הגיון האוצר: המכוניות החסכוניות יתייקרו באלפי שקלים

האוצר יחשוף בשבוע הבא את מתווה עדכון המס הירוק ויציג רפורמה באביזרי בטיחות לרכב ■ היבואנים: "מענישים את החסכוניים ביותר בדלק" ■ דוגמה: פורד פוקוס ומאזדה 3 יעלו בכ-4,000 שקל, יונדאי I35 בכ-2,000 שקל

משרד האוצר יציג בשבוע הבא בפני יבואני הרכב שתי רפורמות בתחום מיסוי הרכב, שאמורות להיכנס לתוקף בתחילת השנה הבאה. הרפורמה המרכזית היא מתווה "עדכון המיסוי הירוק", שיוצג לראשונה באופן רשמי. מתווה המהלך, שהגיע לידי "גלובס", כולל עדכון של ערכי הפליטה השונים של כלי הרכב לצורך חישוב "הציון הירוק" שעל פיו מחושבות הטבות המס על כלי רכב. רפורמה זו נועדה לגייס לקופת האוצר כ-400 מיליון שקל בשנה.

דגמים שונים עתידים להתייקר

מבדיקות ביניים, שנערכו בענף הרכב על בסיס הנוסחה החדשה, עולה כי עם כניסתה לתוקף ב-1 בינואר עתידים להתייקר דגמים שונים, בעיקר בפלח המשפחתי, בשיעור של אלפי שקלים בהתאם לדגם. זאת בשל הקטנת הטבת המס הירוק. מכוניות כמו פורד פוקוס ומאזדה 3, למשל, צפויות לרדת על פי הנוסחה החדשה 4-5 דרגות בסולם "הציון הירוק" ומשמעות הדבר תהיה התייקרות פוטנציאלית של כ-4,000 שקל או יותר במחירן לצרכן.

בדגמים אחרים, דוגמת יונדאי I35 וטיוטה קורולה, צפויה להיות ירידה קטנה יותר בציון הירוק ובהטבות המס, אולם גם הן עדיין עשויות להתייקר בשיעור של כ-2,000 שקל או יותר. בנוסף צפויה פגיעה משמעותית במכוניות הפרטיות עם מנועי דיזל, שצפויות לרדת 6 דרגות או יותר בסולם הירוק ולאבד חלק נכבד מהתחרותיות שלהן. על פי הבדיקות בענף גם חלק מדגמי המיני-מכוניות צפוי לרדת 1-3 קבוצות ולהתייקר באלפי שקלים בינואר. הרפורמה לא תשפיע על כלי רכב גדולים ויקרים עם מנועים גדולים כגון רכבי כביש-שטח ומכוניות סאלון, שנמצאות בקבוצות הירוקות הגבוהות ולפיכך ממילא לא קיבלו עד כה הטבות מס.

על פי נוהל המס הירוק החדש, המקדמים עבור כל סוגי הפליטות יעודכנו אחת לשנה החל ב-1 בינואר 2014 בהתאם לשיעור השינוי במדד משנה לשנה.

יבואנים בענף הרכב מתכוונים להציג בשבוע הבא בפני האוצר הסתייגויות מנוסחת העדכון החדשה. גורם בכיר בענף אומר כי "דווקא בשעה שמחירי הדלק מזנקים לשיאים חדשים, עדכון המס הירוק במתכונתו הנוכחית עתיד להעניש את כלי הרכב החסכוניים ביותר בדלק - כמו מיני מכוניות ורכבי דיזל פרטיים - ולא ישפיע כלל על כלי הרכב המזהמים והבזבזניים ביותר בדלק. זאת בניגוד להחלטת הממשלה בנושא". בענף מוסיפים כי "בניגוד לכל המהלכים האחרונים של הממשלה בנושא התחרות בשוק הרכב, שנועדו להפחית כביכול את מחירי הרכב החדש לצרכן, בפועל עתידים מחירי כלי הרכב הנפוצים להתייקר בינואר הקרוב בצורה משמעותית".

זיכויי מס למערכות בטיחות

במקביל עתיד האוצר לחשוף בפני היבואנים את המתווה של רפורמה חדשה להטבות מס על אביזרי בטיחות מתקדמים לרכב, שגובשה ונוסחה בשיתוף בין רשות המסים למשרד התחבורה. הרפורמה תכלול שיטת דירוג חדשה של "רמת אבזור בטיחותי", שתצוין על רישיון הרכב על בסיס ציון משוקלל שיינתן לאביזרי בטיחות מתקדמים שונים. בהתאם לציון המשוקלל ייקבע גם סך הטבות המס הבטיחותיות שיינתנו לרכב. גובה ההטבות טרם נקבע.

רשימת אביזרי הבטיחות תכלול בין השאר מערכת בקרת סטייה מנתיב, מערכת לניטור המרחק מהרכב שמלפנים, מערכת זיהוי כלי רכב ב"שטח מת", בקרת שיוט מסתגלת שמאטה את הרכב בהתאם למרחק מכלי הרכב שמלפנים, מערכת לזיהוי הולכי רגל והתרעה, מערכת עזר לבלימה שמסוגלת להאט את הרכב בזמן חירום ללא התערבות הנהג, מצלמות רוורס, חיישני לחץ אוויר, חיישני חגורות בטיחות, מערכת לזיהוי תמרורי תנועה ועוד.

