פיתרון לבועת הנדל"ן? בשנחאי לא מוכרים דירות לרווקים

גם זו שיטה להלחם בבועת מחירים: לאחר שמחירי הדירות שולשו בתוך עשור, החליטה עיריית שנחאי להוציא את הרווקים מהשוק ■ התוצאה: רישיונות נישואים מזויפים וגירושים מומצאים

טאנק ז'או יצטרך לוותר על המסורת, ולשאת אישה לפני שהוא קונה דירה, משום ששנחאי אוסרת בימים אלה על רווקים לקנות נכסים.

מהנדס התוכנה בן ה-28 ממחוז פוג'יאן ביקש לקנות דירה לפני שיינשא לחברתו בשנה הבאה, ברוח הפתגם הסיני "ז'ו צ'או יין פנג", שפירושו "בנה את הקן לפני החיזור אחרי הציפור". כעת הוא יצטרך להתחתן עם הציפור בלי קן מוכן.

"המדיניות הזו לא הגיונית. אנחנו לא ספקולנטים, רק מחפשים מקום לגור בו", אמר ז'או. "להתחתן קודם נוגד את המסורת שלנו. אצטרך להסביר למשפחתה של חברתי שזו המדיניות בשנחאי".

שנחאי החלה בשנה שעברה להגביל את תושבי העיר לבעלות על שתי דירות לכל היותר, ואילו משקי הבית של 9 מיליון התושבים הלא-קבועים של העיר מוגבלים לדירה אחת. רווקים לא מקומיים, שיכלו עד לא מכבר לרכוש דירה בתנאי שהוכיחו לפחות שנה של תשלומי מסים לעירייה, מנועים כעת כליל מרכישת דירה, בעקבות התחייבותו של ראש הממשלה וון ג'יאבאו ביולי "לרסן את מחירי הדיור בכל מחיר".

הבעיה היא שגברים סינים אמורים להיות בעלי דירה לפני שהם מבקשים את ידה של כלתם ממשפחתה. באזורים הכפריים, ההורים הם אלו שמוציאים את חסכונותיהם על בנייה או קנייה של בית לצאצא שלהם לפני נישואיו. בערים, דירה קנויה היא הנוהג המקביל.

שוב מתייקרים

מחיר הדירות החדשות בסין ירדו תשעה חודשים רצופים עד סוף מאי, כאשר ההגבלות של הרשויות השיגו את המטרה של צינון השוק, לפי אתר הנדל"ן הגדול ביותר בסין, SouFun. ביולי נרשמה דווקא מגמה הפוכה של עלייה חודשית שהייתה הגבוהה ביתר מזה יותר משנה.

"המדיניות מכוונת אל הערים הראשיות", אומר אנליסט נדל"ן מחברת מיזוהו סקיוריטיז מהונג קונג. "אם ההגבלות הנוכחיות לא יצליחו, הממשלה תצטרך להיות 'ניצית' יותר עד תום השנה. השורה התחתונה שלהם היא למנוע היפוך מגמה במחירים".

מכירות דירות ובתים חדשים ביולי בשנחאי ירדו ב-16% בהשוואה ליוני בעקבות ההגבלות החדשות, ל-7,025 יחידות, לפי נתוני סנצ'ורי-21 סין, סוכנות הנדל"ן השנייה בגודלה במדינה. ביוני נרשמה עלייה של 24% במכירות לשיא של 24 חודש.

בשנחאי, העיר השנייה במספר תושביה בסין, התגוררו כ-23 מיליון תושבים בסוף 2010, וכ-9 מיליון מהם נחשבו ללא-מקומיים, לפי לשכת הסטטיסטיקה הלאומית. נהירה של עובדי בנייה, עובדי טכנולוגיית מידע ועובדים אחרים לעיר, כמעט שילשה את מחירי הדיור בה בעשור האחרון.

ז'נג לי, בלוגרית בת 31 ממחוז ז'ג'יאנג במזרח המדינה, שמתגוררת זה שמונה שנים בשנחאי, הקימה באינטרנט "ברית רווקים לא מקומיים נגד איסור קניית דירה". היא אומרת שהיא לא מתכננת להתחתן אי פעם, והיא הייתה מוכנה לשלם מקדמה של 470 אלף דולר על בית בצפון שנחאי ביוני, אבל האיסור החדש חיסל את התוכנית שלה.

