יהודה טלמון: "ב-2013 ייסגרו יותר בתי עסק עצמאיים"

הנשיא היוצא של לשכת ארגוני העצמאים להב סבור כי המדינה חייבת להפסיק את התעמרות האוצר ולעשות הרבה יותר כדי לעודד עסקים קטנים ■ ראיון פרישה

יהודה טלמון, הנשיא היוצא של לשכת ארגוני העצמאים, להב, מעיין ברשימה של מדינות שישראל משוועת להידמות להן, בוחן את האופן שבו הן מסייעות לעסקים הקטנים - ומתמלא קנאה. העסקים הקטנים באוסטרליה נהנים מרפורמת מס; קנדה מעמידה לרשותם תמריצים כלכליים וארה"ב הגדילה ב-15% את התקציב לפיתוחם ולעידודם.

"וכאן הממשלה מתייחסת למילה 'עצמאי' כאל מילת גנאי", אומר טלמון. "מסרבים להבין שעצמאי הוא עובד שלקח על עצמו סיכון ויזם עסק, אך במקום לתגמל ולעודד אותו - הוא נענש בביורוקרטיה ובמדיניות לא מעודדת בעליל מצד הממשלה".

היום (א') חותם טלמון שתי כהונות כנשיא להב, בסך הכל 6 שנים של עמידה בחוד החנית של המגזר מול ממשלות, שממאנות להפנים את חשיבותו למשק. להב מאגד כ-40 ארגונים יציגים, וחברים בו כ-100 אלף איש.

להב צפוי לבחור בח"כ לשעבר אהוד רצאבי לתפקיד שיפנה טלמון. טלמון מצדו נחוש לפנות למשרד עורכי הדין שלו, שהזניח במהלך שנות כהונה תובעניות בלהב. "עכשיו יהיה לי זמן לשקם את המשרד שלי", הוא אומר בראיון פרישה ל"גלובס". "כל השנים לא היה לי פנאי, ואני לא מתלונן. זה היה בשביל הנשמה. הצעדתי את להב, והעליתי את הלשכה למודעות הציבורית".

"האוצר מכשיל כל מהלך"

טלמון מפרט מהלכים מגבילים מצד הממשלה, בעיקר מצד משרד האוצר, כלפי העצמאיים. יוזמות חקיקה שעלו בעבר או החלטות שהתקבלו בממשלה, נתקלו בווטו מצד האוצר או בהתעלמות.

- בירושלים לא סופרים אתכם.

"הרבה שנים לא ספרו אותנו, אבל לאחרונה יש בון-טון חדש, לדבר יותר ויותר על חשיבות העסקים הקטנים, על העצמאיים שנמצאים בחזית המשק. כלפי חוץ יש לא מעט סימפטיה ואמפתיה, אבל מעט מאוד נכונות לעשות תפנית משמעותית בגישה ובייחס למגזר הזה".

"למשרד התמ"ת יש כוונות טובות. בכירי המשרד מגלים הבנה לצרכים. הבעיה היא עם משרד האוצר: רק 0.05% מתקציב המדינה מופנים לפיתוח העסקים הקטנים. זה סכום של כ-200 מיליון שקל. המספרים האלה מספרים את הכל".

כנשיא להב וכחבר בלשכת התיאום של הארגונים הכלכליים טלמון התייצב בחודש האחרון לפני רה"מ בנימין נתניהו במסגרת "פגישת החירום" על המצוקה במשק. טלמון התלונן על הביורוקרטיה שמעיקה על העצמאיים. "בעל עסק קטן נאלץ לכלות את רוב זמנו בסוגיות ביורוקרטיות שאין לצאת מהן, במקום לשים את כל משאביו, מרצו וזמנו בפיתוח העסק. במקום להיות יצרני ויעיל, הוא מתעסק באין ספור טפסים וטלפונים. ראש הממשלה הסכים עם זה שהמדינה נגועה בביורוקרטיה. בכלל, התרשמתי שראש הממשלה מכיר בחשיבות המגזר שלנו, ומבין את הצורך ביישום החלטת ממשלה 3409, שהיא תכנית לטיפול הוליסטי במגזר העצמאים".

- רק שההחלטה הזאת תקועה ולא יוצא ממנה כלום.

"במקרה של 3409, שר האוצר עושה כל מאמץ כדי להכשיל אותה, וזה לא מקרה יחיד. האוצר מנסה להכשיל עוד מהלכים שאמורים להיטיב איתנו, כמו במקרה של מוסר התשלומים של משרדי הממשלה לעסקים הקטנים. בעוד שמקומות אחרים בעולם משרדי הממשלה משלמים לעסק קטן שממנו הזמינו שירות או סחורה בשוטף פלוס 30, כאן זה לפעמים שוטף פלוס 120. גם כאן האוצר מטרפד ומשבש".

קורסים מול הטייקונים

לפי נתוני להב, יש 450 אלף עסקים בישראל, 400 אלף מהם עצמאיים. כמחצית מהעסקים מעסיקים עובדים, שמספרם מגיע לכחצי מיליון. "אנחנו כוח מאוד משמעותי בכלכלה הישראלית", אומר טלמון. מנתונים שהוא מציג עולה, כי בכל שנה נסגרים בארץ בין 35 ל-45 אלף בתי עסק קטנים. ההיקף הזה מתאזן עם מספר דומה פחות או יותר של פתיחות בתי עסק חדשים.

"עדיין לא ברור לנו לגמרי כיצד תסתיים שנת 2012. אני מעריך שאת השנה הזאת העצמאיים יעבורו בשלום", צופה טלמון. "הבעיה הגדולה תהיה ב-2013, ואז נראה עלייה משמעותית במספר הסגירות של בתי עסק, פיטורי עובדים, ומנגד ירידה במספר הפתיחות. המצב במשק ישפיע על המגזר".

שרי הממשלה, לפי טלמון, לא טובלים ידיהם באחד המחוללים המרכזיים של היעדר התחרות במשק, וכך נמשך דיכוי העסקים הקטנים על ידי המכונות המשומנות שבכוחם של טייקונים להחזיק ולנהל. "אי אפשר לומר שיש ריכוזיות במשק ולפתור את העיסוק בסוגיה רק באמצעות אמירה, בלי לחזק את העסקים הקטנים", קובע טלמון. "המשק הישראלי מבוסס על שני עמודי תווך - בעלי ההון והעצמאים. את אחד מהם הממשלה מתחזקת בקביעות. את השני היא מזניחה. הממשלה צריכה לדאוג לתחזוקה הולמת של שני העמודים".

לתחמן כדי לשרוד

- האם לעסק קטן, שלא "מתחמן", קשה לשרוד?

"רוב העסקים ובעליהם נורמטיביים, ישרים והגונים. אלה שלא, אינני מצדיק את מעשיהם ולא נותן להם הכשר. חלקם נוהגים באותה תחמנות, כביכול, בשל ההתנהלות המדינה כלפיהם, והם נאלצים לנקוט צעדים שמאפשרים להם לשרוד. אני שב ומדגיש שאני מגנה מהלכים כאלה. אני בעד מנגנון אכיפה יעיל ומרתיע, לצד הגינות מצד הרשויות כלפי המגזר העסקי, כזו שתאפשר לעוסקים בו להתפרנס ולשרוד בכבוד מבלי לפנות לדרכים נלוזות. הרי מה אנחנו רוצים בסופו של יום? לחזור הביתה בשלום".