תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

וירטואליזציה היא הרמת המסך לעידן הענן

הוירטואליזציה של פלטפורמות המחשוב היא הצעד הראשון בתהליך שיעביר בהדרגה את כל משאבי המידע והתקשורת "לענן"■ מנהל הטכנולוגיות של חברת VMware, מציג את החזון

מעט חברות יכולות לטעון במידה דומה של צדק, "אנו יצרנו את טכנולוגית המפתח לענן". זאת למרות שהיעד הראשוני של מייסדי VMware היה הרבה יותר צנוע. "בסך הכול רצינו לספק אמצעי נוח למשתמשי PC לעבור בין Windows ל-Linux", אומר מנדל רוזנבלום, החצי הטכנולוגי בזוג שהקים את החברה (זוגתו, דיאן גרין, הייתה הראש העסקי). הוא לא שיער שהתוכנה שהוא פיתח תמריא לסטרטוספרה של המחשוב הארגוני הממוסד על שולי האדרת של IBM ובנסיקה המסחררת הוא יאבד את השליטה על VMware לטובת מנהל מקצועי (פול מאריץ), שמבין טוב יותר איך הופכים רעיון חכם למכונת הדפסת כסף.

הקולקטיביזציה של השרתים

עקרונית, אפשר לתאר מחשוב ענן שלא סובב סביב הווירטואליזציה מבית הספר של VMware. אפשר, אבל לא ממש כדאי. הודות לווירטואליזציה, שמבטלת את האוטונומיה של כל מחשב לחוד לטובת "ישות קולקטיבית" שניתנת לחיתוך לאורך ולרוחב לפי הצורך, הדרך הזולה ביותר לספק CPU Cycles on Demand היא לבנות צביר (Cluster) קולוסלי של שרתי PC "עירומים" ולנהל אותם כמאגר משאבים דינמי. זו אחת ההגדרות של "ענן", מהזן שמכונה לפעמים Platform as a Service. יש אומנם עננים שהוקמו בהתרסה לקונספציה המקובלת, שמעבדי x86 מספקים Most Bang for the Buck, אבל אלה יוצאים מהכלל שרק מלמדים על חוזק הקונספציה המקובלת. (שמתם לב כמה דומה הקונספציה של שירותי ענן למודל העסקי של קבלני מיקור חוץ? עכשיו רק חסר לנו שההסתדרות תדרוש לקלוט את השרתים בחזרה ל-Datacenter הארגוני ולתת להם זכויות סוציאליות מלאות, כולל קרן השתלמות ושנת שבתון!)

לאחר ההצלחה המפתיעה בליבת העסקים, הציבה הנהלת VMware את הכוונות גבוה עוד יותר בניסיון להפוך לכוח הדומיננטי בעולם המחשוב הארגוני, שמוגדר על ידי סטפן קליינהאנטס, סגן נשיא קבוצת המחקר Gartner, כ"בתר-מחשב אישי" (Post PC). למרות שנדמה לי כי מוגזם להספיד את ה-PC, מכשיר העבודה המועיל ביותר מאז המצאת הפטיש, ברור שהעולם הולך לכיוון יתר-הטרוגניות. ובמיוחד להוספת מכשירי גישה לידע חדשים, המתאימים יותר לעובד הנייד ולצעירים שנקעה נפשם מ"המרובעות" של Office ובנות מינה. כמובן שהכוח הדוחף מגיע מ-Apple, האגדה שהצליחה לעשות Comeback ספקטקולרי עם iPhone ו-iPad, אך היא לא היחידה שמבינה לאן מנשבות הרוחות החדשות.

ההצגה הכי טובה בעיר

ב-1 למאי הגיע הקרקס הנודד, שידוע בשם VMware Forum 2012, לתל-אביב. את תפקיד האוהל המרכזי מילא מתחם האירועים Avenue שליד נתב"ג ובמקום אקרובטים איישו את הזירה תריסרי "גורואים" מדופלמים בניצוחו של בועז חלמיש, סגן נשיא בכיר ומנכ"ל מחשוב משתמשי הקצה ב-VMware העולמית. מתברר שהווירטואליזציה, על אף היותה הבסיס המוצק להצלחה של החברה, אינה החץ היחיד באשפת VMware. החברה מרחיבה בהתמדה את היצע מוצריה, כאשר הענן על האספקטים השונים שלו, ממלא תפקיד מרכזי.

