גרמניה שוקעת למיתון

הצמיחה פוחתת, מדד אמון הצרכנים והתחזיות בשפל

לפני כשבוע ביקר ראש ממשלת יוון, אנטוניס סמאראס בגרמניה ובצרפת בניסיון לשכנע את ראשיהן לתת ליוון ארכה ודחיית תוכנית הקיצוצים שנדרשת ממנה. סמאראס האמין כי מצבה הנואש של כלכלת יוון ישכנע אותם שחייבים לתת לו הקלות, אחרת הציבור היווני יחזור להפגין, הממשלה תיפול והדבר יוביל לפרישת יוון מגוש האירו.

אלא שסמאראס גילה שלמארחיו יש בעיות משלהם, והוא התאכזב מההצהרות ששמע מהם. בגרמניה, הציבור איבד את האמון ביוון. הגרמנים שהלוו כספים ליוונים קיוו שיוון תשקיע את הכסף בבניית תשתיות וביצירת מקומות עבודה, אבל חשים כי היוונים אינם מסוגלים ואף לא מעוניינים להחזיר את ההלוואות שקיבלו. הגרמני ברחוב ציפה שהיוונים יוזילו את בתי-המלון כדי למשוך מטיילים, אבל היוונים לא עשו כך.

עוד התברר שהקנצלרית אנגלה מרקל תתקשה לתת עוד הקלות ליוון, הן בשל חוסר הפופולריות של מהלך כזה בציבור, והן בשל שבאחרונה מסתמן שגם גרמניה שוקעת למיתון. לפי האינדיקטורים האחרונים, קצב הצמיחה של הכלכלה והייצוא הולך ופוחת, מדד אמון הצרכנים ירד לשפל של מספר שנים, והתחזיות הן שעד 2013 הכלכלה תתכווץ.

במקביל, העליות במחירי הדלקים והמזון בגרמניה, מעוררות תחושות של אי-שביעות רצון מהממשלה. מרקל מודעת לתחושות הללו בציבור ולכן אמרה לסמאראס, שיש שתי דרכים להתבונן על המשבר ביוון. אחת, היא נקודת המבט של היוונים שסובלים ממיתון, מאבטלה ומתחושות של ייאוש ואובדן אמון בעתיד. השנייה, היא נקודת המבט של הגרמנים שרוצים לקבל את כספם בחזרה. מסיכום דבריה של מרקל, הבין סמאראס שאם ממשלת יוון תשרוד ותעביר עד סוף ספטמבר את תוכניות הקיצוצים הנדרשות, גרמניה תשקול אם להעניק ליוונים הקלות.

גובר הסיכוי שיוון תצא מהגוש

אם בגרמניה לא היו נחמדים לסמאראס, בצרפת האכילו אותו צפרדעים. הנשיא פרנסואה הולנד, החל לאבד את הפופולריות שלו בשל המשבר הכלכלי ההולך ומחמיר. באחרונה, למשל, גילו הצרפתים שקונצרן פז'ו מתכוון להעביר פסי ייצור לגרמניה כדי לחסוך בעלויות, כך שצרפתי שירכוש פז'ו יסבול גם מהגידול באבטלה וגם מהידיעה שאת רכבו הצרפתי ייצרו גרמנים.

כדי לשמור על מעט אהדה, הולנד נקט צעדים כמו הפחתת מסים על דלק. אבל כשממשלה מפחיתה מסים עליה לבצע קיצוצים בתקציב. לכן צרפת אינה יכולה לסייע כספית למדינות אחרות. הולנד אמר לסמאראס, שעל היוונים להחליט אם הם משלמים או יוצאים מגוש האירו.

הסירוב שקיבל מעמיתיו בגרמניה ובצרפת יקשה על סמאראס לשכנע את היוונים להמשיך בתוכנית הקיצוצים ובהחזר החובות. כך שגובר הסיכוי שיוון תצא מגוש האירו. עם זאת, ראשי הגוש לא מעוניינים להחליט על עתיד הגוש לפני בחירת נשיא אמריקני חדש בנובמבר, ולא סמוך לבחירות בגרמניה באמצע 2013, כך שיציאת יוון מגוש האירו עשויה לקרות בין דצמבר 2012 לפברואר 2013. הצעד הזה ייעשה רלבנטי יותר ככל שהצמיחה בגרמניה תיעצר ואי-היציבות הפוליטית ביוון תגבר.

הכותב הוא כלכלן במכללה האקדמית נתניה