פסגות: "לא ניתן לסמוך כיום על נתוני האבטלה בישראל"

אורי גרינפלד מפסגות, מסביר: הירידה החריגה בנתוני האבטלה ביולי - לאור התנודתיות החריפה שנבעה מניכוי העונתיות בנתונים החדשים, שאינם בעלי היסטוריה מספקת

"נוצר מצב בו אין כיום בישראל נתוני אבטלה שניתן לסמוך עליהם ככאלו שמייצגים את המגמות בשוק העבודה בצורה טובה מספיק", כך סבור אורי גרינפלד מפסגות, בסקירה השבועית שפרסם היום (א'). גרינפלד מסביר הדבר לאור התנודתיות החריפה שנבעה מניכוי העונתיות בנתונים החדשים, שאינם בעלי היסטוריה מספקת.

גרינפלד התייחס לירידה האבטלה בחודש יולי ל-6.5% מ-7.1% (ביוני), למרות העלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העובדה ל-63.9%. כיצד זה קרה? גרינפלד מסביר: "נתוני האבטלה אליהם נהוג להתייחס הם נתונים מנוכי עונתיות. עם זאת, על מנת לנכות את העונתיות בצורה טובה יש צורך בסדרות נתונים היסטוריים ארוכות שמאפשרות לבחון את העונתיות לאורך מספיק זמן", הוא מציין.

לעומת זאת, מסביר גרינפלד כי "נתוני האבטלה החודשיים של הלמ"ס אינם בעלי היסטוריה מספיקה, מה שכנראה גורם לניכוי העונתיות לייצר תנודתיות גבוהה מאוד. באופן פרדוקסלי, ניכוי העונתיות שמטרתו היא להחליק רעשים ותנודתיות הפך את הנתונים להיות תנודתיים יותר מהנתונים המקוריים".

בשורה התחתונה, מסביר גרינפלד, "אמנם קשה יהיה לקבל מושג אמיתי על שיעור האבטלה במשק אך כנראה שזה עדיין בדרך למעלה. אנו מעריכים ששיעור האבטלה יגיע לכ-7.5% בסוף השנה ולכ-8% במהלך 2013".