התרשמנו: בכירות נוספות שהטביעו השנה חותם

לצד 50 הנשים המשפיעות במדינה לשנת 2012, סימנו 6 נשים בכירות שאמנם לא הצליחו להיכנס לרשימה, אבל שפועלן בהחלט ראוי לציון

אלונה שפר קארו - מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה

מאז כניסתה לתפקיד מקדמת אלונה שפר קארו את התפיסה כי איכות סביבה היא מנוע לצמיחה כלכלית. השנה הובילה את התוכנית לצמיחה ירוקה, המבוססת על התפיסה שהזבל של האחד הוא האוצר של האחר, ושמטרדים סביבתיים יכולים להפוך למשאבי צמיחה כלכלית.

שפר הובילה גם את המהפכה בהתייעלות אנרגטית, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים. המהלך הוביל להפחתת פליטות הגזים המזהמים בתעשייה, וכפועל יוצא, להפחתת עלויות ייצור של מפעלים. מהלך נוסף שהובילה שפר קארו כולל השקעה של כמיליארד שקל בביסוס תעשיית מחזור הפסולת הביתית, ובהקמת מפעלים בחירייה, בעמק חפר וברמת הגולן.

אלונה שפר קארו / צלם: רמי זרנגר
 אלונה שפר קארו / צלם: רמי זרנגר

ח"כית דליה איציק - החוק לשוויון בשכר נשים

ביולי האחרון אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שהגישה ח"כית דליה איציק, שלפיה עובד יוכל לתבוע בגין אפליה בשכר עד לתקופה של חמש שנים אחורה (רטרואקטיבית), במקום תקופה של שנתיים בלבד, שהייתה נהוגה עד היום.

התיקון לחוק בא על רקע פסיקת בג"ץ, ולפיה מעסיקים, המשלמים לעובדת שכר נמוך משמעותית בהשוואה לזה של עובד באותו תפקיד, הם שיצטרכו להוכיח שלא נקטו יחס מפלה, ולא העובדת. "יש פה אמירה ברורה של בית המחוקקים שהרוב מקופח", אומרת איציק. "המצב הנוכחי הוא סוג של הדרת נשים - יוצרים סיטואציה שבה לא משתלם להן לצאת לעבוד, ומדירים אותן ממקומות העבודה".

דליה איציק / צלם: רמי זרנגר
 דליה איציק / צלם: רמי זרנגר

מירה פלד-קמר - מייסדת ומנכ"לית AIT

במחקר פורץ דרך פיתחה ד"ר מירה פלד-קמר טכנולוגיה למציאת סמנים ייחודיים לסרטן המלנומה, המאפשרת לפתח נוגדנים גם נגד סוגי סרטן אחרים. "הטיפול בנוגדנים יאפשר לנו 'לחסל' תאי סרטן מבלי לפגוע ברקמות הבריאות הסמוכות לחולות, ולכן צפויות מעט תופעות לוואי מזיקות", היא מסבירה. "לאחרונה איתרנו גם סמנים חדשים לזיהוי תאי לוקמיה, ואנו בשלב זיהוי סמנים ייחודיים גם בסרטן המעי, הלבלב והכליה".

בארה"ב ובאירופה נרשמת התעניינות רבה בטכנולוגיה שמפתחת פלד-קמר, אך המצב הכלכלי מקשה עליה לגייס משקיעים. "ברור לי שזה שלב זמני בלבד, ואין לי ספק שבעזרת הפיתוחים הייחודיים נסייע לאנשים להירפא".

מירה פלד קמר / צלם: רמי זרנגר
 מירה פלד קמר / צלם: רמי זרנגר

גל לוסקי - מייסדת ארגון ההצלה IFA

סיכון חיים הוא כמעט דרך חיים עבור גל לוסקי, שעוזרת לאזרחים במדינות מוכות אסון או במצבי מלחמה. לפני שבע שנים הקימה ארגון סיוע משל עצמה, גיבשה צוות פעולה ויצאה איתו לסודן, פקיסטן, עירק, אינדונזיה ולעוד מדינות אויב של ישראל.

"זה ארגון הסיוע היחיד בעולם שפועל ביעדים שבהם השלטון הריבוני אוסר על הכנסת סיוע", אומרת לוסקי. "אנחנו פועלים איפה שצריך, ולא איפה שמותר. אף אחד לא מבקש רשות להרוג, ואני לא מבקשת רשות להציל חיים".הרגע המרגש ביותר השנה היה כשפגשה אישה במדינת אויב, שלא ידעה את זהותה. "כשאמרנו שאנחנו ישראלים, היא אמרה 'איפה הייתם? ידענו שהיהודים יבואו בסוף להציל אותנו'. היא ידעה היכן מרוכזת החמלה במזרח התיכון".

גל לוסקי / צלם: רמי זרנגר
 גל לוסקי / צלם: רמי זרנגר

דינה ג'ונס - מפקדת צוות כבאות

השנה עשתה דינה ג'ונס היסטוריה כאישה הראשונה שמפקדת על צוות כבאות. כבר תשע שנים שהיא משרתת בכוחות כיבוי האש של ישראל, ועם פתיחת קורס הפיקוד גם לנשים, התברגה פנימה. "הרגע המרגש של השנה היה כשהמפקד שלי העניק לי את הדרגה בטקס", אומרת ג'ונס בת ה-32, אם חד הורית.

"להיות כבאית מאפשר לי לבטא תכונות שהיו מהוות עבורי מכשול בעבודה משרדית. יש בי חוסר מנוחה תמידי, אני צריכה גירויים מהסביבה, ולדעת שכל יום אני עושה משהו אחר וחדש.

"אבא שלי גידל אותי עם המוטו לא לוותר לעצמי בגלל שאני בת, ולסמן לעצמי גם יעדים שלא נחשבים נשיים. לעבוד בעבודה כמו שלי זה אומר לא לוותר ולא לגלות רגשות אימהיים, שלא מתאימים לסיטואציות שבהן אני נמצאת. לעומת זאת, לא פעם המשפחה והחברים שלי לא מאמינים שאני יכולה להיות מפקדת קשוחה".

דינה ג`ונס / צלם: איל יצהר
 דינה ג`ונס / צלם: איל יצהר

נילי ארד - נשיאת בית הדין לעבודה

בפברואר האחרון החליטה השופטת נילי ארד, נשיאת בית הדין לעבודה, לעכב את השבתת המשק על רקע העסקת עובדי הקבלן. בכך יצאה חוצץ נגד כוונות ההסתדרות, מהלך שהוביל לקמפיין שלילי נגדה מצד יו"ר ההסתדרות, עופר עיני.

עם זאת, הגישה של ארד חברתית לא פחות משל עיני. המסר שלה ל-60 השופטים והרשמים בחמשת בתי הדין שתחת אחריותה הוא שיש לנקוט מדיניות של הגשמת הזכויות החברתיות. הדרישה בשנה האחרונה ל"צדק חברתי" לא חמקה ממנה, ועל רקע זה יש להבין את פסיקותיה בעניין עובדי הקבלן, עובדי הרכבת, הרופאים, המתמחים וקבוצות עובדים נוספות.

נילי ארד / צלם: איל יצהר
 נילי ארד / צלם: איל יצהר

הדירוג המלא מופיע במגזין 50 המשפיעות של ליידי גלובס, הניתן לרכישה בחנויות סטימצקי ברחבי הארץ, ולהזמנה באתר