מריו דרגי סיפק רמז ענק על התוכנית הסודית שהוא מכין

דרגי אמר לחברי פרלמנט באירופה כי ירכוש אג"ח ממשלתיות בטווחים של עד 3 שנים - ללא הגבלה

מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי של אירופה, סיפק רמז ענק באשר לתוכנית הסודית שהוא מכין לפתרון משבר החוב באירופה ושאותה יחשוף בשבועות הקרובים, ככל הנראה בחודש הבא. לפי דיווחים בתקשורת הזרה, דרגי אמר כי הבנק המרכזי ירכוש אגרות חוב ממשלתיות לטווח של עד 3 שנים ללא הגבלה.

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", דרגי אמר אתמול במפגש סגור עם חברי פרלמנט באיחוד האירופי כי רכישות האג"ח יורידו את תשואות אגרות החוב של המדינות עמוסות החובות כמו ספרד ואיטליה. הדברים נאמרו לפני ישיבת הריבית הקרובה של הבנק המרכזי האירופי שתתקיים מחרתיים (ה').

אך בזמן שדרגי מדבר על רכישות אג"ח ללא הגבלה, ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי גורמים באירופה מסרו שספרד לא מתכוונת לבצע סיוע נוסף, תנאי אותו הציב דרגי לשם מתן סיוע מצד הבנק המרכזי. לפי המתווה שהציג דרגי ביולי, כל מדינה שתצטרך סיוע תבקש אותו באופן רשמי, תצטרך לעמוד בתנאים שיוכתבו לה ע"י הבנק המרכזי ואז תזכה לסיוע מצידו. לפיכך, אם ספרד לא תפנה לסיוע, הבנק המרכזי לא ירכוש את אגרות החוב שלה ולא יסייע לה להוריד את עלויות גיוסי החוב.

הדברים שאמר דרגי מהווים תפנית חשובה באירופה. יש לציין כי אמנת האיחוד האירופי לא מאפשרת לבנק המרכזי לממן את הממשלות ולרכוש אג"ח ללא הגבלה, מחשש שהדבר יעורר אינפלציה. האמנה הזו הגבילה את הבנק המרכזי האירופי בזמן שבנקים מרכזיים בארה"ב ובבריטניה רכשו אגרות חוב בהיקפים אדירים בשנים האחרונות.

"אין שום בעיה למר דרגי לקנות אגרות חוב ממשלתיות לטווח של 2-3 שנים בשוק המשני", אמר אמש חבר פרלמנט אירופי אחרי הפגישה. "דרגי אמר שהוא לא יפר את האמנה אם יעשה זאת".

מקור אחר אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי רכישת אג"ח בטווחים ארוכים מעבר ל-3 שנים תהווה הפרה של אמנת האיחוד האירופי ולכן הוא יימנע מלעשות זאת.

בתוך כך, סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הורידה הלילה את תחזית הדירוג של גוש האירו ל"שלילית" מ"יציבה", בעקבות שינוי לרעה בתחזיות שלה לכלכלות הגדולות באירופה - גרמניה, צרפת, הולנד ובריטניה.