קרן צדקה תובעת 60 מיליון דולר מגאידמק: גרם במירמה להפסדים

‎‎קרן דורסת טוענת כי גאידמק גרם לה להשקיע עשרות אלפי דולרים באג"ח של חברה שהייתה בבעלותו, אך במועד הפירעון התברר כי החברה חדלה מלהתקיים

ארקדי גאידמק גרם לקרן הצדקה ‏Fundacion Dorset‎‏ (דורסת), שגאידמק שימש כיועץ הפיננסי וכמנהל ההשקעות שלה, להשקיע עשרות אלפי דולרים באג"ח של חברה שהייתה בבעלותו, אך במועד פירעון ההלוואה התברר כי החברה חדלה מלהתקיים.

כך טוענת קרן דורסת, התומכת בגופי צדקה ובמוסדות ישראליים רבים, בתביעה בסך כ-60 מיליון דולר שהגישה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד גאידמק.

לטענת הקרן, בעת ששימש כיועץ שלה, גאידמק התרשל בתפקידו, הציג מצגי-שווא, הפר את חובותיו כמנהל השקעות ונהג בתרמית, תוך ניצול לרעה של מעמדו.

‏לפי התביעה, במהלך שנות האלפיים, גאידמק שימש כמנהל ההשקעות של דורסת, ביצע השקעות מטעם החברה בשוק הרוסי ובמדינות ברית-המועצות לשעבר והיה היחיד שהתווה ויזם את תוכניות ההשקעה האסטרטגיות של הקרן. ‏

באמצעות עורכי הדין גד טיכו וירון קוכמן ממשרד רם כספי ושות', טוענת דורסת כי בסוף שנת 2006 המליץ וייעץ לה גאידמק להשקיע כ-44 מיליון דולר באג"ח דולריות של חברה פרטית בשם מיצ'ם, שגאידמק היה הדירקטור היחיד בה והנהנה היחיד שלה.

‏לטענת הקרן, עד אז עיקר נכסיה הושקעו בניירות ערך של חברות אנרגיה, אך עקב יחסי האמון שנוצרו בינה לבין גאידמק היא החליטה להיענות להצעה.

עוד מציינת דורסת כי החלטתה להיענות להצעתו של גאידמק התקבלה לאחר ש"גאידמק הציג את עצמו כבעל ידע רב בשווקי ההון של רוסיה ומדינות ברית-המועצות לשעבר".

‏ואולם, לדברי הקרן, סכום החוב לפי אגרת החוב, עליה חתם גאידמק, לא הוחזר לה, והתברר לה לאחר מועד פירעון החוב כי חברת מיצ'ם נמחקה מרישום.

"התנהלות גאידמק בנסיבות העניין, ובכלל זאת ייעוצו כי התובעת תפנה להשקעה בתשואה מובטחת בדרך של הלוואה, שבגינה תוצא אגרת החוב על-ידי חברתו (מיצ'ם) ולאחר מכן ההתנערות מתשלום החוב, מהווה הונאה של התובעת וקיפוחה כנושה", טוענת דורסת.

לדבריה, גאידמק ניצל את מעמדו, את היחסים שנוצרו בינו לבין דורסת והסתמכותה עליו, תוך נטילת סיכון בלתי סביר בקשר ליכולת הפרעון של החוב.

‎‎ניצול המעמד

‎‎דורסת טוענת כי גאידמק צריך לשלם לקרן את כספי ההשקעה האבודה, שכן לטענתה הוא ניצל את מעמדו, את היחסים שנוצרו בינו לבין קרן הצדקה ואת הסתמכותה עליו. לדבריה, הפרת תנאי האג"ח מקימה אחריות אישית של גאידמק.

‏הקרן מציינת בתביעתה כי סכום החוב הנתבע הוא רק חלק מחובות גאידמק כלפיה. לטענתה, לאחר שגאידמק קיבל במהלך השנים יותר מ-942 מיליוני דולר מדורסת בגין תפקידיו כיועץ פיננסי ומנהל הנכסים וההשקעות של נכסיה, הוא מחזיק ולא משיב לקרן הצדקה סכום נוסף של למעלה מ-544 מיליוני דולר.‏

בתביעה שהוגשה הבוקר נדרש גאידמק להשיב חלק מסכומים אלה, המוחזקים על-פי הטענה שלא כדין, וסכומים נוספים הרלבנטיים לאגרות חוב אחרות אינם נתבעים בתביעה זו.

‎‎פגיעה בתרומות

‏קרן דורסת היא קרן התומכת בגופי צדקה ובמוסדות שלא למטרות רווח יהודיים. בין היתר, היא תומכת בגופים הפועלים בישראל, בהם מגן דוד אדום, בית-החולים איכילוב, המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה, ארגון זק"א, יד שרה, אקים ואוניברסיטת תל-אביב. הקרן גם סייעה רבות במלחמת לבנון השנייה.

‏הקרן טוענת כי פעולות גאידמק וסכום החוב שבגינו הוגשה כתב התביעה, הפחיתו וגרעו מהתרומות שהיא נותנת לגופים ישראליים. היא גם מצהירה בתביעה כי הסכומים שיתקבלו במסגרתה ייועדו באופן בלעדי לצדקה. ‏

‏"גאידמק עוול כלפי דורסת, נהג ברשלנות, הציג מצגי-שווא - ובכלל זה כדאיות ההשקעה באמצעות אגרות החוב ובכך שזו תיפרע - והפר את חובותיו כיועץ ומנהל ההשקעות של התובעת, תוך ניצול לרעה של מעמדו ותפקידיו והפרת יחסי האמון שבין הצדדים", סיכמה דורסת את תביעתה. ‏‎‎‏(ת.א 6545-0912).