוד 3 שנים; חלק מהנושים (לא מחזיקי האג"ח) יקבלו אפשרות לאפסייד עתידי על ידי קבלת זכויות לקבלת סכומים ממכירת חברות בעתיד.

רוני אלרואי רכש את השליטה בקמן (לשעבר מנדלסון) בשנת 2005, ובשנים שלאחר מכן ביצע באמצעותה סדרה של רכישות ממונפות של חברות בתחומי התעשייה והמסחר. אלו התבררו בשנים האחרונות כיקרות מדי, דבר שהותיר את החברות הרוכשות (חברות המטה) ללא מזומנים וללא יכולת להחזיר את החובות למלווים שמימנו את הרכישות.

הניסיונות כשלו בשל ריבוי נושים

הניסיונות של אלרואי לגבש הסדר חוב בשנתיים האחרונות עלה בתוהו, בעקבות ריבוי הנושים (ארבע סדרות אג"ח, ארבעה בנקים שונים, שתי חברות ביטוח ושתי קרנות השקעה) והאינטרסים השונים של כל אחד מהם. בנק דיסקונט, המממן העיקרי של הקבוצה, הוא זה שדחף את קמן להציג הסדר חוב כולל, בניגוד להסדר נפרד לכל אחת מחברות המטה.

היקף החוב הכולל של החברה לבנקים, שלהם יש ביטחונות, עומד על 507 מיליון שקל. היקף המחיקות שהבנקים ירשמו במסגרת ההסדר הוא 202 מיליון שקל, המשקף "תספורת" ממוצעת של 40%.

מחזיקי האג"ח בקמן ובחברה הבת ישאל, שלהם אין ביטחונות, צפויים לספוג "תספורת" גבוהה יותר. היקף החוב כלפיהם עומד על 140 מיליון שקל, והם ייאלצו למחוק 98 מיליון שקל מתוכו ("תספורת" ממוצעת של 70%). 10 מיליון שקל מכלל החוב ייפרע באופן מיידי, כך שיתרת החוב באג"ח יסתכם ב-42 מיליון שקל.

גם חברות הביטוח כלל ומנורה לא יוצאות נקיות מההסדר. השתיים, אשר היקף החוב של קבוצת קמן כלפיהן מסתכם ב-22.7 מיליון שקל, ימחקו 16.4 מיליון שקל מהחוב, כלומר "תספורת" של כ-70%. קרן פלנוס, אשר העמידה לחברה הבת קמן תעשיות הלוואה של 51 מיליון שקל, תספוג גם היא "תספורת" דומה ותיאלץ למחוק 35.7 מיליון שקל מהיקף החוב כלפיה.

בית המשפט המחוזי בת"א אישר את בקשתה של החברה לזמן אספות לאישור ההסדר.

בקמן
 בקמן