רוברט פארקר: יוון תפרוש מגוש האירו עד שנת 2014

רוברט פארקר, ראש חטיבת הייעוץ האסטרטגי בקרדיט סוויס: "הבעיה העיקרית בגוש האירו היא יוון ובכל קריטריון מדובר על אסון כלכלי"

"הבעיה העיקרית בגוש האירו היא יוון ובכל קריטריון מדובר על אסון כלכלי. יוון צפויה להישאר עוד שנה בגוש האירו ונראה שהיא תעזוב את הגוש לקראת סוף שנת 2014 - אני לא רואה נסיבות שיוון תוכל להישאר בשוק", כך מעריך היום (ד') רוברט פארקר, ראש חטיבת הייעוץ האסטרטגי בקרדיט סוויס.

פארקר אמר את הדברים בכנס Best Practice של פורום CFO שמתקיים באילת. פארקר מעריך שבטווח הארוך ספרד ואיטליה יישארו האירו, אם כי ספרד תצטרך חילוץ פיננסי מאירופה ואיטליה לעומתה כנראה שלא תצטרך.

"מחר (יום חמישי) יש לנו בשתיים מסיבת עיתונאים מהבנק המרכזי האירופי", המשיך פארקר. "זה יהיה חשוב מאוד. הסיבה שהשווקים מצפים לבשורות טובות מהבנקים - ואם אלה לא יגיעו, יהיו ירידות בשווקים. השוק האירופי כולו לא עובד כמו שציפו כשהקימו את האיחוד האירופי".

פארקר ציין כי אחת השאלות המרכזיות שמטרידה כלכלנים רבים, היא מתי האינפלציה תחזור לרמה סבירה וכמה זמן שיעור הריבית בגוש האירו יישאר כה נמוך. "האירו יוצר תחרות עבור גרמניה ובעייתי עבור ספרד ואיטליה. זה הופך את גרמניה לתחרותית, והשוק הזה של צפון אירופה צפוי להיות חיובי במהלך שנת 2013, לעומת הדרום שייהפך רק לבעייתי יותר", אמר.

לדברי פארקר אחת ההצלחות הצנועות בגוש האירו היא שתוכנית החילוץ באירלנד עובדת. "הבנקים באירלנד יציבים והשקעות זרות זורמות פנימה", אמר. "פורטוגל היא הצלחה, אך קטנה יותר, אבל גם היא נמצאת על המסלול".