הולנד ודראגי בחזית אחת: לרכוש אג"ח ולהציל את גוש האירו

נשיא צרפת: "כשאתה רואה פער גדול שכזה בין תשואות האג"ח (של גרמניה לבין אלו של איטליה וספרד), זה עניין שעשוי להצדיק התערבות בשם המדיניות המוניטארית עליה אמון הבנק המרכזי"

בעוד אירופה נמצאת בצומת דרכים שעשוי להכריע את הכף בכל הנוגע להמשך עתידו של גוש האירו, נשיא צרפת יוצא בהצהרות התומכות בהתערבות חיצונית של הבנק המרכזי האירופי, (ECB) שתסייע להפחית את עלויות המימון של המדינות הבעייתיות באירופה כדוגמת ספרד וצרפת.

"עלויות המימון הגבוהות עימן נאלצות להתמודד חלק ממדינות אירופה, עשויות להצדיק התערבות של הבנק המרכזי", כך אמר הולנד שממשיך לנקוט בקו התומך ברכישות אג"ח, בניגוש לעמדתה של קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

"המנדט שניתן ל-ECB כולל את ייצוב המחירים ועיצוב מדיניות מוניטארית", אמר הולנד במסיבת עיתונאים שכינס מייד לאחר פגישה שקיים עם נשיא ספרד מריאנו ראחוי. "כשאתה רואה פער גדול שכזה בין תשואות האג"ח (של גרמניה לבין אלו של איטליה וספרד), זה עניין שעשוי להצדיק התערבות בשם המדיניות המוניטארית עליה אמון הבנק המרכזי".

נזכיר כי נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי צפוי להכריז על התוכניות החדשות שלו לטיפול במשבר החוב בשבוע הבא. לפי הערכות בשוק דראגי יכריז על תוכנית חדשה לרכישות אג"ח ויפרסם את התנאים שבהן יצטרכו לעמוד המדינות החדשות טרם קבלת הסיוע המיוחל.

בניסיון לשכנע את קובעי המדיניות בגרמניה לתמוך בעמדתו, או לפחות להתפשר בכל הנוגע לעמדה שבה ההם נוקטים, דראגי פרסם טור דעה במגזין גרמני כלכלי בה הוא טען כי ה-ECB חייב לנקוט בצעדים מהותיים ויוצאי דופן כדי להציל את גוש האירו.

בתוך כך, מומחים מעריכים כי ככל הנראה התוכנית החדשה שדראגי יציג תכלול רכישה של אג"ח ספרדיות בשוק המשני כאשר במקביל גם קרן החילוץ, הזמנית (EFSF) או הקבועה (ESM), תרכוש אג"ח של המדינות המתקשות במכרזים הכלליים.