יוזמה להצלת "מעריב": העובדים יחזיקו במניות העיתון

בחלק מהיוזמה עלתה הצעה לשלב את ההסתדרות בתוך הסדר שכזה, שיכלול גם סיוע מהמדינה ■ גורמים ב"מעריב": "היוזמה היא על דעתו של יו"ר אי.די.בי, נוחי דנקנר. הרעיון טרם הבשיל לכדי דבר ממשי, והוא נמצא עדיין בחיתוליו"

יוזמה בשלבים ראשוניים מאוד להצלת "מעריב" : עובדי העיתון יקבלו לידיהם חלק ניכר ממניות העיתון. בחלק מהיוזמה עלתה הצעה לשלב את ההסתדרות בתוך הסדר שכזה, שיכלול גם סיוע מהמדינה. ל"גלובס" נודע כי ב"מעריב" כבר ניהלו גישושים ראשוניים מול ההסתדרות ומול נציגי העובדים.

הערב (ב') נחשף בחדשות 2 כי "ב'מעריב' שוקלים להעביר 50% מהשליטה לעובדי העיתון בעסקת חבילה עם המדינה וההסתדרות". ל"גלובס" נודע כי אפשרות דומה אכן עלתה בימים האחרונים, אך היא עדיין נמצאת בשלבים ראשוניים.

על-פי הרעיון, שכאמור נמצא עדיין בשלבים ראשוניים בלבד, העובדים יקבלו את הניהול על העיתון לידיהם, יציעו תוכנית עסקית ויפעלו להחייתו. רעיונות ראשוניים שעלו עד כה היו להעביר את מערכת העיתון למקומות עם עדיפות לאומית במטרה לקבל סיוע מהמדינה.

גורמים ב"מעריב" אמרו הערב ל"גלובס" כי "היוזמה היא על דעתו של יו"ר אי.די.בי, נוחי דנקנר", אך הדגישו כי "הרעיון טרם הבשיל לכדי דבר ממשי, והוא נמצא עדיין בחיתוליו".

ההסתדרות הבהירה הערב כי אין בכוונתה להשקיע כסף בעיתון "מעריב" או להפוך לבעלים של העיתון. ואולם, בעוד שאין בכוונת ההסתדרות לחזור לימי עיתון "דבר", שהיה בבעלותה במשך עשרות שנים, יש בכוחה אפשרויות רבות לתמיכה בעיתון. לדוגמה, לדאוג כי ועדי עובדים ירכשו למאות אלפי העובדים במשק, המאוגדים תחת ההסתדרות, מנויים לעיתון. דבר זה יזרים באופן מיידי כסף לקופות מעריב ויאפשר את קיומו.

רעיון דומה ל"לה מונד"

יוזמה כזאת להפוך את העיתונאים לבעלי מניות בעיתון אינה חדשה או ראשונה מסוגה. ברחבי העולם קיימים מספר דוגמאות לעיתונים שנמצאים בבעלות העיתונאים.

העיתון הצרפתי הוותיק "לה מונד" הוא דוגמה מובהקת לעיתון כזה. "לה מונד" נוסד ב-1944, ועד ליום זה, רוב העיתונאים בו מחזיקים במניותיו ואחראיים במידה רבה להחלטות על עתידו של העיתון. כך, לדוגמה, משתתפים העיתונאים של "לה מונד" בבחירת מנהלי העיתון.