"זה ממש מרגיז, זו אפליה", אומרת ז'נג, שמתגאה ביותר מ-110 אלף עוקבים בסינה ווייבו, הטוויטר הסיני. "הרווחתי כסף וחיכיתי לזמן שבו אוכל לקנות בית. פתאום הממשלה מודיעה שאסור לנו לקנות בית".

זרים יכולים לרכוש דירה אחת בשנחאי כל עוד הם יכולים להוכיח שאין בבעלותם נכס אחר ברחבי סין, ושהם מועסקים בעיר לפחות שנה. חברות זרות יכולות לקנות משרדים בשנחאי אם הן רשומות, לפי תקנות משרד השיכון והמפקח על המטבע.

לשנחאי, שיש לה דיאלקט סיני משלה, יש הגדרה נוקשה של "מקומיות". כדי להיות מקומי, אדם צריך להיוולד בעיר להורים מקומיים, להיות איש מקצוע עם ותק של שבע שנות עבודה ואישורי תשלום מסים, או להינשא למקומי/ת ולהישאר נשוי עשר שנים.

המדיניות הזו מלבה "שוביניזם שנחאי" נגד סינים אחרים ומחזקת את ההפרדה בין שתי קבוצות האוכלוסייה, אומר וונג שיאויו, פרופ' באוניברסיטת טונג'י המקומית ומבקר חברתי. "אילו הזכויות היו מתבססות על תשלומי מס, זה היה קרוב יותר לזכויות אזרח", הוא אומר, "במקום זאת יש להם את הרעיון של מקומיים תחילה, ואנשים ממקומות שונים מתקוטטים זה עם זה באינטרנט".

מזייפים גירושים

הקונים יכולים להשיג רישיונות נישואין מזויפים, והעירייה לא בודקת אותם כל עוד בני הזוג אינם משנחאי, אומר מתווך מקומי. רישיון נישואין עולה 100 יואן (כ-6 דולר) בסך הכול, כסף קטן ביחס למחירי הדיור.

כאשר המחירים עלו בשנה שעברה, כמה זוגות זייפו גם גירושים שלהם, כדי להערים על ההגבלה של שתי דירות לכל היותר בבעלות משק בית אחד.

בסין, החתונה היא הליך פורמלי שיכול להתבצע בהתראה קצרה, כמו חידוש רישיון נהיגה. אחר כך, לעתים חודשים אחרי קבלת הרישיון, נחגגת החתונה עם משפחה וידידים. גיל ממוצע לנישואים עלה ביחד עם מחירי הדיור. הגברים תושבי העיר נישאים בגיל 32.4 והנשים בגיל 29.8, לפי לשכת הסטטיסטיקה העירונית. ב-2007 עמד הממוצע על 28.6 ו-26.4 בהתאמה.

דירה סטנדרטית של 2 חדרי שינה (וסלון) במרחק 10 ק"מ ממרכז העיר עולה כיום כ-3 מיליון יואן (470 אלף דולר), מול שכר שנתי ממוצע של 52,655 יואן - כלומר, צריך 57 שנות משכורת ממוצעת בכדי לקנות דירת 3 חדרים בשנחאי.

אנגליה: שהילדים יחכו

חמישית מהבריטים בגילאי 31-44 שאין להם ילדים, דחו את הולדת הילדים בגלל היעדר דיור בר-השגה, כך עולה ממחקר חדש של ארגון הצדקה Shelter. כ-26% מאותם ממתינים דחו את הקמת המשפחה במשך חמש שנים ויותר.

במספרים מוחלטים מדובר על כמיליון בריטים ובריטיות שדוחים את הבאת הילדים לעולם. מדובר בעלייה בשיעור של 63% ביחס לממצאי מחקר דומה שנערך באוקטובר 2009.

ארגון Shelter טוען שהממשלה חייבת לנקוט פעולה רדיקלית למניעת מחיקת דור שלם של בריטים כתוצאה מ"המחסור הנואש" בדיור בר-השגה. לפי השדולה הזו, המקדמות הגבוהות שאותן דורשים כיום מוסדות ההלוואה מונעות מיותר ויותר בריטים רכישה של דירה.

מחיר דירה ממוצעת היום באנגליה עומד על כ-160 אלף ליש"ט (כמליון שקל).