The Voice של הסטארט-אפים: כך מגייסים כספים בהיי-טק

נציגים של 22 חברות בתחילת דרכן השתתפו ביום חמישי בחצי הגמר של The Pitch - מפגש בין יזמים למשקיעים שנועד לשכנע את האחרונים לפתוח את הארנק

תוכניות הריאליטי, שהפכו למצרך טלוויזיוני מבוקש בעשור האחרון, הגיעו כבר מזמן לעולם ההיי-טק. באופן סמלי, סבב גיוס של חברת סטארט-אפ כולל את כל הפרמטרים של תחרות ריאליטי, בקיזוז האקסטרווגנטיות והחשיפה לאור הזרקורים. בארה"ב, הרימו את הכפפה עם תוכניות על קו התפר שבין הדוקומנטרי לריאליטי בחממת TechStars הניו-יורקית, שם עוקבים אחרי החברות שמשתתפות בחממה ועושות את הצעדים הראשונים בעולם העסקים הטכנולוגי.

בישראל עדיין לא ראינו תוכניות ריאליטי אמיתיות, אולם הניצנים כבר כאן. תחרויות של חברות בתחילת הדרך, שמנסות למשוך את תשומת הלב של המשקיעים והשוק, כבר קיימות כאן. אחת כזו, בולטת יחסית, התקיימה בחמישי האחרון. התחרות, שנקראת The Pitch - גם שמה והפורמט שבה היא פועלת נגזר מתוכנית ריאליטי, על משקל תוכנית הריאליטי The Voice - היא יוזמה של חברת ארנסט אנד יאנג וקרן ההון סיכון קיינן פרטנרס. את התחרות הובילו נועם קנטי, שותף היי-טק ב-E&Y, ויזהר שי, שותף בקיינן.

ההתבלטות בעיני משקיעים פוטנציאליים היא בעייתית תמיד, בוודאי כאשר הקרנות הישראליות מתקשות לגייס כספים חדשים. בהתאם, החברות ניסו להצדיק את ההשקעה במצגת של חמש דקות, כאשר עיקרה היה Pitch, כלומר נאום מכירות זריז, שאמור לגרום למשקיע לפחות להתעניין יותר לאחר היתקלות מקרית ביזם. 22 החברות שהציגו בתחרות, שנערכה כחצי הגמר, נחשפו לאליטת המשקיעים שפועלים בישראל, כולל נציגים כמעט מכל קרן וכן משקיעים פרטיים בולטים. שמונה החברות הזוכות (ראו טבלה) יתמודדו בגמר שייערך בכנס הג'רני, של E&Y ו"גלובס" בסוף אוקטובר.

"לא הבנתי מה הם עושים"

את החשיבות של הפרטים במצגת ניתן היה להבין מהתגובות של המשקיעים לרעיונות. "אנחנו עושים דברים טובים למשתמשים ורוצים לעשות טוב גם למשקיעים", מצהיר עומרי, ממייסדי חברת MediSafe Project, שפיתחה אפליקציה לניהול צריכת תרופות, "ואנחנו מגייסים כעת חצי מיליון דולר בכדי לדבר עם חברות הפארמה הגדולות..".

כאן מתפרץ לדברים אלכס ואיו (Alex Vieux), המוציא לאור של מגזין רד-הרינג, שמתרכז היום בתחרות הסטארט-אפים השנתית הבולטת בעולם, ומשתתף כצופה ב-The Pitch, "הסכום הזה לא מספיק", הוא קובע, "קחו כמה מיליוני דולרים כי אחרת לא תצליחו לעשות שום דבר בארה"ב". עם זאת הוא מרגיע את היזמים כי "אני בטוח שהקרנות הגדולות בעולם ימצאו את הרעיון מעניין מספיק בכדי לממן אתכם".

החלק הקריטי מן הסתם היה ההסבר על מה שהחברה עושה. "כמה מכם מעוניינים להשקיע בתחום", פונה יזהר שי, שהנחה את האירוע, למשקיעים באולם לאחר המצגת של חברת SafetyNest, ונענה בהרמות ידיים של כחצי מהמשתתפים. SafetyNest, שפיתחה שירות ייעוץ פיננסי אונליין, פועלת בתחום ה-FinTech, נישה חדשה יחסית שמשלבת פתרונות טכנולוגיים לסוגיות פיננסיות. "מייקל", פונה שי למייקל אייזנברג מקרן בנצ'מרק, שמשקיע באתר הפיננסי Seeking Alpha, "מה ימנע ממך להשקיע בחברה הזו"?, "בעיה קטנה", משיב אייזנברג, "לא הבנתי מה הם עושים".

אחת החברות המעניינות יותר שהציגו באירוע היא StoreDot, שפיתחה טכנולוגיה שממירה חומרים ביולוגיים לחומרי בניה בסדרי גודל של ננומטרים עבור שבבים. החברה, שמתבססת על קניין רוחני שפותח באוניברסיטת ת"א, מציגה גם צוות מייסדים מרשים שכולל גם את פרופ' סימון ליצין, שעומד מאחורי חלק מהפטנטים המובילים של סנדיסק וחברות אחרות.

לנוכח קשיי הגיוס של חברות שבבים מתעניין שי, "האם המשקיעים יסכימו להשקיע בחברת שבבים בשלב כל כך ראשוני", ומודי רוזן, שותף בקרן מגמה, שעשתה לא מעט כסף מהשקעה בתחום השבבים, עונה בחיוב חד משמעי. החברה נמצאים כעת בסבב גיוס של 6 מיליון דולר כאשר יש לה כבר התחייבות ל-4 מיליון דולר ממספר משקיעים ביניהם סמסונג, שגם בוחנת את הטכנולוגיה.

הזוכות בחצי הגמר 1
 הזוכות בחצי הגמר 1