התיאבון של ישי דוידי: קרן פימי פועלת להשתלטות על גילת

(עדכון) - פימי ‎רכשה 11% ממניות גילת מידי מנורה מבטחים תמורת 63 מיליון שקל ‏‎■ עשויה לאחד כוחות עם מאיר שמיר, המחזיק כ-5% ממניות גילת ■ הערכות: פימי תנסה לרכוש עוד מניות של גילת

‎האם גילת לוויינים חזרה להיות מוקד להשתלטות אפשרית? ארבע שנים אחרי שהתפוצצה עסקה לרכישת החברה, נכנסת לתמונה קרן פימי שבניהול ישי דוידי, שרכשה 11% ממניות גילת מידי גופים בקבוצת מנורה מבטחים, תמורת 63 מיליון שקל.

מחיר העסקה הינו 14.27 שקל למניה, והוא מהווה פרמיה של 7.3% על מחיר השוק הנוכחי. הדיווח על רכישת המניות הקפיץ היום את מניית גילת בבורסה.

לפי תפיסתה של קרן פימי, רכישת חברות נעשית במטרה להשביח את הפעילות. ההערכות הן, שבדומה לעסקאות קודמות של הקרן, היא לא תסתפק בהחזקת מיעוט בגילת, ותנסה לרכוש מניות נוספות של החברה, בין אם בשוק הפתוח ובין אם מגופים אחרים.

בעלת המניות הגדולה בגילת נכון להיום היא קרן יורק, משקיעה ותיקה בחברה, שמחזיקה ב-19.7% מהמניות. יורק נכנסה להשקעה בחברה ביוני 2005, כשרכשה את חובה של גילת לבנק הפועלים, וקיבלה אופציה להמרת החוב למניות.

‏לאחר עלייה במחיר המניה המירה יורק בספטמבר 2006 את החוב, בסך 71.4 מיליון דולר, למניות גילת, לפי מחיר מניה של 6.75 דולרים (שהיה אז נמוך ב-35% ממחיר השוק, והיום הוא כפול ממנו). מאז מימשה יורק חלק מהחזקותיה.

גילת לוויינים, המנוהלת בשנה האחרונה על-ידי ארז ענתבי, מפתחת תחנות לוויין זעירות שמיועדות לתקשורת, ומספקת אותן עם שירותים נלווים. בעוד שב-2008 היא עמדה להימכר במחיר של 475 מיליון דולר, היום המספרים רחוקים מכך.

‎‎דוידי השקיע בעבר עם שמיר

‎‎גילת נסחרת בנאסד"ק ובת"א לפי שווי של 139 מיליון דולר בלבד. הרוכשים המיועדים בעסקה ב-2008 היו קבוצת משקיעים בשם "גלקטיק אחזקות", שכללה את מבטח שמיר שבשליטת מאיר שמיר, קרן הפרייבט אקוויטי גורס וחברות שבשליטת רועי בן ימי, עמי לוסטיג ואיתן סטיבה, בעלי קבוצת ‏L.R‏.

עסקת הרכישה שהתפוצצה הובילה להליכים משפטיים, שהסתיימו בפשרה, והרוכשים נאלצו לשלם לגילת פיצוי בסך 20 מיליון דולר.

ישי דוידי - המשקיע החדש בגילת לוויינים - השקיע בעבר עם מאיר שמיר בכמה חברות, ובהן ליפמן, סולבר ותפרון. שמיר עדיין מחזיק ב-5.4% ממניות גילת לוויינים, וייתכן שיחבור לדוידי במהלכיו בעתיד, במטרה ליצור דבוקת שליטה בחברה.

גילת לוויינים שמה בשנים האחרונות דגש על השוק הביטחוני, בפרט בארה"ב. החברה הקימה לצורך זה חטיבה חדשה, בראשות תא"ל במילואים משה (צ'יקו) תמיר. בתחום זה ביצעה גילת שתי רכישות גדולות ב-2010: חברת ‏RaySat‏, שעלתה לה 25 מיליון דולר ועוסקת בפיתוח אנטנות לווייניות בתנועה, ו-‏Wavestream‏, שנרכשה תמורת 135 מיליון דולר, ומייצרת מגברים לתקשורת לוויינית.

במקביל פועלת גילת בשני תחומים נוספים: אספקת ציוד ושירותים לספקיות תקשורת (שבו נכנסה גם לשוק חדש - טכנולוגיית ‏Ka-band‎‏), ותחום אספקת שירותי תקשורת. אף שנראה שהשוק הביטחוני לא צמח בקצב המצופה, הוא נחשב למנוע צמיחה, וכך גם שוק ה-‏Ka-band‏.

עם זאת, ההערכה היא שתחום אספקת שירותי התקשורת פחות מעניין מבחינת קרן פימי. מכל מקום, בפימי מעריכים את ההנהלה הנוכחית של גילת.

המנכ"ל ענתבי החליף בשנה שעברה בתפקיד את עמירם לוינברג, ממייסדי החברה, שכיהן כיו"ר ומנכ"ל, וכיום מכהן רק כיו"ר החברה.

פימי גייסה 2 מיליארד דולר

‏‎‎קרן פימי הוקמה בשנת 1996, וגייסה ממשקיעים כ-120 מיליון דולר עבור הקרן הראשונה. מאז ביצעה ארבעה גיוסים נוספים, ובסך הכול גייסה מהמשקיעים בחמש קרנות כ-2 מיליארד דולר. הגיוס לקרן החמישית, בהיקף של כ-850 מיליון דולר, הושלם לפני שלושה חודשים.

הקרן מבצעת השקעות בחברות תעשייה בוגרות בשני אופנים: בדרך של רכישת השליטה בחברות (‏Buy-Out‏), שלעתים מתבצעת עם שותפות; הדרך השנייה מבוססת על השקעות פיננסיות באמצעות הלוואת מזנין ללא ביטחונות, הכוללות גם אופציות הניתנות למימוש למניות החברה.

בשנת 2011 היו לפימי שישה אקזיטים, בהיקף כולל של 850 מיליון שקל, שהניבו לה רווח של 540 מיליון שקל. בשנה זו מומשו השקעותיה של הקרן בחברות אוריין, מרחב, אופיר, מטרו, שניידר וסולבר.

לפני כחצי שנה ביצעה הקרן את ההשקעה הגדולה ביותר שלה, בחברת אורמת תעשיות. פימי השקיעה כ-150 מיליון דולר בחברת האנרגיה הגיאותרמית, והפכה לבעלת השליטה, במשותף עם מייסדי החברה, בני הזוג ברוניצקי. כל אחד מהצדדים מחזיק ב-22.5% ממניות החברה.

העסקה האחרונה של פימי נחתמה לפני שלושה חודשים, ובמסגרתה רכשה הקרן את השליטה (60%) ביצרנית הרכיבים למערכות צנרת תעשייתיות המ-לט מידיה של דסק"ש שבשליטת נוחי דנקנר, בתמורה לכ-63 מיליון דולר.

פימי צירפה לעסקה את החברות תדאה ומולודן שבשליטת מרדכי גורפונג, ובחודש שעבר הגישה הצעת רכש ליתרת מניות הציבור בחברה, לפי מחיר של 26 שקל למניה - מחיר הנמוך בכ-12% מהמחיר שבו רכשה את המניות מדסק"ש. אתמול הודיעה פימי כי היא מאריכה את תוקף הצעת הרכש עד 11 באוקטובר - אחרי חג הסוכות. ‏‎