שינוי השליטה הקיימת ב-IDB יביא להעברת השליטה בכלל ביטוח לנאמן

האוצר הגדיל במידה מסוימת את כמות המניות של כלל ביטוח שקבוצת אי.די.בי תחויב להחזיק ל-45% לעומת החזקה נוכחית של 55% ■ אי.די.בי: "מכירת החזקות בכלל ביטוח לא עומדת כעת על סדר היום של החברה"

ההיערכות במשרד האוצר לאפשרות של הסדר חוב בקונצרן הגדול בישראל לא מסתכמת רק בדאגה לשיעור החוב שלא יוחזר, אלא גם לעובדת היותה של קבוצת אי.די.בי בעלת השליטה באחד ממנהלי כספי הציבור הגדולים ביותר במשק - קבוצת כלל ביטוח. במסגרת זו הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, הבהיר לאי.די.בי פיתוח כי אם יהיה אובדן שליטה בקונצרן הגדול בישראל ביחס למבנה השליטה הקיים בו כיום, אגב הגעה להסדר חוב, מניות השליטה בקבוצת כלל ביטוח שבידיו יועברו לנאמנות. כך עולה מהודעות שהועברו היום לבורסה על ידי הקבוצה, בדבר "עדכון היתר שליטה בגופים מוסדיים".

‏"במסגרת העדכון האמור הוספו להיתר הוראות לעניין סמכויות הממונה במקרה של אירוע שיהא בו כדי להביא לשלילת יכולת השליטה של בעלי השליטה במבטחים מקבוצת החברה, ובכלל זה הוראה בדבר העברתם של אמצעי השליטה בחברה או בכלל חברה לביטוח, לפי החלטת הממונה במקרה כאמור, לידי נאמן שזהותו תאושר בידי הממונה", נמסר לבורסה.

על פי הדיווח, מבחינתה של אי.די.בי פיתוח, "העברת אמצעי שליטה במקרה כאמור לא תפגע בזכותו של התאגיד המעביר לקבלת דיבידנדים ככל שיחולקו". אי.די.בי פיתוח דיווחה כי היא והחברה נדרשות למסור לממונה, ייפוי כוח בלתי חוזר לצורך מינוי נאמן במקרה כאמור.

במקביל לכך, האוצר גם מעניק לאי.די.בי קצת חבל להזרמת הון לקבוצה באמצעות מכירת נתח של עד 10% ממניות כלל ביטוח. האוצר הקטין את כמות מניות השליטה הנקיות משעבוד שקבוצת אי.די.בי מחויבת להחזיק בכלל ביטוח עד להחזקה של 45% ממניות קבוצת הביטוח. זאת עד למארס 2015 ולעומת החזקה נוכחית של 55%.

מקבוצת אי.די.בי נמסר כי "מכירת החזקות בכלל ביטוח לא עומדת כעת על סדר היום של החברה". אגב, לאי.די.בי החזקות מוסדיות נוספות מעבר לכלל ביטוח - השליטה בבית ההשקעות אפסילון.

נציין כי האוצר פרסם לפני מספר חודשים טיוטת הנחיה לפיה גרעין השליטה בקבוצות הביטוח הגדולות יקטן מ-50.01% כיום ל-30% בעתיד. באוצר אף פועלים לפי הנחיות אלה כבר עתה גם במסגרת הליך אישור עסקת אליהו-ג'נרלי.

כלל ביטוח הינה קבוצת הביטוח השנייה בגודלה במשק. היא מחזיקה בתיק ביטוחי החיים השני בגודלו בשוק, תיק הפנסיה השלישי בגודלו, תיק הגמל השני בגודלו ופעילות הביטוחים הכלליים השניים בהיקפם. מנכ"ל כלל ביטוח הוא שי טלמון.