כחצי מהתיקים שמועברים להליך גישור מסתיימים בהסדר

במערכת המשפט מתכננים להרחיב את פרויקט הגישור, המתקיים ב-9 בתי משפט שלום ומאפשר לצדדים להגיע להסדר מחוץ לכותלי בית המשפט

כמחצית מהתיקים המנותבים לפרויקט הגישור מבתי משפט השלום, מסתיימים בהסדר גישור מוצלח - כך דיווחה היום (ג') הנהלת בתי המשפט לוועדת החוקה של הכנסת, שדנה בהצעת החוק לכינון הליכי בוררות חובה בתביעות אזרחיות של עד 2.5 מיליון שקל, בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. הנהלת בתי המשפט הציגה נתונים סטטיסטיים, שמהם עולה כי פרויקט הגישור, המתקיים בחלק מבתי משפט השלום, נוחל הצלחה, ויש לפעול להרחבתו במקום להחיל הליכי בוררות חובה.

מנתוני הנהלת בתי המשפט עולה כי קרוב למחצית ההליכים שהופנו לפגישת גישור ראשונית (הקרויה פגישת מהו"ת), 45.2%, הובילו להחלטת הצדדים להמשיך בהליכי גישור של ממש. כ-51.5% מהליכי הגישור שבהם הוחל הסתיימו בהסדר גישור סופי. גם שביעות הרצון של הצדדים המתדיינים מהסדרי הגישור היא באחוזים גבוהים: 28.3% הביעו שביעות רצון רבה מאוד מההסדר, ו-46.4% הביעו שביעות רצון רבה, כך שבפועל קרוב לשלושה רבעים מהמתדיינים סיימו את הליך הגישור באופן חיובי.

ביחס לתהליכי הגישור הביעו 87.7% מהצדדים שהשתתפו בהם שביעות רצון רבה או רבה מאוד. ביחס למקצועיותם של המגשרים הביעו 94.2% שביעות רצון רבה או רבה מאוד. עורכי הדין של הצדדים השיבו תשובות דומות לאלה של בעלי הדין בהקשר זה. קרוב לשני שלישים מבעלי הדין שהופנו להליכי גישור (65.3%), דיווחו כי פגישות המהו"ת מהוות שיפור השירות שניתן על-ידי מערכת בתי המשפט, במידה רבה או רבה מאוד.

עלות שופט שלום: 1.4 מיליון שקל

במערכת המשפט מתכננים להרחיב את פרויקט הגישור, המתקיים כיום בתשעה בתי משפט השלום ברחבי הארץ, לרבות בתל אביב, ירושלים, ראשון לציון, פתח תקוה ועוד. הפרויקט עתיד להתרחב לבתי משפט נוספים בשנה הקרובה.

נתונים נוספים שהעבירה הנהלת בתי המשפט לוועדת החוקה, לקראת הדיון היום, מגלים את עלותו של שופט שלום ושל רשם בית משפט השלום לשנת עבודה. זאת, לרבות ה"שובל" המתלווה לכל שופט - קלדנית, עוזר משפטי, עובד נוסף ו"חצי" מנהל. מתברר שעלותו של כל שופט שלום וצוותו מגיעה ל-1.442 מיליון שקלים לשנה, לא כולל עלויות בינוי של יחידת שיפוט, הכוללת אולם משפטים, לשכה ועוד. עלות הבינוי מגיעה ל-1.7 מיליון שקל, ואולם עלויות אלה נחסכות לעתים, נוכח העובדה שכמה שופטים עושים שימוש באותו אולם, במשמרת שנייה או בניוד שופטים בין אולמות. עלותו של רשם בית משפט שלום, לרבות צוותו, לא כולל עלויות בינוי - מיליון שקלים לשנה.

אתמול (ב') דווח כי נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, העביר לוועדת החוקה חוות-דעת מטעמו, שבה מובעת התנגדותו הנחרצת להצעת חוק הבוררות חובה, שיזם שר המשפטים, יעקב נאמן. לדברי גרוניס, מדובר בהצעה לא חוקתית, שהנזק שתגרום יהיה רב מתועלתה.

המשנה ליועץ המשפטי לענייני חקיקה עו"ד אורית קורן, אמרה היום לוועדת החוקה כי במשרד המשפטים טרם גובשה העמדה ביחס לחוות-דעתו של הנשיא גרוניס, וכי נדרש למשרד זמן נוסף לגבש את עמדתו, נוכח הערותיו של גרוניס על ההסדרים שבהצעת החוק.

פנייה לגישור
 פנייה לגישור