שושן ברבי: המשטרה סגרה לי פיצוצייה כדי להפעיל עליי לחץ

לטענת ברבי, המשטרה הוציאה צווי סגירה לפיצוצייה שלו וסגרה את דוכניו בשוק נתניה, במטרה להפעיל עליו לחץ פסול במסגרת חקירתו על תאונת ה"פגע וברח"

המשטרה הוציאה צווי סגירה לפיצוציית "האלמוגים" שבבעלותו של שושן ברבי וסגרה את דוכניו בשוק נתניה, במטרה להפעיל עליו לחץ פסול במסגרת חקירתו במשטרה בחשד להריגת 3 נשים בתאונת "פגע וברח" בנתניה לפני כשבועיים - כך טוען ברבי בבקשה שהגיש היום (א') לבית משפט השלום בנתניה לביטול צווי הסגירה שהוצאו לעסקיו בשבוע שעבר.

הצווים הוצאו על-ידי המשטרה בנימוק כי "המקום פועל ללא רישיון עסק וללא היתרים מכלל הרשויות". עוד נכתב בצווים כי "המקום מהווה סכנה חמורה לשלום הציבור, ומתקיימים בו מפגשים של עבריינים שונים".

עם סגירת העסקים שכר ברבי את שירותיו של עו"ד אילן בומבך, מהמומחים המובילים בתחום המשפט המינהלי, על מנת לתקוף את הצווים ולבטלם.

בבקשת הביטול נטען כי צווי הסגירה הוצאו בחוסר סמכות; כי השימוע שנערך לברבי טרם סגירת העסק נערך ללא נוכחות עורך דינו, בעודו שוהה במעצר באבו-כביר בגין החשדות למעורבותו בתאונת ההפקרה של 3 הנשים; וכי הם נחתמו והוצאו לפועל בניגוד להלכה הפסוקה הרלוונטית להוצאתם, הקובעת כי צווים אלה מוצאים אך ורק כ"תרופת חירום" חריגה ונדירה, וכאשר נשקפת לציבור סכנה של ממש מהפעלת העסק.

עו"ד בובמך מציין בבקשה כי "למרבה הצער, נראה כי המשטרה הוציאה את הצווים בשל מניע פסול וזר, והוא הרצון להפעיל על המבקש לחץ פסול בנוגע לחקירתו במשטרה. המשטרה לא הוכיחה, והלכה למעשה אין כל רגליים לטענה, כי קיימת סכנה לשלום הציבור כתוצאה מהפעלתה של הפיצוצייה. המשטרה לא הוכיחה, והלכה למעשה אין כל רגליים לטענה, כי הפיצוצייה מהווה 'מקום מפגש לעבריינים'".

בתצהיר שצורף לבקשה מצהיר ברבי כי הוא מפעיל את הקיוסק יחד עם אשתו מזה כ-7 שנים, כאשר העסק ניתן לו על-ידי עיריית נתניה, כחלק מהליכי שיקומו כ"נזקק", ולאחר שהעירייה הרסה סככת אבטיחים שהייתה שייכת לו.

לטענתו, במהלך 7 השנים האחרונות העסק משלם את כל המסים, האגרות והתשלומים העירוניים הנדרשים ממנו. ואולם, נטען, העירייה לא הנפיקה לעסק רישיון עסק, אף שלדבריו הוא מטפל בכך באופן אינטנסיבי וקבוע מזה חודשים ארוכים, בערוץ ישיר מול מנהל מחלקת רישוי עסקים בעיריית נתניה.

עוד נטען כי עד לשבוע שעבר, המשטרה לא פנתה אליו בנוגע להפעלת העסק ללא רישיון. ברבי אף מציין כי הפיצוצייה ממוקמת כ-300 מטרים מבניין משטרת נתניה.

עיריית נתניה מצדה, נטען, ידעה היטב על העסק ועל טיבו - מכירת מוצרי מזון, סיגריות, עיתונים, משקאות, טוסטים וכדומה - ואיפשרה לו לפעול במשך 7 שנים, ללא כל מניעה.

"במהלך 7 השנים האחרונות מפרנס העסק אותי ואת אשתי, את שני ילדינו (ילדה שלישית נולדה לנו בימים האחרונים) וכן 3 עובדים קבועים", מוסיף ברבי בתצהירו.

לטענתו, רק לאחר מעצרו בחשד למעורבות בתאונה הקטלנית ובהפקרת 3 הנשים שנפגעו בה למותן, בשבוע בעבר פנו אליו מהמשטרה בהודעה כי בכוונתם להוציא צווי סגירה לעסק, וכי ייערך שימוע בעניין. מכיוון שב"כ, עו"ד דוד יפתח לא יכול היה להופיע לשימוע ואף הודיע כי אינו מתעסק בתחום המינהלי של סגירת עסקים, וברבי ביקש לדחות את השימוע על מנת שיתאפשר לו לשכור עורך דין אחר, אך בקשתו נדחתה, והשימוע נערך בתא המעצר בו שוהה ברבי.

ברבי מצהיר כי במהלך השימוע אף "הובהר לי כי סגירת הפיצוצייה נעשית, כביכול, 'לטובתי', שכן המשטרה שמעה באמצעי התקשורת כי אני חושש מבני המשפחות של הנשים שנדרסו באירוע שבו אני נחקר כחשוד".

בתום השימוע הוחלט להוציא את צווי הסגירה, ובשעות הצהריים (ביום 28.8.12) כבר פשטו כוחות משטרה על העסק וסגרו אותו הרמטית, תוך החלפת מנעולים. מאוחר יותר פשטו כוחות המשטרה גם על דוכנים השייכים לברבי בשוק נתניה וסגרו אותם.

לטענת ברבי, סגירת הדוכנים בשוק לא לוותה במסירת צו רשמי, והוא עדיין מנסה לברר מכוח איזו סמכות "התיימרו המשטרה או שמא משרד ממשלתי אחר, לפעול כנגד הדוכנים בשוק".

ברבי מוסיף כי יומיים לאחר סגירת עסקיו הגיעו לעסק עובדי עירייה וכן כוחות יס"מ של המשטרה, והקימו בין העסק לבין הכביש גדר ברזל ירוקה באורך 200 מטר בערך, על מנת "להבטיח" כי אם יבוטלו הצווים, יקשה מאוד על העסק לתפקד.

"יש בכך כדי להדגים את מנופי הלחץ המופעלים עליי בימים אלה, בעוד אני מצוי במעצר", כתב ברבי בתצהיר.