"עד המדינה בתיק הולילנד לא יכול לשאת את הפרסומים נגדו"

‎הפרקליטות ביקשה להרחיב את איסור הפרסום על פרטיו של ש"ד ■ התייחסה לפרסומים בתקשורת על עברו, לרבות ב"כלבוטק" ■ "חשש שעדותו לא תימשך"

"עד המדינה במשפט פרשת הולילנד התייצב במשרדי הפרקליטות ביום חמישי האחרון ואמר כי הוא אינו יכול לשאת עוד את הפרסומים המכפישים נגדו בכלי התקשורת" - כך אמרה היום (א') עו"ד ליאת בן-ארי, התובעת במשפט פרשת הולילנד, לשופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן.

התובעת ביקשה מהשופט כי ירחיב את צו איסור הפרסום בעניינו של עד המדינה ש"ד, וכי בנוסף לאיסור הפרסום על שמו ותמונתו שכבר התקבל, יאסור כל פרסום שהוא הנוגע לעברו ולחייו.

במהלך הדיון במשפט, שהתחדש היום עם תום פגרת בתי המשפט, פנתה התובעת לשופט ואמרה כי בתקופה האחרונה חווה עד המדינה "מסע הכפשות יוצא מגדר הרגיל בכלי התקשורת".

לטענתה, ש"ד מתקשה לעמוד בפני מסע ההכפשות הזה, ואם השופט לא יאסור את המשך הפרסומים, קיים חשש שעדותו לא תימשך, וקיים חשש שהדבר גם ירתיע בעתיד עדים מלחתום על הסכמי עד מדינה עם הפרקליטות.

"ש"ד מתקשה לעמוד מול בני משפחתו, שכועסים עליו. גם כך העדות בבית המשפט היא דבר קשה מאוד. אני מבקשת להרחיב את צו איסור הפרסום בנוגע לש"ד, שיכלול לא רק את איסור שמו ותמונתו אלא את כל פרטיו כולל פרטים לגבי עברו", אמרה התובעת.

בתגובה לדברים אמר השופט דוד רוזן כי במילא באינטרנט מופיעים כל פרטיו של עד המדינה. עוד ציין השופט כי הוא כלל לא בטוח שהפרסומים ביחס לעברו של ש"ד הם לרעת הפרקליטות.

"נחשפת בפניכם עכשיו החקירה הנגדית, מניחים בפניכם דברים שלא ידעתם. מה החיסרון הגדול? אני לא בטוח שזה טוב למי שמפרסם. בי זה בטח לא נוגע, והבן אדם מקבל את החומר שכביכול הוא עומד להישאל עליו בחקירה נגדית", אמר השופט.

ואולם, התובעת עמדה על בקשתה והבהירה כי לא מדובר בעניינים שצפויים להופיע בחקירה הנגדית או בפרטי זהותו של ש"ד, אלא בפרסומים שפוגעים בפרטיותו של עד המדינה ושנועדו להשפיע על המשפט.

"אני לא משוכנעת שזו תהיה החקירה הנגדית. הדברים שמושמעים בכלי התקשורת עוסקים בין היתר בשאלה אם ש"ד היה במחנה ריכוז או במחנה השמדה (התובעת כיוונה כאן לדברים שכתב העיתונאי בן כספית במעריב. ח'.מ')".

התובעת התייחסה גם לתחקיר שאמור להופיע כבר השבוע בתוכנית "כלבוטק", שעוסק בעברו של ש"ד. "ב'כלבוטק' אמור להיות מפורסם ביום חמישי הקרוב, ערב חקירתו הנגדית של ש"ד כאן באולם בית המשפט, תחקיר. כל עם ישראל צריך לשמוע, ונורא בוער לשמוע שהעד שמעיד לפני כבודו שהוא נוכל רמאי ושקרן? אני מציעה שאת כל השאלות בדבר עברו וחוסר אמינותו, יתכבדו הסנגורים לעסוק. לא ניתן להשאיר את ש"ד חשוף כך לדברים שיופיעו בקולו הרועם של רפי גינת", אמרה התובעת.

עוד הדגישה הפרקליטות כי ש"ד עצמו אינו יכול להתגונן מפני הפרסומים המכפישים, הואיל ועל-פי הסכם עד המדינה אסור לו להתראיין לכלי התקשורת. "הוא לא יכול להתגונן, והוא צריך לשבת להתמודד עם הדבר הזה, וגם לבוא אחר כך ולהעיד בבית המשפט. זה לא פשוט בכלל.

"יש פה חוסר איזון, והשאלה המרכזית היא האם אנחנו, מדינת ישראל, יכולים לשבת מנגד כאשר עיתון 'ידיעות אחרונות' מפרסם לפני שבוע כתבה בנושא זיוף תמונות, וכאשר ברדיו מדי יום יש תוכנית כזו ואחרת שמראיינים אנשים כאלה ואחרים שמשוחחים בינם לבין עצמם ואומרים כי הוא רמאי ונוכל. זה השיח".

בתגובה לדברי התובעת טענו כמה מהסנגורים כי חשיפת עברו של ש"ד היא חשובה מבחינה ציבורית, ובנוסף אמרו כי ש"ד עצמו הודה בבית המשפט כי הוא פעל בעבר כרמאי ולמעשה כי הוא הניע את מכונת השוחד של פרויקט הולילנד.

אומ"ץ: "כלבוטק" מפרה את חוק הסוביודיצה

בתוך כך, פנתה היום תנועת אומ"ץ לנציב תלונות הרשות השנייה, דוד רגב, וביקשה ממנו "להפסיק את מסע הפרסום לקראת שידור תוכנית 'כלבוטק' על עד המדינה".

לדברי אומ"ץ, הקדימונים לתכנית "כלבוטק", המציגים את עד המדינה כזייפן, נוכל, שקרן, ומתחזה, "מפרים את חוק הסוביודיצה, והם חלק ממסע תקשורתי מתוזמן".

אורי מסר מוזכר לראשונה

מעבר לדיון על צו איסור הפרסום, התקיים היום גם דיון לגופו של התיק. בין היתר העיד ש"ד כי את כל תשלומי השוחד שהעביר למהנדס עיריית ירושלים לשעבר, אורי שטרית, הוא שילם לאור בקשתו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

לראשונה במשפט הוזכר גם שמו של עו"ד אורי מסר, חברו ושותפו לשעבר של אולמרט. מסר היה בין עצורי פרשת הולילנד, אך לבסוף הוחלט שלא להגיש נגדו כתב אישום בתיק.

"ב-2003 סוכם עם שולה זקן שאורי מסר יהיה מתווך בין אולמרט, ביני ובין שולה זקן, וכל הבעיות שיהיו יעברו דרכו. אורי מסר דיבר אתי בעל-פה ואמר שהכול יוסדר ויהיה לפי בקשתנו", העיד ש"ד.