ד"ר חיים גבאי, סמנכ"ל שומה וביקורת ברשות המסים, פורש

יפרוש בסוף חודש ספטמבר, לאחר כ-3 שנים בתפקיד ו-37 שנים ברשות המסים

בכיר נוסף פורש מרשות המסים: ד"ר חיים גבאי, סמנכ"ל בכיר שומה וביקורת ברשות המסים, הודיע היום (ד') על פרישתו בסוף חודש ספטמבר, לאחר כ-3 שנים בתפקיד ו-37 שנים ברשות המסים ובאגף מס הכנסה.

גבאי אף היה בין המועמדים להחליף את יהודה נסרדישי בתפקיד מנהל רשות המסים, לאחר שבמארס 2011, יממה לפני המועד האחרון להגשת מועמדות לתפקיד מנהל רשות המסים, הגיש את מועמדותו לתפקיד. ואולם, גבאי הפסיד במרוץ עם מינויו של דורון ארבלי למנהל רשות המסים בפועל ובהמשך למנהל קבוע, וכן לאור הסיכום עם האוצר כי לאחר כשנה יחליפו בתפקיד משה אשר.

במהלך כהונתו כסמנכ"ל שומה וביקורת פעל ד"ר גבאי לייעול תהליכי השומה והביקורת והתאמתם לצרכים המשתנים של הרשות, זאת תוך הכשרת העובדים ושימוש בכלים חדישים ומתקדמים. בתוך כך, ליווה ד"ר גבאי את החקיקה והיישום של הרפורמות האחרונות במיסוי מקרקעין והוביל את פיתוחה של מערכת חדשה בשירות המקוון למייצגים במיסוי מקרקעין ומאפשרת להם קשר און-ליין, במסגרתו מוצגים בפני המשתמש כל הנתונים הרלוונטיים לשומה בה הוא מופיע כמייצג במרשמים.

עוד הוביל ד"ר גבאי מהלך של רפורמה בהכשרה של יועצי המס, תוך קביעת תוכנית לימודים חדשנית שתעלה את רמתם ואיכותם של העוסקים בתחום. בנוסף, פעל לקידום הערכות הרשות לטיפול באמצעות קרן הפיצויים במצבי חרום ואף תרם רבות לחידושן של מסורות כחידון רשות המסים המביא להעמקת הידע המקצועי של עובדי הרשות, והעלאת גאוות היחידות ושל כנס תרשומות בו מציגים נציגי היחידות תיקים ייחודיים שטופלו על-ידן.

בנוהל פנימי שהופץ על-ידו לאחרונה הנחה גבאי את פקידי השומה לנקוט בגישה מקלה עם בני זוג שדרשו חישוב מס נפרד, לפני שניתנה הלכת פסק דין מלכיאלי בבית המשפט העליון (בית המשפט העליון שלל את זכותם של זוגות נשואים העובדים יחד בחברה, או בעסק בבעלותם, לחישוב מס נפרד על הכנסותיהם).

גבאי (58) מחזיק בתואר דוקטור למשפטים ובתארים במדעי המדינה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה של אוניברסיטת בר-אילן. עד למינוי כסמנכ"ל שומה וביקורת שימש ד"ר גבאי במשך כ-9 שנים כפקיד שומה חולון, ומילא לפני כן שורת תפקידים בכירים בחטיבת החקירות של הרשות. גבאי משרת כסגן אלוף במילואים בתפקיד פיקודי בכיר.

מנהל רשות המסים, דורון ארבלי, הודה לד"ר גבאי על פועלו ותרומתו לרשות המסים ולשירות הציבורי. ארבלי ציין כי "במהלך כהונתו עשה גבאי רבות בתחומים שונים על מנת לקדם את יעדי הרשות", ואיחל לו הצלחה בהמשך דרכו.