האולטימטום של פניציה: 60 מיליון שקל לשנה - או ש-400 יפוטרו

הנאמן למפעל הזכוכית פניציה אמריקה-ישראל, רו"ח חן ברדיצ'ב, דורש מהמדינה 60 מיליון שקל בשנה והתחייבות שתחבר המפעל לרשת הגז הטבעי עד אפריל 2014

הנאמן שמינה בית המשפט המחוזי בנצרת למפעל הזכוכית פניציה אמריקה-ישראל, רו"ח חן ברדיצ'ב, דורש מהמדינה 60 מיליון שקל בשנה והתחייבות מפורשת שתחבר את המפעל שבאזור התעשייה ציפורית שליד נצרת עלית לרשת הגז הטבעי עד אפריל 2014.

בדוח שיובא היום (ה') לבית המשפט באמצעות עו"ד אהוד גינדס, מזהיר ברדיצ'ב כי אם המדינה לא תיעתר לדרישות- יפסיק בסוף החודש את פעילות הייצור במפעל וזאת לפחות למשך מספר חודשים עד לשיפור במצב הכלכלי באירופה, ו- 400 עובדיו יפוטרו. כך, הנאמן מבקש מבית המשפט להורות למדינה להיעתר לדרישותיו למען הצלת פעילות הייצור והבטחת מקום התעסוקה של מאות מועסקים ישירים ועקיפים של החברה.

בפנייתו לבית המשפט מגדיר הנאמן את התנהלות המדינה בעניין פניציה כ"חלם" וזאת, כי במקרה שחברות כמו אינטל או טאואר היו מבקשות ממנה מענקים לפתיחת מאות מקומות עבודה בפריפריה - היא היתה מתרצה ומשלמת ביד נדיבה.

החברה דורשת כ-5 מיליון שקל בחודש, כשיפוי על הוצאות האנרגיה הגבוהות וזאת - עד יחובר המפעל לרשת הגז הטבעי: "הפסקת פעילותה של החברה עלולה ליצור כדור שלג של טרגדיות כלכליות ואישיות, ושל בקשות נוספות לנקיטת הליכי פשיטת רגל או הליכי פירוק, הקפאת הליכים או כינוס נכסים של ספקים ושל קבלני משנה שפעילותם הכלכלית נשענת על החברה", נכתב בפנייה לבית המשפט. בהמשך, מציין הנאמן כי כ-1,000 מועסקים באזור הגליל מושפעים מפעילות פניציה.

הנאמן מצביע בפנייתו לבית המשפט על עניין רב מצד משקיעים פוטנציאליים בפניציה, שיהיו מוכנים להזרים לה את ההון הדרוש למען הבראת החברה. אולם, המשקיעים מתנים את כניסתם אל החברה בהתחייבות מצד המדינה לחבר את המפעל שבנצרת עלית לרשת ההולכה של הגז הטבעי.

פניציה אמריקה-ישראל נמצאת בבעלות התאגיד התעשייתי האמריקני גרדיאן. היו"ר שלה, הוא נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר, עודד טירה. בעקבות הקשיים הכספיים שאליהן נקלעה, היא נכנסה להקפאת הליכים. היקף החובות שלה נאמד ביותר מ-320 מיליון שקל, בעיקר לספקים ולבנקים.

החברה מייחסת את רוב ההפסדים לעלייה המשמעותית במחיר הדלק - באופן ששוחק את כושר התחרות שלה אל מול חברות אחרות בעולם שמבססות את הייצור שלהן על הגז הטבעי שהוא זול יותר.