גרינפלד מכר דירה ב"סי אנד סאן" לאור חובות עתק

על הנכס בפרויקט היוקרתי בת"א רשומה הערת אזהרה לטובת בנק לאומי בגין חוב של 30 מיליון דולר ■ גרינפלד חייב לבנקים לאומי והפועלים 200 מיליון שקל ■ מחזיק דירה נוספת בפרויקט "סי אנד סאן" ועוד דירה במגדלי אקירוב

יוסף גרינפלד, מבעלי השליטה בקבוצת קרדן, פועל להקטנת חובות לבנקים. ל"גלובס" נודע כי גרינפלד מכר את דירת היוקרה שלו בפרויקט "סי אנד סאן" שבצפון תל אביב, שאותה רכש בשנת 1999. לפני כשנתיים העביר גרינפלד את הדירה על שם אשתו, על בסיס תצהירי העברה ללא תמורה (מתנה).

מחיר הנכס מוערך ב-10-12 מיליון שקל ומלבדו מחזיק גרינפלד, ככל הידוע, דירה נוספת באותו פרויקט ודירה במגדלי אקירוב. בשנת 2010 התווספה הערת אזהרה על הנכס בסי אנד סאן לטובת בנק לאומי, בגין חוב של 30 מיליון דולר (שככל הידוע עומד היום על קרוב ל-20 מיליון דולר).

הלוואה אישית זאת מצטרפת לחשיפת "גלובס" השנה על אודות חוב פרטי בהיקף דומה שיש לגרינפלד בבנק הפועלים. בעקבות צניחה בשווי הבטוחות שהעמיד גרינפלד מול ההלוואה (מניות של חברות מקבוצת קרדן), סיווג הפועלים את החוב כ"בעייתי" ופרס לגרינפלד את יתרת התשלומים. מול חובות הענק שלו לבנקים הגדולים, שעומדים על כ-200 מיליון שקל, מחזיק גרינפלד במניות קבוצת קרדן בשווי שוק של 70 מיליון שקל בלבד.

מימוש הנכס על ידי גרינפלד הוא מקרה נדיר, שכן לא שכיח לראות מי מהטייקונים המקומיים מממש נכס פרטי, ככל הנראה בשל לחץ חובות. גרינפלד נפגע כאמור מירידה חדה בשווי נכסיו, לאחר שמניית קרדן NV, החברה המרכזית בקבוצה, צנחה בלא פחות מ-95% מאז השיא ב-2007, לשווי שוק של 300 מיליון שקל בלבד. לא נמסרה תגובה מיוסף גרינפלד לידיעה.

קבוצת קרדן, שבשליטת גרינפלד ושותפו אבנר שנור, סובלת בשנים האחרונות מהפסדים כבדים.

חברות הקבוצה כוללות את קרדן NV שפועלת באמצעות שלוש זרועות בחו"ל (בעיקר במזרח אירופה ובסין) - GTC הפעילה בתחום הנדל"ן; תהל הפעילה בתחום של תשתיות מים; ו-KFS הפעילה בתחום השירותים הפיננסיים.

קרדן NV הציגה במחצית הראשונה של 2011 הפסד של כ-25 מיליון אירו, בהמשך להפסדי ענק שנרשמו בשנים קודמות בעיקר בעסקי הנדל"ן והפיננסים שלה. אג"ח החברה, בהיקף של 2.1 מיליארד שקל, נסחרות בתשואת זבל של 44%, על רקע חשש מיכולת החזר החוב של החברה. נכון לסוף יוני 2012, יש לקרדן NV הון עצמי של 196 מיליון אירו, וגירעון של 68 מיליון אירו (סולו) בהון החוזר.

החברה השנייה בקבוצה היא קרדן יזמות, שפעילה בישראל בתחומי הרכב, נדל"ן ושירותים מוניציפליים. קרדן יזמות הציגה במחצית הראשונה של 2012 הפסד של כ-125 מיליון שקל, עיקרו בגין ירידה בשווי השוק של מניות קרדן NV וקרדן רכב שבהן היא מחזיקה. לקרדן יזמות גירעון של כ-200 מיליון שקל (סולו) בהון החוזר, על רקע אשראי בגובה 125 מיליון שקל שסווג כאשראי לטווח קצר, בגלל אי עמידה בהתניות הפיננסיות של ההלוואה.

קרדן יזמות סבלה ברבעון השני מתוצאותיהן של החברות המוחזקות, ובהן יבואנית הרכבUMI שרשמה ירידה של 29% במכירות והפסד של מיליון שקל, לעומת רווח של כ-31 מיליון שקל ברבעון המקביל. בסיכום המחצית הראשונה של השנה נרשם רווח סמלי של 386 אלף שקל בלבד לעומת רווח של כ-63 מיליון שקל בתקופה המקבילה. UMI מכרה בחודשים ינואר-יוני 5,599 כל רכב - צניחה של 45% לעומת התקופה המקבילה.

גם החברה הבת קרדן רכב (AVIS ישראל) דיווחה על הפסד רבעוני של 2.6 מיליון שקל, לעומת רווח סמלי של 826 אלף שקל ברבעון המקביל. את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה הבת בהפסד של כ-11 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-11 מיליון שקל בתקופה המקבילה.