בורסת פושטי הרגל: כל חברה עשירית עם הערת "עסק חי"

בבורסה בתל אביב נסחרות יותר מ-50 חברות שרואי החשבון שלהן מצאו לנכון להזהיר לגבי המשך פעילותן העסקית ■ בין בעלי החברות הללו, שחובן המצרפי למחזיקי האג"ח עומד על 7 מיליארד שקל: נוחי דנקנר, יצחק תשובה, אילן בן דב, גד זאבי, דני ברנר, רות עופר ומשפחת לוי

הגל העכור של דוחות כספיים שפורסמו בסוף השבוע הביא עמו שלל ראיות להמשך ההידרדרות במצב הכלכלי, שמושך כלפי מטה את תוצאותיהן העסקיות של חברות רבות, אשר דיווחו על הפסדים כבדים ברבעון השני של 2012. אחד מהביטויים הניכרים להרעה במצבן של הפירמות הוא התרחבות התופעה של פרסום הערות "עסק חי", שאותן מצרפים רואי החשבון לדוחות הכספיים. הערה זו משמעותה חשש לגבי יכולת החברה להמשיך ולפעול בעתיד.

מסיכום רבעוני שערך "גלובס" עולה, כי נכון להיום יותר מ-50 חברות, המהוות קרוב ל-10% מהפירמות הנסחרות באחד העם, נושאות הערת "עסק חי" בדוחות. הללו נושאות חוב אג"ח בהיקף של כ-7 מיליארד שקל לציבור. שכמחצית ממנו מתרכזת בשתי חברות - אי.די.בי אחזקות של נוחי דנקנר ודלק נדל"ן של יצחק תשובה.

רו"ח יזהר קנה, שותף בפירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton ישראל, מציין כי "היקף העלייה במספר הערות 'עסק חי' הוא תמונת ראי של הפסדי החברות, שנרשמו כתוצאה מבעיות בשווקים הכלכליים, או בעקבות שינוי סביבת הפעילות בענפים כאלה ואחרים, והעניין בולט מאוד במקרה של אי.די.בי".

קנה אינו מעריך כי מצבה של אי.די.בי ישפיע על התרחבות התופעה לחברות המוחזקות על-ידיה, "משום שהחברות למטה הן מאוד חזקות ויציבות. הנהלת אי.די.בי נוקטת צעדים נחרצים ופועלת בשקיפות. אני מאחל לקבוצה לצאת ממצבה, אבל אני לא חושב שייגרם נזק כבד אם היא תפשוט את הרגל.

"יותר מפחיד מאי.די.בי"

"מה שיותר מפחיד זה אותן חברות גדולות, בעיקר במגזר הקמעוני, עם התחייבויות גדולות מאוד לספקים, שאם תיכנסנה לקשיים, הן יגרמו נזקים גדולים מאוד להרבה ספקים, והן יכולות לגרום לתופעת שרשרת".

הערת "עסק חי" שמשכה את מרב תשומת הלב ברבעון השני הייתה, באופן טבעי, זו שצורפה לדוחות אי.די.בי אחזקות. הקונצרן הציג הפסד רבעוני של 1.27 מיליארד שקל - בעיקר מירידת ערך מניות בנק קרדיט סוויס - אשר שלח את דנקנר ומנהליו הבכירים לדיונים קדחתניים מול מחזיקי האג"ח של החברה.

דנקנר אינו השם הבולט היחיד שמשתייך היום לחברי המועדון המפוקפק. קדמו לו טייקונים נוספים, שהבולטים בהם הם יצחק תשובה (דלק נדל"ן) ואילן בן דב (סאני). דלק נדל"ן ניצבת פסע מפירוק, ורק אתמול דחה ביהמ"ש המחוזי את ההחלטה בעניינה בשבוע, על רקע מאמצי הצדדים לאשר מתווה חדש להסדר חוב בהיקף של 2.1 מיליארד שקל, שאותו מנסה החברה לגבש כבר שנה.

סאני, הניצבת בקצה הפירמידה שבאמצעותה שולט בן דב בפרטנר, סיימה את הרבעון השני בהפסד של 596 מיליון שקל, הנובע בעיקר מהפחתת שווי חברת הסלולר, שהובילה את סאני לגירעון של 256 מיליון שקל בהון העצמי. היקף חובות האג"ח של סאני הוא כ-250 מיליון שקל, והיא מצויה בהפרות מול נושיה.

נראה שהערת "עסק חי" לדוחות החברה הבת סקיילקס (בעלת חובות אג"ח של 1.7 מיליארד שקל) היא רק עניין של זמן, לאחר הפסד רבעוני של 722 מיליון שקל וגירעון של 117 מיליון שקל בהון העצמי. חברה שלישית שבשליטת בן דב, טאו תשואות (שטרם פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון), היא חברה ותיקה במועדון הערת "עסק חי".

"אירוע טראומטי בחיי עסק"

נוסף על חברות הטייקונים, נושאות הערת "עסק חי" חברות נוספות, שלהן חובות משמעותיים של מאות מיליוני שקלים כל אחת, המשתייכות בעיקר לתחום הנדל"ן. בין אלו ניתן למנות את ארזים (מאיר גורביץ'), פרופיט (צבי יצחקי), אדמה הולדינג, א. לוי (משפחת לוי), שפיר פרויקטים (משפחת שפירא) וסנטראל יורופיאן (רות עופר ונמרוד רינות).

"הצמדה של הערת 'עסק חי' לדוחות הכספיים היא לא דבר של מה בכך, אלא אירוע טראומטי בחיי עסק", אומר קנה. "קודם לקבלת הערה שכזו מתקיימים דיונים וניסיונות של בעלי השליטה למנוע זאת, ובדרך כלל ההערה נרשמת ברגע האחרון. לפעמים, צירוף הערת עסק חי יוצר מצב של נבואה שמגשימה את עצמה, ומובילה ללחץ למימוש נכסים במחירים נמוכים. כבעל מניה או אג"ח - יש סיבה לדאגה".

לדברי קנה, "יש חברות שבהן ברור אם נדרשת הערה שכזו או לא. הבעיה היא עם החברות הנמצאות ב'אזור דמדומים', משום שהתשובה לשאלה על אודות העסק היא פועל יוצא של התחזיות לעתיד, ואז צריך לשאול אם הן אופטימיות מדי או לא".

יחד עם זאת, קנה מציין כי "צירוף הערת 'עסק חי' הוא לא בהכרח כניסה למסלול עם סוף ידוע מראש. במקרים שבהם בעל השליטה מביא כסף מהבית, בעלי החוב מוכנים להחליף חלק מהחוב וההנהלה פועלת לצמצום הוצאות והגדלת הכנסות, החברה יכולה לשנות כיוון".