כפי שאומר פול סטרונג (Strong), מנהל טכנולוגיות ראשי לאזור EMEA, "התמונה הגדולה היא הענן. ואני לא מתכוון לשינויים הטכנולוגיים של יציאה מה-Datacenter הפנים-ארגוני לתשתיות חיצוניות. מדובר בתפיסה עסקית חדשה של ה-IT, מה הוא אמור לספק, למי ומתי." השוק הארגוני עם הגישה המסורתית שלו ל-IT (תערובת של שמרנות, זהירות, קנייניות, ופראנויה) נגרר עכשיו אחרי השוק הצרכני, שנשלט ע"י צעירים שלוחי רסן. הם דורשים סיפוק מיידי, ניידות ללא מעצורים, גישה קלילה יותר לשימוש ביישומים ויכולת ליצור רשתות חברתיות אד-הוק. הענן נבנה בעיקר עבורם, לא כדי להעתיק את צורת השימוש הישנה למודל אספקה חדש. במושגים מסורתיים, ששלטו במחשוב הארגוני כמעט יובל שנים, הדרישות האלה נשמעות כ"קפריזה" של ילדים מפונקים. "הם רוצים להשתמש במכשירים האהובים עליהם, לא בתחנות עבודה רציניות, מצפצפים על תקנים ונהלי עבודה - ומצפים מהארגון לקבל את הדרישות ללא סייגים על אף החלחלה שהנושא מביא לכל מנהל אבטחת מידע. והאמת היא, שלארגון לא כדאי להתנגד. הם רוצים להביא את ה-Tablet הפרטי לעבודה? שיהיו ברוכים. אנו לא רוצים לשבור את רוחם בתקנות בלתי גמישות. ואיך אפשר לתמוך במגוון המכשירים הניידים? על ידי העברת מרבית העבודה ממודל של יישומים שרצים בחלקם על תחנת הקצה (Client/Server) למודל השירותים (SOA). השירותים יהיו נגישים בענן ולכן זמינים לכל מי שמסוגל להתחבר ל-Web ולא משנה באיזה מכשיר".

מוצרים חדשים לעבודה בענן

כדי לתמוך בצורת העבודה החדשה שחררה VMware סדרת מוצרים חדשים והכריזה על גרסאות מעודכנות לתוכנות הוותיקות. בולטות בשורת ההכרזות:

  • VMware View 5.1: מהדורה חדשה של הפתרון לשולחן עבודה וירטואלי. למהדורה החדשה נוספו מודולים לשיפור ביצועי האחסון, ניהול משתמשים, בקרת זהויות והרשאות, ניטור וניהול מערכות ענק המשרתות עשרות אלפי לקוחות סימולטניים, הקצאת משאבים ולוקליזציה של שפת הממשק.
  • מנהל יישומים בענן - VMware Horizon 1.5: "בעזרת Horizon יכול מנהל ה-IT לאפשר לכל משתמש לצרוך את יישומי הארגון בדרך שנוחה לו, על מכשיר שהוא בחר, בצורה בטוחה ועל פי חוקי השימוש של הארגון", אומר פול סטרונג. התוכנה כוללת מערכת הרשאות Single Sign On, שמאפשרת לעובדים לצרוך את כל שירותי הענן ללא תהליכי הזדהות חוזרים ונשנים. Horizon מספקת סביבת יישומים מנוהלת אינטגרטיבית, וכוללת אבטחה, ניהול ביצועים, קטלוג שירותים, אותנטיקציה, גישור למכשירים ניידים ועוד.
  • מערכת שיתוף מידע, Collaboration ועבודת צוות - Project Octopus: מערכת זו, שנמצאת עדיין בשלב הביתא, מאפשרת למנהל ה-IT לבנות סביבת עבודה משותפת לצוות מבוזר של עובדים ניידים. המערכת, אותה ניתן לפרוס בענן פרטי או בתור שירות מנוהל, מאפשרת שיתוף מידע תחת בקרת מנהל ה-IT, שגם מקצה את המשאבים הדרושים לקבוצה ומפקח על האבטחה.

"יש צורך לחשוב מחדש על כל נושאי הניהוליות של מערך ה-IT, משום שהענן אינו רק מיקום מחדש (Relocation) של נכסי המידע", אומר פול סטרונג. "כאשר מדברים על מחשוב ענן, חלק מהסיפור הוא צורה חדשה של הגשת הפתרון ללקוח, כשירות במקום באריזת יישום. וזה אומר אתגרים חדשים מבחינת שליטה ובקרה. תוסיפו על כך את השימוש במכשירים לא-מסורתיים, כמו טלפונים חכמים, שלרובם אין כלל אמצעי הגנה בסיסים, וגודל האתגר מתחיל להתברר."

נדרשת שכבה עבה של אמצעי הגנה כדי להגן על התקשורת, על אבזרי הקצה ועל השרתים הווירטואליים שנדדו לענן. ונדרשת גישה חדשה לנושאים הקלאסיים של ניהול תשתיות IT. החל בהקצאת משאבים ובקרת נצילות, דרך ניטור ביצועים ויומן אירועים, וכלה באופטימיזציה ואבטחת זמינות 24X7. לא תמיד הכלים הישנים מסוגלים להתמודד עם המציאות החדשה, בעיקר משום שצורת השימוש החדשה כל כך שונה מהמסורתית. "כמנהל ה-IT אתה אפילו לא שולט יותר בעומסים - כי המשתמשים שלך גילו כי הם יכולים לעקוף את נקודות הבקרה הישנות שהצבת בדרכם. ומצד שני נפתחו לפניך אפשרויות לא מוגבלות למעשה לגייס עוד משאבים לפי הצורך. אנו מתקרבים עכשיו להשלמת הפרק הזה, שבסיומו השליטה של מנהל ה-IT בכל מה שקורה בענן לא תיפול מהרמה שהושגה אחרי 50 שנות פיתוח, ניסוי וטעיה בניהול ה-Datacenter. קו המוצרים מתמלא מיום ליום ואיתו הביטחון בערך העסקי של מחשוב ענן".