הנתונים לגבי מערכות הבטיחות ידווחו על ידי היבואנים בהתאם לנתוני יצרני הרכב. בנוגע לרכב ביבוא אישי תצורף הצהרת יצרן הרכב בדבר קיום מערכות הבטיחות המותקנות ברכב בהתקנה מקורית. תתאפשר גם התקנה מקומית של המערכות הנ"ל אולם הן יזכו להטבת מס רק אם הן יותקנו בארץ על ידי היבואן, לפני המסירה ללקוח. בענף מעריכים כי המהלך עשוי לגרור תביעות של מתקינים ומשווקים של ציוד בטיחותי מהשוק המשני, שהתקנה עשויה להפלות אותם לרעה.

הדיווח ורישום מערכות הבטיחות בכלי רכב יחול על דגמים שיירשמו עבור שנות רישום 2012 ואילך. הדיווח יבוצע במועד כניסת דגם חדש. בענף הרכב מעריכים כי אם הטבות המס יהיו שוליות, השפעת המהלך על מחירי הרכב תהיה שולית ותשפיע בעיקר על רכבי יוקרה, שמצוידים במערכות החדשות. בענף מציינים כי למעט כמה אביזרים משניים, רוב אביזרי הבטיחות המופיעים ברשימה אינם מהווים אפילו אופציה בכלי רכב עממיים, ובמקרים שכן, מחירם נע בין מאות לאלפי דולרים ליחידה, כך שכדאיות הזמנתם מוטלת בספק.

הטבה בשווי השימוש לחשמליות נטענות

משרד האוצר מגבש נוהל חדש לחישוב שווי השימוש ברכב חשמלי ורכב פלאג-אין. על פי המתווה מתכוון האוצר להפריד, לצורך חישוב שווי השימוש, בין מחיר הסוללה של הרכב לבין מחיר הרכב עצמו לצורך חישוב המס, גם כאשר הסוללה היא חלק בלתי נפרד מהרכב.

כיום נהנים בעלי כלי הרכב החשמליים של בטר פלייס, שבהם הסוללה נפרדת מהרכב, מהטבת מס סמויה של מאות שקלים בחודש בשווי השימוש מכיוון שהשווי מחושב על פי מחיר הרכב החשמלי "נטו" - כ-122 אלף שקל - ולא על פי מחירו כולל הסוללה, שמוסיפה עוד עשרות אלפי שקלים למחיר. לעומת זאת, שווי השימוש בכלי רכב חשמליים ונטענים עם סוללה אינטגרלית - שעדיין לא מוצעים בשוק - אמור היה להיות מחושב על פי מחירם המלא.

מחיר הרכב - בלי הסוללה

על פי הנוהל החדש יוכלו יבואני כלי רכב חשמליים עם סוללה קבועה ורכבי "פלאג-אין" (כלי רכב היברידיים עם סוללה נטענת) לקבוע את מחיר הרכב לצורך חישוב שווי השימוש תוך הפחתת העלות של הסוללה. זאת בכפוף לכמה תנאים, ובהם שהסוללה של הרכב בהסדר לא תימכר לרוכש הרכב ושזכויות השימוש בסוללה יימכרו לרוכש הרכב כנגד תשלום חודשי קבוע. אם בעסקה נקבע גם תשלום עבור החשמל לטעינת הרכב, ייקבע תשלום זה ביחס לכמות הקילומטרים או כמות הקילוואט-שעה בפועל לחודש שימוש ברכב. בנוסף קובע הנוהל כי "מחיר הרכב לא יפחת ממחיר דגם מקביל", כלומר היבואן יוכל לפצל בין מחיר הסוללה למחיר הרכב רק בתנאי שמחיר הרכב - ללא הסוללה - יהיה דומה לזה של רכב דומה עם מנוע בנזין, למשל.

יבואני רכב פלאג-אין, שהוא למעשה רכב היברידי עם סוללה נטענת, יוכלו לבחור בין שתי אפשרויות להטבה בשווי השימוש: פיצול מחיר הסוללה ממחיר הרכב ולחלופין שימוש בהטבה הנוכחית של הפחתה בת 500 שקל לחודש משווי השימוש, שמעניקה כיום המדינה לרכב היברידי. לא תתאפשר קבלת שתי ההטבות גם יחד. התקנות ייכנסו לתוקף בינואר 2013 .

בענף מעריכים כי הנוהל החדש יקל את היבוא והשיווק של כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג-אין לציי רכב וישפר את התחרותיות שלהם מול בטר פלייס. עם זאת, רוב היבואנים עדיין לא החליטו אם לייבא כלי רכב כאלה בשל עלותם הגבוהה.

המיסוי הירוק
 המיסוי הירוק