שטייניץ: "כלכלת ישראל גמישה ויודעת להתאושש מהר"

(עדכון) - שר האוצר שטייניץ בוועידת ההשקעות בניו-יורק: "הורדנו את המסים לחברות בינלאומיות לרמה הנמוכה ביותר בעולם המערבי"

משרד האוצר והעיתון "וול סטריט ג'ורנל" מקיימים היום (ב') ועידה מיוחדת בניו יורק, במעמד שר האוצר יובל שטייניץ, איל המדיה רופרט מרדוק ושר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין. אנשי עסקים, רגולטורים ומשקיעים פוטנציאליים ישתתפו בוועידה, שמטרתה בין היתר לעודד השקעות זרות בישראל.

שטייניץ אמר בתחילת דבריו כי "למה להשקיע בישראל? יש כמובן כמה סיבות ברורות למה לא להשקיע בישראל כמו המצב הגיאו-פוליטי, השוק הקטנטן ועוד...ועדיין, יש הרבה מאוד חברות ואנשים שהשקיעו בישראל וממשיכים לעשות כן. יש 7 חברות ענק בתחום ההיי-טק שהשקיעו בישראל לפני הרבה מאוד זמן ואני חושב שהם מאוד מרוצים מההשקעות שלהם בארץ. יש לנו יותר מ-100 חברות בינלאומיות גדולות שהשקיעו בישראל".

"יש בישראל כוח אדם איכותי ומיומן ביותר. יש לישראלים גם נטייה ליצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא. יש לנו גם מספר גבוה מאוד של סטארט-אפים, בעלי תואר דוקטור ומדענים ביחס לתוצר המקומי", אמר שטייניץ.

שר האוצר הוסיף: "הישראלים תמיד מנסים להגיע ולהשיג את המטרה והם לא מקבלים 'לא' כתשובה. בנוסף, השקנו תוכנית לשיפור החינוך הגבוה ובתוך 5 שנים, אני מבטיח, התוצאות של מערכת ההשכלה הגבוהה שלנו עוד ישתפרו. הממשלה עושה ותמשיך לעשות מאמצים לעודד השקעות ולכן הורדנו את המסים לחברות בינלאומיות לרמה הנמוכה ביותר בעולם המערבי".

בסיום אמר שטייניץ כי "כלכלת ישראל גמישה מאוד ויודעת להתאושש מהר ממשברים. אנחנו נמצאים כאן כי זה חשוב מאוד לכלכלה שלנו לשמר את הרמה הגבוהה של ההשקעות ואף לקדם אותם. אנו רוצים לשמור את המצב הטוב יחסית של הכלכלה הישראלית ואף לשפר אותו".

מלבד שטייניץ ומרדוק, בוועידה נושאים דברים גם יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי ויו"ר רשות ני"ע שמואל האוזר, שידברו על חדשנות בישראל. גם יזם ההיי-טק דב בהרב, מנכ"לית הבורסה אסתר לבנון, חתן פרס נובל לכלכלה פרופ' דניאל כהנמן ואנשי עסקים ומנהלים בכירים אחרים ישתתפו בוועידה.

האוזר: רגולציה מקיפה היא תנאי הכרחי לאמון המשקיעים

הפרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, אמר כי "הסיכון הסיסטמי בישראל נמוך יחסית. הדבר בא לידי ביטוי בממד הפחד שהוא נמוך ודומה כמעט לימים שלפני המשבר שפרץ ב-2008. השווקים הפיננסים בישראל התאוששו במהרה לאחר פרוץ המשבר, והפגינו עמידות. אני מאמין שבמידה רבה, זוהי תוצאה של רגולציה איכותית ומאוזנת".

"רגולציה מקיפה היא תנאי הכרחי לאמון המשקיעים והיא תורמת ליציבות השווקים. התשתית החוקית בישראל מתקדמת מאד והיא דומה לזו של הכלכלות המפותחות בעולם. ביטוי לכך ניתן למצוא בבדיקה שקיימה משלחת של קרן המטבע (FSAP). ישראל דורגה במקום הראשון במספר הקריטריונים לפיהן דורגו כל כלכלות המערב. ביטוי אחר ניתן למצוא בקביעת ה-OECD בשנה האחרונה, לפיה רשות ניירות ערך הישראלית יעילה מאד בפיקוח וכן כי היא אחד הרגולטורים היעילים ביותר בפיקוח על עסקאות עם בעלי עניין".

בנוסף, אמר האוזר, "ישראל הייתה למדינה הראשונה מחוץ לאירופה, שתשקיפיה הוכרו על ידי רשות ני"ע האירופאית (ESMA). כמו כן, לישראל יש את חוק הרישום הכפול המאפשר לחברות אמריקניות לרשום את מניותיהן למסחר בבורסה באופן אוטומטי כמעט מבלי להידרש להוראות רגולטוריות נוספות".

"לישראל יש הסכמים בילאטרליים עם 20 מדינות, ביניהן ארה"ב, צרפת וסין. במסגרת האיחוד האירופאי, ההסכם עם צרפת דומה להסכמים שיש לנו עם רוב מדינות אירופה. בשבוע שעבר יצאה רשות ניירות ערך עם סט של הקלות משמעותיות ברגולציה לכלל החברות במשק ובמיוחד לחברות הקטנות. הקלות אלה הן חלק ממדיניות הרשות לרגולציה מידתית ומאוזנת שלוקחת בחשבון גם את העומס הרגולטורי שיש על החברות הציבוריות", אמר האוזר.

מנכ"ל האוצר: מצפים לצמיחה של 3.2% בשנת 2012

מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן: "אנחנו מצפים לצמיחה של 3.2% בשנת 2012 וזה אתגר יוצא דופן בהתחשב במה שקורה במקומות אחרים בעולם. הוכח כבר שלישראל יש כלכלה בת קיימא. אנחנו צריכים לשאול, מה השגנו מאז המשבר של 2008? היו כמה החלטות שהתקבלו על ידי הממשלה, שאפשרו גידול זה. קיימים מספר מנועי צמיחה בכלכלת ישראל: ראשית, חינוך. אנחנו מדברים על הגדלת תקציב לאוניברסיטה, לחינוך גן הילדים ושיפורים בבתי הספר התיכוניים. שנית, הגדלנו את ההשקעה בתשתיות ובמיוחד בתחום התחבורה. שלישית, אנחנו עובדים על תוכניות להגדלת ההשתתפות בשוק עבודה, במיוחד כשמדובר במיעוטים. אנו מאמינים כי זה יאפשר צמיחה ארוכת טווח בישראל".

פול סינגר, Founder & CEO, Elliot Management התייחס ליתרונותיה של ישראל ואמר: "בתחום 'חדשנות הפיננסית' שיכול להיות מסוכן, ישראל נמנעה ממלכודות. יש הסדרה של תגליות גז טבעי בכמות ענקית. מדובר אולי באירוע הגדול ביותר בתולדותיה של ישראל מבחינה כלכלית. הפוטנציאל הוא עצום, וזה חשוב מאוד להפיץ את העושר כראוי. ישראל תוכל לעמוד באתגר הזה. החדשנות והיזמות היא בכל רחבי הארץ. מי הם ישראלים בשבילי? זאת אוכלוסייה מדהימה, משכילה מאוד".

בתום הוועידה, שתחל ב-15:30 עד 23:15, ישודר נאום של רה"מ בנימין נתניהו.